אופל אסטרה
כבר כמה שנים נראה שאופל נמצאת בפיגור בחזית המנועים המתקדמים ששוטפים את אירופה. ייתכן שזה קשור לברית עם פיאט שנותקה באיבה ופגעה בייחוד בפיתוח מנועי הדיזל, וברור שגם המשבר הפיננסי שעברה ג'נרל-מוטורס וההפסדים של אופל שיחקו תפקיד מכריע. אולם, אופל נחושה ליישר קו עם מובילות התחום, והחברה הגרמנית שנלחמת על חייה מבינה עד כמה חשוב שדרוג חטיבות הכוח לעתידה. על הכוונת נמצאים כמובן מנועי הבנזין המוקטנים והמוגדשים וגם מנועי הדיזל, והמטרה הכללית היא להגיע למספר חטיבות כוח שיוצגו בקרוב ויתהדרו בנתוני חיסכון מרשימים.

אופל תחלק את המנועים החדשים למשפחות, כאשר אחד הנציגים החשובים ביותר הוא מנוע ה-1.6 ליטר טורבו החדש, אותו נסענו לפגוש באזור כפרי ושקט סמוך לבירת אוסטריה. יחידת הכוח החדשה, היא נציגה ראשונה למשפחת המנועים במידה בינונית של אופל, ובעוד הנפח לא ישתנה אנו צפויים לקבל כאן מספר גרסאות הספק. החשובה והראשונה שמוצגת היא זו שמייצרת 170 כ"ס והבאה אחריה תהיה עם 200 כ"ס.

אלף שש מאות
"אז מה?" אתם אומרים, "לאופל יש מנוע בנפח דומה עם 180 כ"ס, אז מה בעצם ההבדל?" – "הכל" אומרים אנשי אופל. המנוע החדש פותח מהיסוד כדי להציג אופי אחר. בעוד שמנוע ה-1.6 המוכר התבסס על יחידה ספורטיבית יותר שאוהבת לעלות בסל"ד, כאן הכוונה היא ליצור מנוע עם "מאפיינים דיזלים". כלומר, כזה שמגיע לשיא המומנט מהר ובסל"ד נמוך. המטרה, מסבירים לנו, לא הייתה ליצור מנוע ספורטיבי אלא לספק נוחות, רמת שקט וויברציות נמוכות, וצריכת דלק טובה. אופל שאפה להוריד את פליטת ה-CO2 וצריכת הדלק ב-10%, לייצר 20% יותר מומנט ולהנמיך רעשים ב-2 דציבלים. לאוזן רגילה, הם מסבירים, המנוע פחות רועש בכמחצית מהמנוע המוכר.
מפגש ראשון עם המנוע החדש של אופל אסטרה (השקה)
צילום: מנהל

בעזרת הזרקה ישירה ותזמון שסתומי יניקה ופליטה משתנה, מייצר המנוע 28.6 קג"מ כבר ב-1,650 סל"ד (לעומת 23.5 קג"מ ב-2,200 במנוע הקודם). באופל טוענים שהמנוע הוא אמת מידה חדשה בתחום לרמת השקט ולזמינות הכוח. ועל הנייר נראה שיש להם במה להתגאות.
מנוע ה-1.6 ליטר נחשף גם בקאסקאדה ובאינסיגניה, אך יוצא לדרך החשובה באסטרה, שם הוא יימכר בכמויות גדולות. ואת אופל אסטרה הזו אנחנו יוצאים לפגוש.

על הכביש
ואחרי ההקדמה הזו אנו יוצאים לחנייה, תחת שמיים אפורים ודולפים, כדי לפגוש במגוון גרסאות האסטרה עם המנוע החדש – חמש דלתות וסדאן, עם תיבות ידנית ואוטומטית, ו-GTC (קופה) ידנית.
כבר ביציאה לכביש המהיר מתברר למה התכוונו אנשי אופל. בשילוב עם תיבה אוטומטית, המכונית אינה מרגישה ספורטיבית, אלא כזו שפונה לצד הנעים ונטול המאמץ. היא צוברת מהירות בנחת, ואינה נזקקת לטפס לסל"ד גבוה או בינוני. צבירת הכוח זורמת והדרגתית באופן נאה. יחידת הכוח שקטה למדי, וגם אם בסל"ד ביניים מתפתח שאון מסוים, הוא עדיין די נעים ולא באמת חזק. אני לא בטוח שאופל צודקים בכך שהמנוע הוא המעודן בפלח לעומת כל המנועים האחרים שבחנו בנפחים דומים (1.0-1.6 ליטר), אבל הוא בהחלט נעים.
איכשהו נראה שגם התיבה האוטומטית מגיבה באופן נכון ורהוט מבעבר (באופל מדברים על שיפור גם בה). התחושה זורמת ומחוברת יותר לרצון הנהג. חברו זאת לכך שהאסטרה עצמה עברה לאחרונה עדכון קל בכמה תחומים, והתוצאה היא מכונית נעימה מבעבר. חבל שההגה נותר מוזר בתחושה.

קופה לקינוח
נכון שאותנו הישראלים מעניינת רק התיבה האוטומטית, אבל גרסת ה-GTC הנאה גורמת לי לוותר על העיקרון. כיאה לייעוד היא מרגישה ישירה ומרוסנת יותר, ובזכות התפעול הידני, היא גם מאפשרת למנוע להתגאות בכוחו. היא בפירוש מרגישה נמרצת משמעותית, כמו שמאשר נתון הזינוק למאה – 8.7 שניות. באופל מספרים על שיפור בתפעול התיבה הידנית וזו אכן נעימה. התוצאה שוב היא מכונית נעימה וזריזה גם אם לא חורכת אספלט.
מפגש ראשון עם המנוע החדש של אופל אסטרה (השקה)
צילום: מנהל

צעד נכון
דגימת גרסאות האסטרה עם המנוע החדש מראה שאופל נמצאת בתנועה לכיוון הנכון. יחידת הכוח החדשה מרגישה מודרנית ונעימה יותר, ולפחות בגרסאות שבחנו יצרה תמונה טובה יותר לגבי המשפחתית הקומפקטית של אופל. למרבה הצער ייקח לה קצת זמן להגיע, אבל המנוע החדש ינחת בארץ בקרוב מתחת למכסה המנוע של ה-GTC האופנתית, הזפירה והאינסיגניה.