פעם מזמן, ומאז ברוב הזמן, Kona היו האופניים של הילד הרע, חובב הגרביטציה שבחבורה, המוטרף למורד. נדמה היה כי דגמי Stabs ,Stinky ו-Coilair תוכננו רק לכך, ונבנו סביב נדנדי המתלה (רוקרים) המרשימים, החרוטים ב-CNC שהתאפיינו במבנה פשוט וחסון.

דברי ימי הדגם
ב-2013 יצאה לאור סדרת Process, עדיין עם גלגלי 26. שנה מאוחר יותר עברה הסדרה עדכון משמעותי, הכניסה למפרט גלגלי 27.5 – ושברה את הקונספציה שמהלך המתלה האחורי יכול לבוא רק בכפולות של חמש. סדרת Process השנה מורכבת מ-111, אופני 29 בעלי מהלך מתלה של 111 מ”מ, ובגזרת ה-27.5 נמצאים ה-153 האגרסיביים וה-134 הנבחנים כאן. בשנת הדגם הקרובה Kona מפתיעה ומקימה לתחייה את גלגלי ה-26, ומציעה אופני סלופסטייל (המיועדים לרכיבה במדרון תלול) עם אותו גלגל ארכאי. כנראה שזה חזק מהם.

בדומה לFoxy- של Mondraker (מבחן בגיליון 2), 134A DL Process (אותו DL = דה-לוקס, כמו בסובארו של פעם), הם נציגים של "דור גיאומטרי" חדש, ארוך ונמוך יותר אשר נולד מן הזעזוע החיובי שהביאו עמן מהפכת הגלגל הבינוני ואופנת האנדורו. אותו זעזוע אילץ את המהנדסים לנטוש את מספרי הזהב של עידן ה-26 ולהביא למחלקות השיווק ולקהל צמא החידושים משהו אחר, נכון ורענן.

צילום: אלון רון www.alonron.com

Highlights
• גלגלי 27.5 עם מתלה ציר יחיד 134 מ"מ
• צינור עליון ארוך (631 מ”מ) על סטם 40 בתצורה נמוכה
• משולש אחורי קטן ומוצק בעל תומכות שרשרת קצרצרות (425 מ"מ)
• זווית צינור ראש: 68 מע'; זווית צינור מושב: 74 מע'
• צמד בולמי RockShox
• משקל 14.1 ק"ג (בתצורת 1X10)
הנתונים למידה L

שלדת 134 היא מהנמוכות שבנמצא, ומציעה מרווח עמידה נדיב ביותר המאפשר עולמות חדשים של זוויות הטיה ומשחקי שיווי משקל עם הברכיים.

כמו לאבות הקדמונים לבית Kona, גם לProcess- נדנד מתלה מרשים ובולט למראה. הנדנד נמצא במרכזו של מתלה אחורי מטיפוס faux-bar דחוס ומוצק בעל מסבים מגודלים למשעי, המשודך לבולם Monarch RT בסיסי יחסית. שאר השלדה מתהדרת בתכונות הכרחיות כגון מסבי היגוי אינטגרליים, ציר אחורי בסטנדרט 142x12, חיווט פנימי מלא, הכנה למעביר קדמי בחיבור ישיר, ועוד. הסכמה הגראפית תכולה ודינאמית על שחור מט.

צילום: אלון רון www.alonron.com

מכלולים משמעותיים
בניית האופניים מאד עניינית ונקייה מרכיבים נוצצים: מזלג Revelation RL Solo Air בסיסי ואמין; גלגלי WTB על טבורי (נאבות) Shimano SLX בעלי מסבים פתוחים; מערכת הנעה ובלימה גם היא ברמת SLX; צמיגי Maxxis Ardent ראויים ורב תכליתיים; מוט מושב נשלט של KS משנתון ארכאי ואוכף נוח שבנוחים.

ניכר כי הרציונל אשר עמד מאחורי אבזור זה היה שמירה על תג מחיר סביר בלי להתפשר על יכולת שבילים ברמה מתקדמת. האופניים שבמבחן הוסבו לתצורת 1X10, וצוידו בכידון רחב וכחול של Spank אשר החליף את זה הלא ממותג; הרוחב המקורי, 760 מ"מ, נשמר. יש לציין שלמעט סכמות צביעה שונות, 134DL של שנת 2014 זהים לאילו שיוצאים בימים אלו לקראת 2015.

צילום: אלון רון www.alonron.com
על הקסם ובתוך השטח
תנוחת הרכיבה ה"פסיבית" על ה-134 דומה לזו שברוב אופני השבילים האחרים. ככה זה עם זווית מוט כיסא של 74 מעלות, כידון רחב ו-671 מ”מ של צינור עליון ומוט היגוי (במידה L). בסך הכל האופניים מטפסים בסדר גמור אולם נוטים לבלוע נתחים של 'מכות כוח' אגרסיביות בגלל שקיעת המתלה האחורי; לא כל האנרגיה שהרוכב מוציא מתורגמת לתנועה קדימה.

העברת מנוף ה-Monarch האחורי למצב 'פתוח' חושף נטייה קשה של המתלה לייצר נדנוד קצבי באופן מורגש יותר מהרגיל, אולם במצב סגור העניינים חוזרים לשליטה. תומכות המושב קצרצרות, עבות ובעלות פרופיל ריבועי מפותל. הן כה רחבות עד שפנים הקרסול מתחכך בהן תכופות בזמן דיווש נמרץ. עם זאת, הן משדרות וגם מספקות קשיחות (צדית כמובן, ) מרשימה.

הקסם האמיתי מתחיל כאשר מנתקים את העכוז מן האוכף, משחררים בחזרה את מנוף השיכוך האחורי למצב פתוח, נכנסים לעמידת מוצא ובוחרים סינגל שאוהב לאבד גובה. בהרבה זוגות אופניים אחרים הכניסה לעמידת המוצא ומציאת ה-sweet-spot, שבו המשקל מחולק נכון בין הגלגלים, דורשים תשומת לב ותרגול. גיאומטריית ה-134 פשוט מביאה את הרוכב בצורה אינטואיטיבית למקום שבו הגלגל הקדמי מקבל את מנת הקילוגרמים הדרושה לו על מנת לספק אחיזה, ותומכות השרשרת הקצרות מספקות היזון חוזר מובחן להסטות משקל אחורה.

צילום: אלון רון www.alonron.com


משהו בשילוב של עקומת הדחיסה של המתלה עם האופי הפרוגרסיבי של בולם האוויר האחורי לא ניגן בצורה מושלמת, ונדרשו לא מעט ניסיונות להביא את הבולם לניצול מלוא המהלך (בשימוש סביר כמובן). לאחר לא מעט משחקים בעומס הבולם (סאג) שהתחילו בין 25% ל-30% (זאת אולי הסיבה שבחלק מהמבחנים המוקדמים שנערכו בניכר הותקן על ה-134 בולם ממשפחת Fox), הגענו למצב מושלם. ובמצב זה ה-134מרגישים ומתנהגים כמו אופני מיני-DH חרישיים שאפשרו לנו גם ליהנות משריקת הרוח באוזניים וגם מאוושת הצמיגים המחפשים אחיזה.

ובחזרה לחרטום. זווית צינור ראש בת 68 מעלות שומרת על היגוי חי אך קהה מספיק על מנת לספק מעטפת ביטחון רחבה בגלישות תלולות. ה-Revelation RL Solo Air בעל רגלי 32 מ"מ הפגין קשיחות משביעה רצון, וגם כאשר מהלך המתלה נוצל במלואו, לא נרשמו חבטות או סיומת מכוערת. בולם קדמי זה מצויד בטכנולוגית Rapid Recovery ושיכוך ההחזרה שלו מחזיר את הבולם למצב עבודה במהירות ויעילות בצליחת מקטעים ארוכים ומשובשים. אנו חייבים להודות ש-RockShox משחקים אותה עם המזלגות בשנים האחרונות.

צילום: אלון רון www.alonron.com

שיעור בגיאומטריה
ה-134 הם אחד מהזוגות הכיפיים ביותר עליהם רכבתי בשנים האחרונות. הם זורחים בירידות מהירות, שומרים יפה על אינרציה בישורות ומטפסים בקלילות יחסית. הם אינם מתפארים באבזור קצה או במשקל נוצה והמתלה, איך לאמור, אינו שיא פסגת הטכנולוגיה, אבל הוא אפליקציה סופר-מוצלחת של מתלה הציר היחיד המסורתי של היצרן.

היתרון היחסי של ה-134 הוא ג י א ו מ ט ר י ה. אבחנה דומה ניתן לשמוע מחכמי השבט של Bible of bike (חיקוי עלוב לחבורת ה we:dig שלנו) אשר הסכימו פה אחד ש-The fit is so dialed וכי שאר היצרנים פשוט משוגעים אם הם לא יושבים ברגעים אלו ומעתיקים את המספרים של Kona לתוכנת ה-AutoCAD שלהם.

לקריאת הכתבה במגזין האופניים we:Ride