בר לוי, 21, יוצא צבא טרי, גר בהוד השרון, מתחרה בליגת סופרבייק ג'וניור קאפ באירופה
משעשע אותי לשאול "איך הכל התחיל" כשמדובר בנערים ומתחרים כל כך צעירים. ותמיד מפתיע לגלות כמה מוקדם מתפרץ הכישרון..
בר החל לרכוב בגיל 6 ולהתחרות במוטוקרוס בארץ. דרכו המקצועית כבוגר החלה בשנת 2006 כשטס להתאמן ולהתחרות חודשיים בלוס אנג'לס, שם הצטרף למרוץ בגלן הלן בסבב AMA AMATEUR. שנתיים אחרי, ב-2008 נפצע, כאשר באותה שנה הייתה גם הפסקה בתחרויות המוטוקרוס בארץ. לפני שנה צצה נקודת המפנה בחייו של בר, "הנקודה המכוננת" אם תרצו - "אבא שלי, מולי לוי, וחיים שילינג הביאו לי אופנוע מרוץ שחיים בנה, (חיים עובד באופנועי השרון ואחראי על מחלקת השיפורים ובניית אופנועי המרוץ והפרויקטים). רכבתי בחניון מגודר וממש נהניתי מעצם הרכיבה בכביש. המשכתי לרכוב, ומפעם לפעם השתפרתי יותר ויותר".
הפרחים ל
צילום: אלבום פרטי
ב-2008 לא הייתה ליגת מוטוקרוס לחזור אליה
בר, שגילה אהבה חדשה אחרי שנים של רכיבה במוטוקרוס, רכיבת שטח, החל להתאמן דרך קבע במסלול בכוכב יאיר, כדי להתמקצע ברכיבת כביש. "התאמנו ושיפרנו את האופנועים עליהם רכבתי. כשחצי שנה אחרי כבר התחריתי במרוץ הסופרבייק הראשון בפתח תקווה. במרוץ הראשון סיימתי במקום השלישי בקטגוריה הפתוחה. אחריו התאמנתי המון ובמרוץ השני ניצחתי בקטגורית ה-125סמ"ק. התאהבתי במרוצי הסופרבייק והחלום שלי היה לרכוב במסלולים בחו"ל, אבל לא תיארתי לעצמי שאגיע להתחרות באליפות העולם".
הפרחים ל
צילום: אלבום פרטי
ממוטוקרוס לסופרבייק
הבן אדם שהכי השפיע עליו בתחום הוא אבא שלו, אבל גם השם אלי חן עולה לא מעט בתשובותיו. אלי הוא מאמנו של בר, ספורטאי ישראלי בעצמו, שהתחרה בעבר באליפות העולם בסופרבייק בקטגורית 1000 סמ"ק. כשבר נשאל איזו דמות הוא מעריץ מהספורט המוטורי, שמו של אלי עולה שוב, "בארץ, הוא הספורטאי שאני מעריץ, ובעולם, את ולנטינו רוסי, הוא אגדה בתחום".
הפרחים ל
צילום: אלבום פרטי
"המנועים שמאחוריו", אביו ואלי חן המאמן
תאר לי את סדר היום שלך?
אני קם ב-07:00 יוצא לאימון בחדר כושר, ולאחר מכן, הולך לעבודה בסוכנות האופנועים המשפחתית שלנו. אחה"צ אם מתאפשר לי אני יוצא לאימון עם האופנוע במסלול כוכב יאיר או מתאמן באגרוף תאילנדי לשמירה על כושר סיבולת וחיזוק הגוף.
"כספורטאי תחרותי אני מוותר לפעמים על זמן איכות עם חברים ומשפחה, על מסיבות ואירועים וטיולים לחול עם חברים ומשפחה, אני משתדל לצאת לבלות עם חבריי הקרובים". גם למערכות יחסים אין לו הרבה פנאי, "זה קשה מאוד, אבל גם חשוב מאוד אז אני משתדל לפנות לזה זמן". בין התחרויות, רוב זמנו מוקדש לאימוני רכיבה וכושר, כשהמקום המועדף על בר לאימונים בארץ הוא המסלול בכוכב יאיר, בו הוא רוכב באופנוע מרוץ כהלכתו.
הפרחים ל
צילום: אלבום פרטי
מסלול הבית בכוכב יאיר
מחוץ למסלול, ביום יום, הוא רוכב על קטנוע ה-125 סמ"ק, ובלילות הוא בכלל חולם על למבורגיני. אני תוהה, בר כבר הוכיח את עצמו בהסתגלות לתחומי ספורט שונים, אז אולי נראה אותו מתחרה "על ארבעה גלגלים" יום אחד. אבל לו אין בכלל ספק, "אני רוכב מרוצים, ועוד 5 שנים מהיום אני רואה את עצמי רוכב בקבוצת מרוצים גדולה בחו"ל, וב"דרך" אני רוצה ללמוד ולעשות תואר ראשון".
נתקלת בקשיים בדרכך המקצועית?
היו ניסיונות של מתחרים להכשיל אותי במרוצים, ופעם אחת גם הצליחו. אבל הקושי הגדול הוא בגיוס חסויות בארץ, זה קושי שתמיד קיים, כי הספורט הזה בחיתוליו, ואין ליגה סדירה של מרוצים ומסלולים גדולים כמו ברוב מדינות העולם. חייבים לשאוף ולפעול לפתח ולקדם אותו.
כמתחרה ישראלי, האם הרגשת פעם יחס שונה בחו"ל?
לא יצא לי אפילו לרגע להרגיש יחס שונה כישראלי בתחרויות בחו"ל. אנחנו מקבלים עזרה מאחרים ואוהבים לעזור לכולם.
הפרחים ל
צילום: אלבום פרטי
לא מרגיש "זר" בחו"ל
יש לך הרגלים מיוחדים שאתה נוהג לעשות לפני מרוץ?
חייב לנשק את האופנוע לפני המרוץ.
מה תייעץ לצעיר או צעירה שרוצים להכנס לתחום המוטורי?
הייתי מייעץ לו או לה להתקדם לאט לאט, מכיוון שנפילות עלולות לגרום לאיבוד הביטחון ולירידה ברמה. אני ממליץ לקחת מאמן צמוד, להתאמן, להתמקצע, ולשאוף תמיד להגיע להתחרות בחו"ל.