המפגש שלי עם דידיה לירוי, נשיא טויוטה אירופה, קורה זמן קצר אחרי שטויוטה משיקה בז'נבה את FCV, מכונית המימן המדוברת שלה, וקצת לפני שהיא חושפת את הגרסה הסדרתית ביפן. לירוי, כהרגלו, נעים שיחה אך לא מפחד מאתגרים ואמירות. הוא מכיר היטב את הטענה לפיה מימן היה ויישאר תמיד טכנולוגיית העתיד.
"אנחנו בודקים את הנושא הזה ברצינות מאז 2002, והיו לנו אבות טיפוס שלא נראו מי יודע מה, אבל שיפרנו את הטכנולוגיה באופן מאוד משמעותי. אנחנו משוכנעים שהמכונית החדשה שאנחנו מציגים קרובה יותר מכל כלי אחר לרכב הנקי המוחלט והשימושי. היא שימושית במבנה, יש לה טווח נסיעה גדול והתדלוק אורך רק שלוש דקות. עם זאת הזיהום הוא אפס זיהום מכיוון שהפליטה היא של אדי מים בלבד.
"הבעיה, כמובן, היא בעלויות הכרוכות בהפיכת הטכנולוגיה הזו למעשית, אחרת היינו מתחילים לשווק את המכונית כבר עכשיו. מתי? באירופה נמכור אותה תוך שנה וחצי. ברור שלא נמכור מיליון יחידות, תהיה לנו כמות מוגבלת בהתחלה וגם התשתית כמובן מוגבלת. עכשיו אנחנו מתמקדים בשאלה האם למכור אותה באזור או במדינה אחת, או למכור כמות מוגבלת ביותר במספר מקומות. בסוף 2015 המכונית תהיה מוכנה וזמינה, ומכאן אנחנו רוצים ללכת צעד אחרי צעד כל שנה. מבחינתנו עד שנת 2020 מדובר בתקופת מעבר, כדי שהאנשים יתרגלו לטכנולוגיה הזו. המכונית גם תשמור על הקשר לפלטפורמות ההיברידיות שלנו. אחרי חמש שנים נוכל לבצע קפיצה טכנית גדולה. יש לנו שותפות עם ב.מ.וו בתחום ועימם אנחנו כבר עובדים על הדור הבא של תא הדלק.

מאמין במימן / ראיון אישי עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: יצרן, מערכת אוטו
טויוטה מיראי, מכונית המימן של טויוטה

"המחיר לא יהיה זול, אבל בטווח ה-5 ספרות באירו. אנחנו לא רוצים להפסיד על המכונית, אבל בודקים בזהירות איך נוכל להביאה במחיר הנכון. כדאי לזכור שלפני כמה שנים, כאשר דיברנו על אפשרות ליצר יאריס היברידית, אמרו שזה יהיה מאוד יקר ושלא נוכל להרוויח עליה".
בינתיים, כידוע, הכריזה טויוטה על תחילת שיווק ומכירה של דגם המימן בארה"ב, כולל מחירים, אזורים ותנאי תשלום והחזקה.

בעיית התשתית
אבל הבעיה הגדולה של לירוי בנושא קשורה כמובן לתחום התשתית. "מה שמדאיג אותי יותר מכל הוא מי ואיך יפתחו את התשתית באירופה. אני מאמין שהיצרנים, המדינות ויצרני המימן צריכים לשתף פעולה ולחשוב איך לעשות זאת. כרגע אין שיתוף כלל אירופאי לפיתוח תשתית כזו וזה חבל. יש מדינות שהראו מוטיבציה גדולה, כמו בסקנדינביה בריטניה וגרמניה. הן מרכזות 90% מהדרישה לרכב טכנולוגית מימן, והן אקטיביות בנושא".
לירוי לא באמת מתרגש מהעובדה שיונדאי הקדימה את טויוטה בהצגת רכב מימן, כאשר הציגה את FCEV IX35. "רשמית הם הקדימו - אבל נסה לקנות רכב כזה. הבעיה מבחינתנו הייתה ליצור את המוצר המתאים. גם אנחנו התחלנו בזמנו עם SUV כי היינו צריכים את הגודל, אבל עברנו למכונית סדאן כי הצלחנו להקטין את הטכנולוגיה והגענו לרכב יומיומי. לא נעשה משהו פראי רק כדי להיות ראשונים".
לפי לירוי, התוכנית הזו תתרחב לדגמים נוספים. "הצגת המכונית במדי טויוטה לא אומרת שנציע רק דגם אחד. אבל זה יהיה צעד אחר צעד. לא נוכל למכור ב-56 המדינות באירופה בבת אחת. הניסיון שלנו בתחום הוא טוב ויש לנו כבר חמש שנים מכוניות שאנחנו בוחנים באירופה. אבל צריך לחכות חמש שנים עד שתהיה רמה מספקת של טכנולוגיה - ותשתית. עם זאת, בטוח שנציע בעתיד יותר מדגם אחד ויהיה דגם מונע מימן גם של לקסוס".
מאמין במימן / ראיון אישי עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: יצרן, מערכת אוטו
יש עתיד במימן?

"לחשמל יש טווח קצר וזמן טעינה ארוך" הוא מסביר את ההתייחסות של טויוטה למוצרי הנעה אלטרנטיביים, "לעומת זאת למימן אין תשתית. בסוף הלקוח צריך להחליט. הגישה שלנו היא לפתח מגוון מוצרי אנרגיה ירוקה. במימן הגדלת הטווח לא עולה כל כך הרבה כמו בחשמל, ובמכונית הזו יש לנו 700 ק"מ ב-3 דקות תדלוק - אז זה טוב".

דיברתם על הקשר ההיברידי של המכונית. אתם יכולים להסביר?
"אנחנו אומרים זאת כי יש כאן מצברים ותא-דלק. אנחנו רוצים לאגור אנרגיה חשמלית כשהמכונית מאטה ולכן צריכים חלקים כאלה. ניסינו לשלב כמה שיותר מהמערכות ההיברידיות שלנו במכונית לטובת חיסכון ויכולת. עברו 15 שנים עד שהורדנו את מחיר המכונית ההיברידית ויש לנצל זאת, אבל גם לתא הדלק ייקח זמן כזה והעלויות עדיין גדולות. בין הדגם הקודם לזה העכשווי הצלחנו להוריד עלויות ב-95%, אבל אנחנו עדיין צריכים להוריד זאת לכחמישית. על כך אנחנו עובדים עם ב.מ.וו".

את השאלה האחרונה אני שומר דווקא לפיג'ו ולקשר הסיני החדש שלה, והתשובה של לירוי מעניינת.
"אנחנו בודקים זאת בזהירות. בזמן השותפות של פיג'ו עם ג'נרל-מוטורס ראינו שהם יודעים לפתח היטב פרויקטים שונים עם יצרנים שונים. לכן המשכנו לעבוד איתם על פיתוח המסחרית המשותפת, למרות שזה נראה סותר בזמנו. אפילו צוות רכש החלקים שלהם היה שונה מזה שעבד איתנו בצ'כיה על האייגו. אז הם יודעים להפריד. הבעיה שלי דווקא מתייחסת לדברים עמוקים יותר, וקשורה לאופן בו יעבוד השיתוף החדש, עם יושב ראש חדש, שותף סיני, ממשלת צרפת ומשפחת פיג'ו. לאיזה כיוון הוא יוביל את החברה? כרגע אנחנו לא משנים דבר בתוכנית של הכלים המסחריים ובאייגו, אבל נבדוק מאוד בזהירות איזו פיג'ו חדשה נוצרת".

מאמין במימן / ראיון אישי עם נשיא טויוטה אירופה
צילום: יצרן, מערכת אוטו
טויוטה אייגו. שיתוף הפעולה עם פיג'ו-סיטרואן יתרחב?