מאזדה 3 החדשה
כאשר קנשירו סורוואטארי, ראש פרוייקט מאזדה 3, מסביר לי על הקשר בין כוחות ה-G בתאוצה בקו ישר לשרירי הלסת התחתונה, אני מתחיל להבין לאיזה עומקים ירדו מתכנני מאזדה עם ה-3 החדשה. וזה עוד לפני שהסבירו לי על שלד גוף האדם שנמצא באגף התכנון.

השרירים האלו אחראים למתן התחושה הטובה לנהג בזינוק, כך מתברר על-פי מאזדה. "ניסינו להתאים את הדלתא בכוח ה-G לתגובת השריר", מסביר סורוואטארי. אני אחסוך מכם את התיאור המפורט, שמסתכם בתגובה זריזה ובתזמון נכון ללחיצה על המצערת – וכמובן, השפעתה על התחושה שמקבל הנהג. אני גם לא אפרט את תיאור השפעת תמיכת האגן ושלוש שכבות השרירים שלו על ההנאה מהנהיגה. "אם אתה רוצה שהנהג ירגיש טוב בפנייה זה בא מתחתית המושב, דרך בניית תמיכה נכונה". ואלה רק שתי דוגמאות ממה שלמדו אנשי מאזדה על גוף האדם בבניית המכונית החדשה שלהם.
אבל היו גם רבדים אוטומוטיביים פשוטים יותר בשיחה שלנו. "האתגר הגדול שלנו היה העיצוב ושיפור הדינאמיות, יחד עם צריכת הדלק שלה. היה חשוב לנו שהיא תיגע בנשמה של האנשים".
בלעדי: המנוע ה
צילום: מנהל
הראיון עמו גם פתר חודשים של ניחושים ותהיות בנוגע למנוע הבסיסי שיגיע לארץ. עד עכשיו אף אחד לא ידע, וגם לא טרח לחשוף, איזה מנוע יניע את המשפחתית החדשה של החברה על כבישי ישראל. חלק ניחשו שיהיה זה מנוע ה-2.0 ליטר 120 כ"ס, אחרים טענו לגרסה מחוזקת של מנוע ה-1.5 ליטר, ויש ששיערו כי יהיה זה המנוע בנפח 1.6 ליטר מהדור היוצא. כעת ידוע כי מאזדה לא תייצר את ה-3 עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר "ישראלי". בראיון זה, חושף למעשה סורוואטארי, כי לשוק הישראלי יוצג מנוע נוסף. זה יתבסס על המנוע הקטן בנפח 1.5 ליטר בטכנולוגיית ה'סקאייאקטיב', אך יציע 120 כ"ס במקום 100 כ"ס – הספקו במקור.

מי מהמתחרות היו אמות המידה שלכם?
"לא היו לנו אמות מידה כלליות לכל המכונית, אבל ברור שלצדדים כמו דינאמיקה בחנו דגמים מסוימים. במקרה הדינאמי הסתכלנו מאוד על פורשה קאיימן. אבל זהו רק רפרנס למה שאנו חושבים שהוא אידיאלי".

מה לטעמך ההבדל בין המכונית החדשה לישנה מבחינה דינאמית?
"הייתי אומר שההבדל מתמקד בתחושה הזורמת שהתחלנו לקבל ב-CX-5 וב-6 החדשות. המכונית הקודמת הייתה עצבנית יותר בפניות והיה צריך לתקן כל הזמן את הקו עם ההגה. מאזדה 3 החדשה יותר ליניארית ואוחזת, ותרגיש בה שהפנייה הרבה יותר חלקה. הייתי אומר שאיכות הניהוג השתפרה. שיפרנו מאוד גם את הנוחות".

מדוע אירופה מקבלת מנוע 1.5 ליטר חלש יותר מאשר זה שיגיע לישראל?
"באירופה המנוע העיקרי יהיה ה-2.0 ליטר 120 כ"ס, אז לא היה טעם לשים מנוע 1.5 ליטר עם 120 כ"ס כמו אצלכם, ולכן שמנו מנוע 1.5 ליטר עם 100 כ"ס".

בלעדי: המנוע ה
צילום: מנהל
מה עדיף מבחינת צריכת הדלק?
"זה תלוי באופי הנהיגה. על האוטוסטרדה הגרמנית, מנוע ה-2.0 ליטר 120 כ"ס יהיה עדיף, אבל בתנועה עירונית מנוע ה-1.5 ליטר טוב יותר משמעותית".

למה עברתם למנוע קטן יותר מבעבר? האין הוא חלש מדי כשהיום יש מנועי 1.6 ליטר עם 130 כ"ס ויותר?
"בזכות ה'סקייאקטיב', אנחנו יכולים להשתמש במנוע קטן יותר ולקבל הרבה יותר כוח וביצועים. כך יכולנו לקבל איזון יותר טוב בין הספק לצריכת הדלק. מה שחשוב לנו זה לא ההספק אלא השילוב עם התיבה וזמינות הכוח".