כריסטיאן פון קוניגסג והאגרה Rאמנם יצרנית מכוניות-העל השוודית קוניגסג (Koenigsegg) הינה חברה צעירה מאוד במונחים מוטוריים, אבל כמעט מרגע לידתה היא הפכה לשם שגור בפיו של כל חובב רכב. את המכונית הראשונה הציגה היצרנית בתחילת המילניום כשאת ייצורה של המכונית ה-100 היא חגגה ממש עכשיו בתערוכת ז'נבה. אם משתמע לרגע שהפרסום המהיר בא לה בקלות, אז חשוב לציין שזה לא בכדי – דגמיה השונים של קוניגסג, שהם למעשה אבולוציה מתמשכת אחד של השני, ידועים כמכוניות-העל מהחזקות והמהירות בעולם. אי-פעם.

כל זה מספיק בשביל להפוך את קוניגסג למעניינת ומסקרנת במיוחד, על כן לא היססנו כשהרשת סיפקה הזדמנות נדירה למבט פנימי לחברה. מגזין הרכב האינטרנטי 'דרייב' (Drive ביוטיוב) זכה להצצה אל תוך נבכי ההאנגר הנטוש שבעיירה אנגלהולם (Angelholm) שבשוודיה. אמנם לא מדובר בסיקור ראשון של החברה, אך ללא ספק מדובר בסיקור המפורט ביותר שנעשה עד כה. שם, אנחנו זוכים לקריינותו הרהוטה של כריסטיאן פון קוניגסג (Christian von Koenigsegg) – המוח הגאוני שמאחורי הפלא המודרני שקרוי על שמו – המפרק את המכונית לגורמים לאורך 9 פרקים מרתקים להפליא. לאורך הסדרה, פון קוניגסג מסביר כיצד כל חלק – מהשלדה, דרך המנוע וכלה בכרטיסי המחשב והחוטים – מיוצרים במיוחד בתוך המפעל הקטן מתוך מחשבה ומטרה אחת: לייעל ולשפר את המכונית ככל הניתן. תוכלו לראות אינספור פטנטים גאוניים שהומצאו על-ידי קוניגסג ומהנדסיו לצד הסברים מפורטים על הטכנולוגיות המתקדמות ביותר.
את זה אתם חייבים לראות: בתוך קוניגסג (וידאו, והרבה)
צילום: מנהל

כעת, מששודרו כל הפרקים והם זמינים לצפייה ביוטיוב, אנחנו מזמינים אתכם... או ליתר דיוק מפצירים בכם – לחמם את שרירי האנגלית שלכם (תוך ישיבה בטלה בכורסה, כמובן) ולהקדיש את הזמן הראוי לעבודה המרשימה שעושים מהנדסי החברה. ובשביל לעשות לכם את זה קל ונגיש יותר, ריכזנו עבורכם את כל הפרקים.

1. פרק ראשון – סיבי פחמן
את סדרת הסרטונים פותח הסבר על אחד החומרים הבסיסיים של תעשיית מכוניות-העל המודרנית. סיבי הפחמן ידועים ביכולתם לספק קשיחות מירבית במשקל קל. האגרה R (באנגלית – Agera), כך קוניגסג, היא המכונית "הכי מוטית סיבי פחמן" בייצור קיום. החברה מייצרת לבד רכיבים רבים העשויים מהחומר היקר, בצורה הכי אופטימאלית, עם רמת הקשיחות הרצויה ובדיוק מושלם.

2. פרק שני – מתלי 'טריפלקס'
קוניגסג פיתחה מתלה אחורי ייחודי עבור האגרה R, עם בולם זעזועים שלישי (בנוסף לכל גלגל) שמחבר בין הגלגלים. השילוב נועד לעמוד בעומס הרב שמפעילים כוחות סוס כה רבים על המכונית. הפרק השני מכיל הסבר מפורט על המערכת, איך היא פועלת ומהם יתרונותיה.

3. פרק שלישי – איך צובעים מכונית של מיליון יורו?
התשובה לכותרת נמצאת כמובן בגוף הפרק. כמו מרבית חלקי המכונית, גם הצביעה נעשית על-ידי עובדי המפעל. המכוניות עוברות תהליך הכנה מפרך, צביעה, צביעה מחדש וציפוי בשכבת מגן שעוביה פי 3 מזה של המכונית הממוצעת. זה, כפי שכבר ניתן להבין מהפרקים הקודמים ויתבהר גם בפרקים הבאים, בגלל שהמכוניות של קוניגסג נבנות לשרוד את מבחן הזמן.

4. פרק רביעי – תא הנוסעים
במכונית-על שעולה מיליון יורו (וצפונה), מן הראוי שתא הנוסעים יהיה מרשים ואיכותי. למרות שאין לה מימון של קונצרן ענקי, כמו מרבית יצרניות האקזוטיקה כיום, קוניגסג מייצרת בעצמה את הרכיבים, הלחצנים והתאורות שבקונסולה ועל ההגה. לכל כפתור יש את המרקם האידיאלי, תאורה ייחודית ובדיוק את התחושה הנכונה בלחיצה.

5. פרק חמישי – מבחן הנהיגה האולטימטיבי
להיות נהג המבחן של קוניגסג אמנם נשמע כמו העבודה החלומית, אבל בחברה כה קטנה גם לנהג המבחן יש תפקידים נוספים בפס הייצור. כיול מתלים, ניהול תיבת הילוכים, נסיעות מרתוניות וכמובן נהיגה וקביעת שיאי מהירות – אלו רק טעימות ממנת חלקו של נהג המבחנים של קוניגסג.

6. פרק שישי – מה עובר בראש של פצצה שוודית
באחד הפרקים המרשימים בסדרה, אנחנו מקבלים הסבר מפורט על רכיבי החומרה והתוכנה שבתוך המכונית. כן, גם את זה מייצרים בקוניגסג, שהיא כבר חברת היי-טק לכל דבר. כרטיסי סיליקון, שבבים, קבלים, חוטים ושאר חלקי אלקטרוניקה מפותחים ומיוצרים על-ידי מהנדסי התוכנה והחומרה של המפעל.

7. פרק שביעי – העתיד של מנועי בעירה פנימית
קוניגסג מתמחה בפיתוח פטנטים ייחודיים, או בשימוש ייחודי בפטנטים קיימים. בפרק השביעי אנחנו זוכים להסבר על מערכת מתוחכמת לניהול מתקדם של שסתומים, שבעצמם מסוגלים לנוע בחופשיות. במכונית הניסיון למערכת, שהיא בכלל סאאב 9-5 סטיישן, גמאו אנשי המפעל קילומטרים רבים. ובכלל, נשמע הגיוני ביותר שמערכות שכאלה יחלחלו גם למכוניות רגילות.

8. פרק שמיני – המנוע
בפרק שמדבר על החלק הכי חשוב במכונית-על, אנחנו שומעים על המנוע שמפותח על-ידי קוניגסג. זהו מנוע V8 בנפח 5.0 ליטר עם צמד מגדשים שמייצר 1,140 כ"ס. לדברי קוניגסג, הם לא ממש מתכננים כמה כ"ס ייצר המנוע שלהם, אלא פשוט בונים אותו הכי טוב שהם יודעים, ומשפרים ומייעלים עם הזמן, ונהנים ממה שיוצא. יתרה מזאת, המנוע של קוניגסג פותח כך שיוכל לפעול על סוגים שונים של דלק, כמו ביו-מתנול, כדי להתאים לשווקים השונים. ואל תשכחו – זה מה שמניע את אחת המכוניות הכי מהירות בעולם.

9. פרק תשיעי– תיבת ההילוכים
בפרק האחרון בסדרה אנחנו זוכים להסבר, גם אם מעט משמים, על תיבת ההילוכים של קוניגסג, על הדיפרנציאל האלקטרוני שפותח על-ידה ועל המצמד ה"רטוב". על זאת מוטלת המשימה הכבירה של העברת גדוד הסוסים שמייצר המנוע אל הגלגלים.

10. המספר הנוסף – פאגאני
קוניגסג היא לא יצרנית מכוניות-העל היחידה שצברה פרסום רב בזמן קצר. פאגאני האיטלקית אמנם נראית כמו חברה עם מסורת, אבל למעשה היא בקושי בת 20. ו'דרייב' הם לא היחידים שזוכים לביקורים אקסקלוסיביים במפעלים. במקרה הזה, סרטון של המגזין הפופולרי 'איוו' (EVO) מציג ביקור במפעל של פאגאני, שמייצרת את ההואירה (Huayra) המרשימה. ניתן למצוא כאן דמיון רב בכל הנוגע לייחודיות ולשאיפה לשלמות, לצד כמה הבדלים מהותיים בין האופי השוודי המחושב לאיטלקים הרגשניים. בקיצור, קחו את הזמן ותהנו.