מסלול טיול המטפס ממרגלות הכרמל, בשבילים המסומנים ובשבילים הצרים שבלב ההר, עד לרום כרמל – שיא הגובה של ההר הירוק כל ימות השנה.

אבני דרך:
כביש 4, מרכז מיר"ב, חניון השלוחה, גבעת שלוחית, נחל מערות, חניון שבילי רון, כרם מהר"ל, חוות מכורה, ניר עציון, נחל בסתן, מלון יערות הכרמל, הר שוקף, נחל ארן, עמק אלון, נחל חיק, הר אלה, דליית אל כרמל, ועוספיא – עיר כרמל.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול בעבירות קלה לכלי רכב עם הילוך כח ובעבירות בינונית לג'יפונים ללא הילוך כח, הנדרשים לניסיון של הנהג בטיפוס עליות טרשיות עם מעט דרדרת. שימו לב שמיד אחרי הגשם השטח יכול להיות בוצי וחלק עד כדי עבירות קשה.
מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול כ-27 ק"מ ואפשר לבצע אותם ברצף של 6-5 שעות טיול, כולל עצירות לתצפית. המסלול עובר גם בשמורת טבע ואין לרדת מהשבילים המסומנים בשטח.
אין לזרוק זבל, וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול עובר בקצוות של שטחי אש של צה"ל ואפשר לטיול לאורכו וללא סטיות גם באמצע השבוע.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il.
תחילת המסלול:
בצומת מיר"ב (מרכז קהילתי חוף הכרמל) על כביש 4 צפונית לצומת פורדיס ולצומת עופר ודרומית לצומת אורן ולכניסה לגבע כרמל. (בצומת קיים שילוט לחרבת גבע ולמרכז מיר"ב).
נ.צ. 1 צומת מיר"ב.

מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים לכביש האספלט הישן ונוסעים מזרחה לכיוון מרכז מיר"ב.
0.5 ק"מ לפני שער הכניסה למיר"ב פונים שמאלה לכביש אספלט צר.
0.9 ק"מ מתעקלים עם הכביש שמאלה ולמעלה עם הסימון ירוק.
1.3 ק"מ מתעקלים עם הכביש ימינה ולמעלה.
1.6 ק"מ צומת עם שבילים בסוף כביש האספלט.
נ.צ. 2 – סוף האספלט.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השביל המסומן ירוק והשלט לחניון השלוחה.
0.3 ק"מ צומת חניון השלוחה (מקום מצוין לארוחת בוקר) בו ממשיכים ישר ושמאלה על השביל המרכזי.
0.4 ק"מ צומת בו ממשיכים ישר על השביל הראשי ומיד לאחריו פונים שמאלה על השביל הכבוש המסומן גם כדרך הנוף.
0.9 ק"מ חולפים על פני חניון של קק"ל עם שולחנות ומים.
1.2 ק"מ צומת שבילים על גבעת שלוחית.
נ.צ. 3 – צומת גבעת שלוחית.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה, יורדים מהשביל הכבוש וחוצים מעבר בקר משוקע בקרקע, מיד לאחריו פונים ימינה לשביל צר עם השילוט לכיוון נחל מערות.
0.4 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה.
0.5 ק"מ צומת T.
נ.צ. 4 צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה עם סימון השבילים השחור והשלט לחניון שבילי רון.
0.6 ק"מ צומת למרגלות חניון שבילי רון בו פונים ימינה וקצת מעלה עם הסימון השחור, כשהשביל מטפס לגבעה (נ.ג. 184) ולאחר מכן יורד עד לבקעת כרם מהר"ל - הקפידו על השביל הראשי המסומן בשחור.
2.1 צומת T עם השביל המסומן באדום כשמימין הישוב כרם מהר"ל.
המושב השיתופי כרם מהר"ל הוקם ב-1949 על ידי קבוצה של עולים, ניצולי שואה, מצ'כוסלובקיה ונקרא על שם רבי יהודה ליווא בן בצלאל שהיה רב ופוסק בפראג במאה ה-16. מהר"ל הם ראשי התיבות: מורנו הגדול רבי ליווא.
נ.צ. 5 צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה על השביל המסומן באדום לתוך בקעת מהר"ל.
0.3 ק"מ חולפים על פני צומת הפנייה לבית העלמין ומיד לאחריו על צומת הפנייה לנחל מערות כשיש להמשיך ישר עם הסימון האדום.
0.6 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון האדום.
1 ק"מ צומת במרכז בקעת מהר"ל.
נ.צ. 6 צומת בקעת מהר"ל.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה וצפונה עם השביל האדום ועל השביל המרכזי (עם אספלט מצולק).
1.2 ק"מ צומת חוות מכורה וקידוח חוף כרמל 9 בו ממשיכים ישר וצפונה על האדום.
1.5 ק"מ צומת בו ממשיכים ימינה וישר (קטע שיכול להיות בוצי וחלק לאחר הגשם ואפשר לשקול מעקף משמאל ולאחר מכן חזרה לשביל המסומן באדום).
3.5 ק"מ צומת עם ערוץ שבתחתיתו מעבר מים מבטון בו ממשיכים ישר ושמאלה לשביל המשובש.
4.1 ק"מ וגם 4.2 ק"מ וגם 4.6 ק"מ צמתי שבילים בהם ממשיכים ישר וימינה.
5.2 ק"מ תחילת מזבלה גדולה משמאל לדרך.
5.4 ק"מ צומת המזבלה ומצד ימין גדר הבטון.
נ.צ. 7 – צומת המזבלה.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה לכיוון המזבלה.
0.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם השביל המתעקל מטה בין הגדרות.
0.4 ק"מ צומת T.
נ.צ. 8 – צומת T.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומערבה ומטפסים על השביל המרכזי והברור ביותר היוצא מהמזבלה.
0.1 ק"מ פונים שמאלה לשביל מעל המזבלה וחוצים ישר רחבת כורכר.
0.3 ק"מ נכנסים לשביל בין אורנים וחורש טבעי "מעוטר" בניילונים בכיוון הירידה.
0.5 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה.
0.8 ק"מ צומת שבילים גדול.
נ.צ. 9 – צומת גדול.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל המסומן בירוק.
0.1 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה ומיד עוד צומת בו פונים שמאלה לעבר השביל הטוב יותר.
0.3 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.
0.6 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה.
1 ק"מ בקצה הרחבה צומת T.
נ.צ. 10 – צומת T.

פונים שמאלה בצומת T.
0.2 ק"מ צומת בו פונים ימינה ומיד שמאלה על השביל הטוב היורד לכיוון בית התפילה הדרוזי.
0.3 ק"מ צומת T למרגלות בית התפילה.
נ.צ. 11 – צומת בית התפילה.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומיד (לפני עמוד החשמל הבודד) פונים ימינה ולמטה לכיוון נחל בסתן.
0.1 ק"מ צומת T בערוץ נחל בסתן בו פונים ימינה ולמעלה.
0.3 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה בעלייה עם מעט דרדרת.
0.4 ק"מ ראש הגבעה עם פתח גבוה של בור בטון בו ממשיכים לטפס למעלה על השביל הטוב.
1 ק"מ אוכף וצומת שבילים בשיא הגובה.
נ.צ. 12 – אוכף.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר, יורדים מטה לערוץ ומיד מטפסים על השביל-כביש עד לגדר של מלון יערות הכרמל.
0.6 ק"מ צומת הכניסה למלון יערות הכרמל בו עולים על כביש אספלט.
1 ק"מ צומת עם שביל היורד ימינה מהאספלט.
נ.צ. 13 – ירידה לשביל.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ומטפסים למעלה על השביל.
0.3 ק"מ צומת T עם אספלט ישן וצר בו פונים ימינה.
0.6 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה.
0.9 ק"מ צומת T עם מעט אספלט צר.
נ.צ. 14 – אספלט.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמעלה על השביל הלבן.
0.6 ק"מ צומת T בו פונים שמאלה ולמעלה.
1 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול, יחד עם שביל ישראל (כחול-לבן-כתום).
נ.צ. 15 – צומת שבילים מסומנים.
מומלץ להחנות את כלי הרכב ולטפס (ימינה) כ-200 מטרים בשביל הולכי הרגל לפסגה של הר שוקף.

מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר עם השביל האדום המקיף את הפסגה של הר שוקף.
0.2 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
1.2 ק"מ צומת T בלב היער בו רואים ממול את הבתים של עיר כרמל (עוספיא).
נ.צ. 16 – צומת T.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ויורדים למטה עם פיתולי הדרך. (זה קטע שביל שהוא קל בירידה אבל יכול להיות קשה בעלייה).
1.2 ק"מ צומת עם שביל מסומן בשחור יחד עם שביל ישראל בו ממשיכים ישר.
1.5 ק"מ צומת לפני ערוץ נחל ארן בו פונים שמאלה ובצומת שלאחריו פונים ימינה ולמטה.
1.6 ק"מ צומת גדול בעמק אלון עם השביל המסומן בשחור, בירוק ושביל ישראל.
נ.צ. 17 – עמק אלון.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על השביל המסומן בירוק.
0.2 ק"מ לפני הערוץ של נחל חיק פונים שמאלה עם הסימון הירוק.
0.4 ק"מ השביל הירוק ושביל ישראל פונים ימינה, הופכים לשביל רגלי ונכנסים לקניון של נחל חיק.
כאן מומלץ להחנות את כלי הרכב וללכת פנימה לתוך נחל חיק – אחד מהנחלים הקסומים בכרמל ובכלל.
0.9 ק"מ צומת T בו פונים ימינה על שביל עשוי מגיר, מעט מחורץ וכשהוא רטוב יכול להיות מאוד חלק.
1.3 ק"מ צומת שבילים מעל נחל חיק.
נ.צ. 18 – צומת שבילים.

מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ולמעלה על השביל לכיוון הר אלה.
0.1 ק"מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה.
0.6 ק"מ צומת בו פונים למעלה וימינה על קו הרכס של הר אלה.
0.6 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה.
0.9 ק"מ צומת T בראש הרכס בו פונים ימינה ולמעלה.
1.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה.
1.4 ק"מ צומת T.
נ.צ. 19 – צומת T.

פונים ימינה ולמעלה.
0.1 ק"מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה.
0.2 ק"מ צומת, בקצה של מזבלה מקומית, בו פונים ימינה ומזרחה על שביל משובץ בשאריות אספלט.
0.6 ק"מ כביש הכניסה לנחל חיק מכביש 672 – כביש עיר כרמל.
נ.צ. 20 – כביש 672.

עד כאן 27 ק"מ מדודים של המסלול.
פנייה ימינה על כביש 672 תכניס אתכם לתוך עיר כרמל לדליית אל כרמל, צומת אליקים וכביש 6 בהמשך הדרך.
פנייה שמאלה על כביש 672 תוציא אתכם מעיר כרמל לכיוון צומת דמון, בית אורן וחיפה.

להתראות בטיול הבא...
לתגובות ושאלות: [email protected].
המדור מובא בחסות סוזוקי – https://www.suzuki.co.il

שיטת הניווט והכנת אמצעים למסלול
שיטת הניווט – הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר. מה עושים? בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: "מאפסים מד אוץ" עד ל: "מאפסים מד אוץ") יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול – גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים. ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים, מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אבל נוח כשיש. מפות סימון שבילים מס' 4 (כרמל), טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת, מים ומזון ליום טיול שלם.

ההר הירוק כל ימות השנה

הר הכרמל הוא החלק הצפון מערבי של הרי שומרון. שיא גובהו ב"רום כרמל" (נקודת הסיום של מסלול הטיול) – 546 מטרים מעל פני הים – ומרגלותיו בחלק הצפוני והמערבי נושקים לים התיכון. דרומו של ההר ברמות מנשה ומזרחו בעמק יזרעאל. הכרמל בנוי משכבות מסלע מגוונות – רובו סלעי משקע ימיים, במערבו קיר של שונית אלמוגים עתיקה ובליבו (בבקעת מהר"ל) סלעי בזלת וטוף שהם שרידים לפעילות ולקנית אשר יצרה את בסיס ההר. הכרמל עשיר בחורש ים תיכוני עם עצי אלה, אלונים, חרובים ואורנים ומכאן שירו של יורם טהר-לב : "ההר הירוק כל ימות השנה, אני עוד חולם ושואל, ,לנשום רוחותיך כבראשונה, לשכב בצלך, כרמל". מקור השם כרמל מגיע מהמילה כרמים (או כרם-אל) ובערבית ג'בל מר אליאס על שם אליהו הנביא אשר נלחם בעובדי האלילים, הביא את הגשם ובישר על בוא המשיח. במרכז הכרמל חיים הדרוזים בעיר כרמל – הכפרים דליית אל כרמל ועוספיא שאוחדו יחדיו, ולמרגלותיו יהודים, נוצרים, מוסלמים ובהם גם הבהאים. גן לאומי הר כרמל הוא שמורת טבע במרכז ההר (ומסלול הטיול שלנו) השומר על הנוף הייחודי, הצמחייה ומעט מבעלי החיים שנותרו על ההר. בתחילת דצמבר 2010 נשרף ליבו של ההר וגבה את חייהם של 44 אנשים (רובם סוהרים), ולזכרם הוקמה אנדרטה מעל בית אורן. ההר עובר תהליך שיקום טבעי עם עזרה מלאכותית, וגם 3 שנים לאחר האסון הכבד אפשר לראות את שרידי השריפה בדמות העצים החרוכים.