בימים בהם כל סצינת האופניים, פחות או יותר, עסוקה בשיווק ממוקד מטרה של הסטנדרט הלוהט 27.5, חברת ניינר אמריקאית יכולה להיראות כמו חברה "תקועה" שעוסקת בפליטי אופנת אשתקד. הייתכן שהחברה שחרטה על דגלה פיתוח וייצור אופני 29 בלבד גמרה את הסוס ותעבור גם היא לגלגל הבינוני והאופנתי?
לא ממש. למעשה רחוק מאוד מכך – ואין כאן ביקורת על טרנדים או על גודל כזה או אחר. להפך. ישנם צידוקים רבים, חלקם נכון יותר, חלקם פחות, לקיומו של גלגל ה-27.5 והשתלטותו (ההגיונית??) על השוק. אך בעיקר יש מספר דומה של צידוקים לקיומו ונחיצותו של הגלגל הגדול בסצינת רכיבת השטח, ובדיוק שם לניינר יש הרבה מה להגיד.
ההיכרות טמונה בפירוט
ה-Rip 9 היה במשך שנים אחד מדגמי 29 האהובים והפופולאריים ביותר בסגמנט המכונה שבילים/AM. ניינר, שאת כל יהבה שמה כאמור על פיתוח ושיפור דגמי 29, על כל ספקטרום הסיגננות, הוציאה השנה גרסה מעודכנת ומעט אגרסיבית יותר של ה-Rip הפופלריים.
מהלך המתלה גדל ב-5 מ"מ ל-125 מ"מ, המשולש האחורי קיבל תוספת קשיחות עם ציר 142X12 מעודכן, תומכות השרשרת קוצרו, הוספו מחברי ISCG לטובת מוליך שרשרת, הוגדל מרווח הגלגל האחורי ושיטת יצור צינורות האלומיניום שונתה לטובת קיזוז של כ-500 גרם מהשלדה. מ-Recycle, הנציג המקומי של Niner, קיבלנו את גרסת האלומיניום של Rip 9 על מנת לתהות אם הצלחה ממשיכה גם לדגם המחודש.
Niner Rip 9 במבחן
צילום: אלון רון www.alonron.com
בימים בהם עיקר האנרגיה של רוב יצרני האופניים מופנית בעיקר לפיתוח שלדות קרבון, בניינר החליטו שהם יעבדו גם עם אלומיניום. הם החליטו לזנוח את ההידרופורמינג המסורתי ולעבור לשיטת עיצוב צינורות חדשנית בשם Airforming. שיטה זו מתבססת על הזרמת אויר חם בלחץ גבוה לתוך צינורות האלומניום על מנת להוריד את משקל הצינורות אך מבלי לפגוע בחוזקם הפיסי.
שיטה זו מדויקת הרבה יותר מהידרופורמינג, ומאפשרת עיצוב פרופילים מורכבים יותר וייצור בשליטה מרבית על עובי הדופן, מה שמאפשר לקבל אותה רמת חוזק ועמידות בפחות חומר. לצד השינויים בשלדה, בחרו בניינר לשמר את מאפייני מתלה CVA שלהם מהדגם הקודם. ה-Constantly Varying Arc הוא ווריאציה מקומית על מתלה קצר חוליות מקבילות או "מתלה וירטואלי" כפי שנהוג לכנותו. מתלה זה מזכיר במידה מסוימת את מתלה Dw-Link שמיושם ב- Pivot ו-Turner ואולי גם את Maestro של Giant. הייחוד בפעולת המתלה של Niner הוא בכך שהוא שומר על בידוד כוחות הדיווש בתחום רחב יותר של הילוכים ובאופן זה מאפשר לגלגל האחורי לספוג את מהמורות השטח ללא תגובה בפדאלים.
חלקים בולטים
ריסייקל, היבואן המקומי, מציע את RIP לרכישה כשלדה בלבד או כאופניים שלמים עם ערכה בתפירה מקומית. הערכה נכונה מאוד, הן מבחינת ההתאמה לסגנון הרכיבה לו יועדו האופניים והן מהבחינה הכלכלית. האופניים שהתקבלו למבחן מבוססים על הקיט המקומי עם תוספת של מוט אוכף מתכוונן מסוג KS LEV ושינוי קטן בגזרת הצמיגים.
בכל אחת מאופציות הרכישה, השלדה מגיעה עם בולם אחורי מסוג Monarch RT3 H של רקשוקס עם שני מצבי פלטפורמה ונעילה. מלפנים בחרה ריסייקל במזלג Revelation RCT3, גם הוא של רוקשוקס, עם מהלך של 140 מ"מ. לטעמנו בחירת מהלך המזלג נכונה מאוד לסוג האופניים. מכלולי ההינע מבוססי שימנו ברמות LX ו-XT. הגלגלים הם XT עם צמיג קדמי Rubber Queen של קונטינטל וצמיג אחורי Ardent של מקסיס.
לטעמנו החישוקים הצרים של גלגלי ה-XT, לא מאפשרים פתיחה טובה של הצמיגים ומיצוי היכולת שלהם ופוגעים באופן ישיר בביצועים שלהם. בגזרת הבלימה מורכב זוג מעצורי XT מעולים. המפרט מסתיים בחלקי היגוי של PRO, גם הם מבית שימנו. אין כאן מפרט קצה, אך מה שיש הוא טוב, מוכח ויספק כל רוכב AM.

Niner Rip 9 במבחן
צילום: אלון רון www.alonron.com
על השביל
ה-Rip בילנו אצלנו תקופה לא קצרה עם מספר רכיבות לא מבוטל במגוון השבילים העומד לרשותנו בעונה זאת של השנה. את ניינר תמיד אפשר היה לתייג כאופניים "מקבלים", מהסוג שהחיבור אליהם הוא מהיר ואינטואיטיבי. גם על ה-Rip החדשים הגיאומטריה שבחרו מהנדסי ניינר מאוד "מזמינה", מחד היא משדרת יעילות גבוהה ומאידך נוסכת ביטחון שכל רוכב היה מצפה לקבל מאופני AM.
עבור רוכב שגובהו 180 ס"מ בחרנו במידת מדיום, עם מוט כידון קצר וכידון רחב במיוחד. האופניים שידרו אופי מובהק ואנחנו הצנועים והמסכנים לא יכולנו לסרב.... הבחירה במזלג באורך 140 מ"מ מעמידה את זווית הראש של האופניים על 69.5 מעלות, פשרה מעולה לטעמנו בין יעילות בעליות לבין "פירוק" ירידות.
הרושם הראשוני המתקבל ממתלה CVA ובולם Monarchהוא של יעילות גבוהה מאוד ביחס לפעולת השיכוך. למרות משקל לא נמוך וזוג צמיגים שלא מחזיקים בתואר אלופי הגלגול, ה-Rip טיפסו מעולה לכל הדעות בכל המעלות, הן באלו הארוכים והעצובים והן באלו האיטיים והטכניים.
אך את ההארה בנוגע ליכולת האמתית של המתלה קיבלנו כאשר התחלנו ללחוץ ולהגביר מהירות. ה-CVA, עם שקיעה ראשונית של 30 אחוז בבולם האחורי ויחד עם הקשיחות הכללית המעולה של האופניים, הופכים את ה-Rip לחדים, מדויקים ומגיבים מאוד. התחושה המתקבלת אצל הרוכב שהוא תמיד יודע איפה נמצא הגלגל האחורי, תכונה שלא כל המתלים כפולי החוליות יכולים להתהדר בה.
עם מזלג הרבולושן המעולה מלפנים, הכידון הרחב והגיאומטריה הנכונה, הריפ נתנו לנו מעטפת ביטחון רחבה מאוד ביחס ל-125 מ"מ שהם מייצרים מאחור ברוב האתגרים שהעמדנו בפניהם. פרט לירידות תלולות וטכניות במיוחד שהיו מעט "גדולות" על האופניים, הריפ גרמו לנו ללחוץ על הפדלים כאחוזי תזזית ולחפש קוים מאתגרים ושינויי כיוון ככל שניתן. נתוני הגיאומטריה לא מעמידים את הריפ בקצה ז'אנר האנדורו שהתפתח בשנה האחרונה. תומכות השרשרת שלהם לא לקוחות מעולם ה-26, וזווית הראש שלהם לא באה מה-DH. עם זאת, לטעמנו יש בהם שילוב נכון בין אורך תומכות שרשרת, מרכז כובד וזווית ראש כדי היוצר איזון נכון בין יכולת תמרון, יציבות וזריזות. במילים פשוטות: אם יש לכם את הביצים, הריפ יתנו לכם את הכנפיים.
סיכום
למרות בהלת ה-27.5 וההתעלמות של חלק מהיצרנים מה-29 השנה, מוקדם מדי להספיד את הגלגל הגדול או אפילו לחשוב שפיתוח דגמים חדשים סביבו יעצר. ניינר מציעה אופניים מעודכנים עם ספקטרום ביצועים רחב מאוד. מחד הם מטפסים ומדוושים טוב, מאידך מעודדים את הרוכב עליהם לעמוד על הפדלים ללחוץ, לפמפם, לקפוץ ולשנות כיוונים כל הזמן. ה- Rip החדשים מוכחים כי דגמי 29 רק הולכים ומשתפרים ושהעתיד עוד לפניהם.
בתג המחיר הנוח מאוד שמציע רייסקל בקנייה דרך האתר, יכולים רוכבים רבים יכולים ליהנות משלדת בוטיק וחבילת חלקים טובה שלא הייתה זמינה עבורם עד לא מכבר.
לקריאת הכתבה במגזין האופניים we:Ride
Niner Rip 9 במבחן
צילום: אלון רון www.alonron.com


Highlights

● גלגלי 29
● מתלה CVA קצר חוליות ייחודי של Niner המייצר מהלך של 125 מ"מ
● שלדת אלומיניום קלה המיוצרת בטכנולוגיית Airforming
● ציר אחורי 142x12 ומחברי ISCG להתקנת מוליך שרשרת
● אורך תומכות שרשרת 450 מ"מ (17.7 אינ'ץ)
● זווית ראש 69.5 מעלות עם מזלג 140 מ"מ
● זווית צינור כסא 72.5 מעלות
● גובה ציר מרכזי 346 מ"מ
● משקל שלדה 3.11 ק"ג
● משקל "רטוב" - כולל פדלים ומוט אוכף מתכוונן - 14.2 ק"ג
(*) הנתונים הם למידת מדיום

מחיר האופניים במבחן: 15,499 ש"ח
מחיר שלדה: 7,291 ש"ח