ממסלול טיול על שבילים בלב שטח אש של צה"ל, ערוצי נחלים פראיים, גבעות בגבהים של 600-700 מטרים מעל פני הים, מעט מים וצמחייה, שרידים נבטיים ובעיקר שממה מדברית שמעט מטיילים בה.
צילום: אתר השטח הישראלי
אבני דרך:
כביש 40, צומת הרוחות, כביש 171, הר אריכה, בור חמת, נחל ניצנה, נחל דורבן, נחל קוצן, נחל עקרב, נחל כביר, נחל סרפד, הר חמרן, נחל יתר, באר חפיר, פקק ניצנה, הגמל, נחל לענה, נחל יתר, נחל ופסי, נחל גבא, נחל עבדת, מחנה רמון.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות בינונית ומתאים לכלי רכב עם הילוך כוח או כלי רכב גבוהים (או ממוגני גחון).
המסלול כולו על שבילים מסומנים או שבילים ברורים וחוצה גם שמורות טבע מוכרזות, אך אין סיבה לרדת מהשבילים ולפגוע בנוף.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול בלב שטחי אש פעיל של צה"ל ואפשרי לנסיעה רק בסופי שבוע וחגים.
יש לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ- 88 ק"מ מתוכם 58 ק"מ רצופים בשטח. אפשר לנסוע את ברצף של כ-7 שעות טיול.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 19 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il
צילום: אתר השטח הישראלי

תחילת המסלול:
בצומת הרוחות שעל כביש 40.
כ-180 ק"מ דרומית לתל אביב, כ-30 ק"מ דרומית לשדה בוקר או כ-6 ק"מ צפונה למצפה רמון.
נ.צ. 1 – צומת הרוחות

מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים מערבה לכביש 171 עם השילוט למעלה ערוד ולבה"ד 1.
1.8 ק"מ חולפים על צומת הכניסה למחנה לסקוב – בה"ד 1.
8.7 ק"מ חולפים על צומת הכניסה למעלה רמון.
12.8 ק"מ הכניסה לבור חמת – שווה עצירה והליכה לבור.
הבור מתקופת המלכים, לפני כ-3000 שנה, בנוי מדופן באבן. הבור אוגר מי גשם הנאספים מהערוצים
של נחל ניצנה שסביבו. מידי חורף הבור מתמלא במים ובמהלך הקיץ מתאדה ומתייבש. בשיאו מגיע הבור לעומק של כ-5 מטרים, הוא משמש את חיות המדבר לשתייה, סביבו צמחייה של מים ובערוץ נחל ניצנה אלה אטלנטית (עץ) מקסימה ושרידים של טרסות, מערות ואולי גם מצודה עתיקה.
14.3 ק"מ חולפים על גשרון של נחל ניצנה וממשיכים על כביש 171 מערבה. שימו לב כי שולי הכביש עשירים בצמחייה גבוהה, ביחס לסביבת המדבר, בזכות עודף המים היחסי שהכביש מנקז לשוליו.
21.6 ק"מ פנייה ימינה על השילוט לנחל עקרב - סימון שבילים אדום.
נ.צ. 2 – ירידה לשטח
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ויורדים בערוץ של נחל דורבן (זו לא טעות – נחל דורבן נשפך בהמשך לתוך נחל עקרב).
נוסעים צפונה עם השביל המסומן באדום באחד הערוצים/השבילים הארוכים ללא צמתים או פיצולים.
5.5 ק"מ חניון לילה לצד מפגש הערוצים של נחל דורבן, נחל קוצן ונחל עקרב.
12.5 ק"מ השביל בתוך הנחל פונה מערבה בנקודת מפגש ערוצים של נחל כביר הצפוני בשפך לתוך נחל עקרב. ערוץ הנחל מתרחב והשביל בערוץ הופך ל"דשדש" (חצץ).
21.7 ק"מ שביל לא מסומן חוצה את הערוץ של נחל עקרב (בקצה הצפוני של שמורת הטבע הר הנגב).
נ.צ. 3 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל המטפס לגדת הנחל ובהמשך מטפס לרמה קטנה ושטוחה – נ.ג. 536.
0.3 ק"מ צומת שבילים על הרמה בו פונים ימינה וצפונה על שביל זרוע אבנים כשמסביב נוף מקסים של נחל ניצנה.
1.3 ק"מ צומת שבילים אותו חוצים ישר ולכיוון נחל עקרב.
1.9 ק"מ צומת T עם שביל ברור ואיתו פונים ימינה לכיוון המחפורות (סוללות עפר).
2.1 ק"מ צומת שבילים ביציאה מהמחפורות.
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה על השביל הברור, הלא מסומן (האזור הוא שטח אש אימונים פעיל ונמצא מחוץ וצפונית לשמורת הטבע) .
לאחר 50 מטרים יש צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון הרמה שלמעלה.
0.5 ק"מ השביל יורד לערוץ של נחל סרפד וחוצה אותו מערבה לכיוון העלייה הברורה על ההר שממול (הר חמרן).
0.8 ק"מ לאחר חציית הערוץ מעל הפרסה הגדולה של נחל סרפד מתחילים לטפס על הרכס של הר חמרן בשביל ברור.
1.8 ק"מ שיא הגובה בפינה הדרום מזרחית של הר חמרן – נ.ג. 598 – שימו לב לא לרדת מהשביל ולא לגעת בנפלים של חימוש.
מסביב תצפית מדהימה 360 מעלות: מצפון רמת מטרד ובשיאה פס ירוק – זהו בסיס חיל האוויר, רמון.
משמאל לקו של רמת מטרד בולט הר מעל פני השטח – הר גמל.
צפונה ושמאלה להר גמל – הפתחה הגדולה של פקק ניצנה.
ממזרח לתצפית רואים את הר אריכה והאנטנות העגולות שלו.
נ.צ. 5 – הר חמרן
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
יורדים למטה על השביל, כשלעומת שבנו, חזרה לנחל סרפד.
0.8 ק"מ בסיום הירידה ולמרגלות הגבעה צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הערוץ הקטן לכיוון ה"פרסה" של נחל סרפד.
1.6 ק"מ צומת T עם שביל ברור אליו פונים ימינה ולמעלה.
1.7 ק"מ צומת בו פונים שמאלה וממשיכים לעלות מעלה.
1.8 צומת של נ.צ. 4 בקצה המחפורות.
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה חזרה לערוץ של נחל עקרב.
0.3 ק"מ ערוץ נחל עקרב במפגש עם נחל ניצנה ונחל יתר ובמפגש שבילים כחול ואדום.
נ.צ. 6 – מפגש ערוצים

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול ונוסעים צפונה לתוך נחל ניצנה.
3.8 ק"מ צומת T במפגש עם השביל המסומן שחור.
נ.צ. 7 – צומת T
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון צפון-מערב לשביל השחור.
0.9 ק"מ צומת שבילים ולידו בור מבוטן – באר חפיר. מתחת למכסים בור מים בעומק של כ-8 מטרים המשמש את הרועים הבדואים להשקיית העדרים.
נ.צ. 8 – באר חפיר

מאפסים מד אוץ
ממשיכים בנחל ניצנה צפונה צמוד למצוק המזרחי.
0.2 ק"מ ערוץ נחל ושביל בו פונים צפונה ומטפסים למעלה.
0.6 ק"מ צומת בשיא האוכף בו פונים שמאלה וממשיכים לטפס מעלה.
0.7 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה.
1.2 ק"מ שיא הגובה בנ.ג. 508 עם תצפית על פקק ניצנה (סמוך לכיפה עמוד מטורולוגי).
נ.צ. 9 – שיא הגובה

מאפסים מד אוץ
חוזרים למטה על השביל.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה, מטפסים לאוכף ויורדים לצד השני של קו הרכס לעבר שביל לבן כבוש.
0.9 ק"מ שביל לבן כבוש בו פונים ימינה ומזרחה.
1.2 ק"מ צומת שבילים גדול.
נ.צ. 10 – צומת שבילים
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה בין שתי הגבעות לשביל שהמשכו כבוש ולבן.
1.5 ק"מ צומת T עם שביל טוב מסומן בשחור ליד מחפורת גדולה (סוללה של אימוני צבא).
נ.צ. 11 – צומת T

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה על השחור וחוצים את המחפורת.
0.4 ק"מ צומת בו פונים ימינה עם השביל הראשי, כשמשמאל לדרך רואים את כיפת הגמל על שתי דבשותיה והשביל הלבן המטפס לכיוונה.
2.9 ק"מ השביל נכנס לערוץ נחל לענה וחוצה אותו.
3.3 ק"מ למרגלות המצוק הלבן, השביל חוצה את הנחל וממשיך מזרחה.
5.4 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה וישר על השביל המסומן בשחור.
6.4 ק"מ שימו לב לטרסות האבנים שמשמאל לשביל – משרידי כפר נבטי שלפני כ-2000 שנים. אם יש לכם זמן – מומלץ לעצור ולשוטט ברגל בערוצי הנחלים הנשפכים לנחל לענה. כאן תמצאו בורות מים עתיקים, שחלקם משמשים גם כיום להשקיית הצאן של הבדואים.
7.8 ק"מ צומת שבילים המסומנים בשחור ובכחול.
נ.צ. 12 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן בכחול, כשבאופק רואים את הכדורים שעל הר אריכה.
0.1 ק"מ צומת שבילים בערוץ הנחל בו פונים שמאלה, עוזבים את השביל המסומן בכחול וממשיכים לכיוון דרום מזרח על השביל הכבוש היטב (השילוט הצבאי: ציר הונג).
1.3 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה בשביל הכבוש היטב.
1.9 ק"מ צומת שבילים נוסף בו ממשיכים ישר וימינה בשביל הכבוש היטב.
2.6 ק"מ צומת שבילים לצד נחל יתר.
נ.צ. 13 – צומת שבילים
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ל"ציר צדע" (שם צבאי לדרך).
1.0 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה. משמאל לדרך - ערוץ הנחל בנוי ברובו מטרסות נבטיות עתיקות, חלק מחקלאות המדבר המפותחת של הנבטים.
שומרים על השביל הימני הטוב והצמוד לצלע הר.
1.6 ק"מ צומת שבילים בלב הפתחה חוצים את הערוץ צפונה לכיוון נחל ופסי הנשפך לנחל יתר.
נ.צ. 14 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
חוצים את הערוץ של נחל ופסי ועולים על השביל צפונה.
1.7 ק"מ צומת שבילים.
נ.צ. 15 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וממשיכים צפונה על השביל המרכזי לכיוון הכביש ובסיס רמון (רואים מרחוק את המבנים).
1.3 ק"מ צומת שבילים גדול בו ממשיכים ישר ושמאלה בערוץ צפונה כשממול בריכת המיים הלבנה.
2.4 ק"מ צומת שבילים בערוץ נחל גבא.
נ.צ. 16 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וימינה לכיוון צפון.
2.8 ק"מ צומת שבילים מעל הערוץ הרחב של נחל עבדת.
נ.צ. 17 – נחל עבדת
צילום: אתר השטח הישראלי

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר וצפונה – חוצים את הערוץ הרחב של נחל עבדת לכיוון השביל שלצד הערוץ המגיע מצפון.
0.9 ק"מ מאהל בדואי גדול אותו חוצים צפונה ומטפסים מעלה לכיוון קו המתח.
1.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה.
1.9 ק"מ כביש הגישה הדרומי למחנה רמון, קרוב לנקודה בה קו המתח חוצה את הכביש.
נ.צ. 18 – כביש אספלט
עד כאן כ-58 ק"מ רצופים של שבילים בשטח

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על הכביש לכיוון הצומת הראשי.
7.8 ק"מ כביש 40 בצומת הכניסה הדרומי למחנה רמון, כק"מ צפונית לכלא נפחה.
נ.צ. 19 – כביש 40

עד כאן כ-88 ק"מ של מסלול טיול בכביש ובשטח.
פונים ימינה לכביש 40 לכיוון מצפה רמון ואילת.
פונים שמאלה לכביש 40 לכיוון שדה בוקר, באר שבע ותל אביב.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il.
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il
צילום: אתר השטח הישראלי

שיטת הניווט והכנסת אמצעים למסלול

שיטת הניווט – הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) כך שחשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים - מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים, ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – נוח כשיש, מפות סימון שבילים מס' 18 (מערב הר הנגב), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.
צילום: אתר השטח הישראלי