יש ימים שבהם מזג האוויר רומז לנו שעדיף להישאר בבית. סערות גשם בחורף, שרב כבד בקיץ – וסופות חול ואבק בעונות המעבר, כמו שיש לנו עכשיו. בחדשות מתמקדים בעיקר בהמלצות להימנע מפעילות ספורטיבית – אך לאבק יש השלכות גם על הנהיגה שלנו והבטיחות בכביש.

הנה מספר כללי יסוד לנהיגה בתנאי אובך קשים:

בעיות ראות
האבק באוויר מגביל מאוד את הראות. לכן הדליקו אורות כדי שיוכלו לראות אתכם טוב יותר, והתאימו את מהירות הנסיעה לראות. האבק באוויר מצטבר גם על החלונות ופוגע עוד יותר ביכולת שלנו לראות כראוי את הכביש והמכוניות שסביבנו – אל תהססו להשתמש במגבים. שימו לב – עדיף להפעיל את המגבים בפעם-פעמיים הראשונות ללא מים, כדי להימנע מהיווצרות בוץ.

דגשים לנהיגה בטוחה באובך
צילום: איתי שטיינברג

אחיזה
האובך, כידוע, נוצר מאבק וחול המרחפים באוויר. אך כידוע, כח הכבידה דואג לזה שכל מה שעף גם נופל בסוף. והבעיה היא ששכבת החול על הכביש פוגעת מאוד באחיזה. לכן סעו בעדינות והשתדלו להימנע במידת האפשר מבלימות חדות או פניות חדות, בעיקר על כבישים בהם התנועה דלילה (ויש לאבק ולחול יותר זמן להצטבר על הכביש).
הורידו מהירות בפניות, שימרו על ערנות ושמרו על מרחק מהנהגים שלפניכם.

מסנן אוויר
סעיף זה אינו נוגע לימי האובך, אלא ליום שאחריהם. אפשר גם יומיים, או שלושה – אל תהיו קטנוניים. כמו שהאבק מפריע לבני האדם לנשום, הוא מפריע גם למכוניות. אנחנו משתעלים כדי לנקות את דרכי הנשימה שלנו – האוטו לא יכול, ומסנן האוויר נסתם באבק, מה שמשפיע על הביצועים ועל צריכת הדלק. לכן ההמלצה הבסיסית היא פשוט לצמצם למינימום ההכרחי את הנהיגה בימי האובך. אם לא היתה ברירה ונאלצתם לנהוג במזג האוויר הזה, שווה לקפוץ למוסך כדי לבדוק את מצב מסנן האוויר, ולהחליפו במקרה הצורך. היו ערניים לעלייה בצריכת הדלק, שיכולה לרמוז על מסנן מאובק וסתום.
 
יום אביך
צילום: איתי שטיינברג