"כבר מחדשים את וולוו S60?" תמהנו בתערוכת פרנקפורט 2013, "הרי היא רק...". אבל למעשה המכונית של וולוו חגגה שלוש, וביחס לקצב החידושים בתעשייה היא כבר אינה צעירה. רב המתחרות בקטגוריה חדשות ממנה, למעט ה-A4 של אודי. וגם אם היא שבדית, זה כנראה הזמן לבקר במכון היופי והכושר.
יופי תחילה
כבר במפגש ראשון השינוי ברור ובולט, עם שבכה חדשה ורחבה שמבשרת על הקו העתידי של וולוו. הכוונה היא ליצור רושם ספורטיבי ויוקרתי יותר, ולכך מצטרפים שינוי פגושים ויחידות תאורה והחלפת מכסה המנוע והכנפיים. אבל וולוו ישראל לא הסתפקה בכך, והיא שמה יהבה כעת על גרסת ה-R-דיזיין האגרסיבית למראה, עם חישוקי 18 אינץ' נאים, חזית ייעודית יותר (עם שבכה שונה), ואחוריים בהם בולטים דיפיוזר תחתי ושני מפלטים בוהקים. "מצאנו שה-R היא הדרך היעילה ביותר להפגין את השינוי שעוברת וולוו" אומר היבואן.
צילום: שחר אלגזי
וולוו S60 מיישרת קו עם הכיוון החדש של וולוו
אבל ההבדל ב-R אינו רק קוסמטי, וכולל גם הנמכת מרכב ב-15 מ"מ, בולמים וקפיצים מוקשחים (לעומת כיול ה"טורינג" של הגרסאות הרגילות בארץ), ועוד שפע שינויים למוטות המיצבים, תושבות, זרועות ועוד.

בתא הנוסעים כוללת ה-R לא רק את מערך המולטימדיה עם המסך החדש, שיודעת לקלוט תחנות רדיו אינטרנטיות, אלא גם את מושבי ה-R הייעודיים והנוחים עם גימור זמש. ידית הבורר, מראה הקונסולה, צבע התקרה, הספים – כולם שונו במתיחת הפנים ולוח המחוונים המוקרן (בגרסאות היקרות) דומה לזה שב-V40, ומאפשר בחירה בין שלוש תצוגות (אלגנטית, ספורטיבית או חסכונית). כל זה תורם לשיפור האווירה, והנדסת האנוש, כרגיל בוולוו, נוחה. וולוו ישראל גאים בחבילת מערכות בטיחות בהן חמושה המכונית, אבל חבל שזו לא כוללת מצלמה והתראה על רכב בשטח מת.
צילום: שחר אלגזי
לוח המחוונים החדש מציע מספר מצבים לתצוגה
מעלים הילוך
אבל השבדים לא התעסקו רק ביופי, וזמן קצר אחרי פרנקפורט חשפו את חטיבת הכוח החדשה והחשובה לעתידם. הרומן של וולוו עם מנועי טורבו החל עוד בשנות השמונים, והסיבות לאימוץ המגדש היו פשוטות: זו הייתה דרך חסכונית ואפקטיבית לפצות על העדר תקציב לפיתוח מנועים גדולים עבור השוק האמריקאי.

בעזרת המגדש יכולה הייתה וולוו להגדיל את מבחר המנועים באופן לא יקר. דרך נוספת של וולוו לחסוך הייתה יצירת משפחת מנועים מודולאריים שעם בסיס דומה תשרת כמה נפחים ומספרי צילינדרים. כעת לוקחים זאת השוודים צעד נוסף קדימה, והכוונה היא שמנוע ה-2.0 ליטר החדש יוצע בשפע גרסאות הספק. הבסיס (וגם הנפח) יהיה משותף למנוע הדיזל החשוב לאירופה. משמונה משפחות מנועים מתכוונת וולוו לעבור למשפחה אחת.
צילום: שחר אלגזי
וולוו טוענת שה-R היא הדרך היעילה ביותר להראות את השינוי שעברה החברה
למנוע ה-2.0 ליטר החדש נפח של 1,969 סמ"ק לעומת 1,999 בעבר, והוא מייצר 245 כ"ס לעומת 240 בעבר, אך מציע מומנט משופר של 35.7 קג"מ ב-1,500 סל"ד (32.6 קג"מ בעבר). אבל זוהי רק ההתחלה, כי את תיבת הפאוור-שיפט הדו-מצמדית עם שישה הילוכים מחליפה אוטומטית מבית אייסין עם שמונה הילוכים. והתיבה הזו מציעה גם פונקציה קלה לתפעול של "בקרת זינוק" שאינה עצבנית מדי ופועלת היטב.

על הנייר תוצאת השינויים ברורה, עם שיפור מהותי בביצועי המכונית: ה-S60 קיצרה את ההאצה למאה קמ"ש ל-6.3 שניות מ-7.5 שניות.
צילום: שחר אלגזי
שיפור מהותי בביצועים
לא צריך הרבה יותר מלחיצה קצרה על הדוושה בשביל להרגיש את השיפור בחטיבת הכוח. היא אינה מרגישה תזזיתית במיוחד (זה קשור אולי גם לגילו הצעיר של הרכב) אבל היא בפירוש מהירה ואפקטיבית. לחיצה על המצערת תזכה לתגובה הולמת ונכונה בכל מצב, כי המנוע מוכן למשוך בסל"ד נמוך אך גם לא מתנגד לגבוה. גם הצליל נעים ולא רועש למעט מצבים מסוימים במאמץ (בייחוד בעליות) בסל"ד נמוך יחסית (אזור ה-2,000) שם נשמע גרגור מחוספס. גם בעמידת פקקים עלול המנוע להישמע מדי. ובכלל, בעיר המערך האלקטרוני שש מדי לדומם מנוע בכל הזדמנות (אפילו במעבר להילוך אחורי) והתהליך מורגש מדי.

אבל ייתכן שהשינוי החשוב קשור דווקא לתיבה, שפועלת באופן מעודן מבעבר והינה נעימה. היא לא תמיד זריזה בתגובות (מה שפוגם בתחושה המהירה) אבל רב הזמן פועלת היטב.
צילום: שחר אלגזי
בכל מקום נמצאות תזכורות לכך שזו גרסת ה-R-דיזיין
מבחינת צריכת דלק לגמה ה-60 בין 12.5 ק"מ לליטר בשיוט ל-9.3 למסלול שכלל קטעים מאמצים וקצב מהיר. לא רע.

הפניות שהגיעו הזכירו שבוולוו שינו גם את תגבור ההיגוי, שהינו כעת חשמלי במלואו. ההגה מרגיש מהיר מבעבר ועדיין קל מדי ולא מספיק מתקשר. ביציאה על הגז מפניה מאתגרת עולה תחושה של לוחמת הגה, אבל כנראה שזו דרכה של בקרת היציבות לחקות דיפרנציאל מוגבל החלקה כדי לסייע לשבדית להאיץ בעיקולים. ברגעים כאלה אני מאלחש את מערכת ההתראה על סטייה מנתיב, ששה מדי לתיקוני הגה עצמאיים.
צילום: שחר אלגזי
צריכת הדלק הייתה טובה בהתחשב בתנאים
אני ממשיך ללחוץ וה-60 מראה שהיא יכולה לנוע בקצב מאוד מהיר ובטוח בכבישים מפותלים. היא לא כזו שתפתיע את הנהג. למעשה, הקצב כה מהיר עד שמערכת מניעת התאונות קצת נבהלת ומאותת ללא צורך. מצד שני, בניגוד למראה הסופר-ספורטיבי, הרי שמבחינת התנהגות ותגובות להעברות משקל היא אינה מרגישה דינאמית במיוחד.

מחיר מסוים על חבילת ה-R מתגלה בעיר. אמנם ההנמכה לא מסכנת את הגחון במפגשים מועדים לפורענות עם מדרכות, אבל ההקשחה, יחד עם חישוקי ה-18 אינץ', אומרת ששיבושים גדולים בעיר מורגשים היטב. אך כל זמן שהכביש סביר, ה-R נעימה, ביחוד מחוץ לעיר, ואולם גם שם חיבורי כביש או שיבושים גדולים יזכו לתרגום ברור מדי.
צילום: שחר אלגזי
וולוו עשתה צעד חשוב עם ה-S60 המחודשת
חבילה טובה
וולוו בברור עושים צעד חשוב עם וולוו S60 המעודכנת. במחיר של החל מ-200,000 שקלים או 230,000 לגרסת ה-R (או 250,000 לגרסה שכוללת גג-נפתח, תפעול חשמלי למושב הנהג וקסנון אקטיבי), היא נראית מאוד מושכת ביחס למתחרות הקלאסיות. כי גם אם אין לה את הברק הדינאמי של סדרה 3, היא מציעה במחיר של 316 בסיסית (שלא לדבר על גרסת הכניסה ל-A4) יותר כוח ואבזור. מעבר לכך, שימת הדגש על גרסת ה-R היא בפירוש צעד נכון. בתחום היוקרה המראה חשוב מאוד ללקוחות, ובעזרת ה-R ניתן להביא עיצוב ייחודי וגם לנתק את וולוו מהדימוי המבוגר.