שנת 2012 הייתה מעניינת מאוד בכל הנוגע לתעשיית הרכב. אירופה נכנסה למשבר כלכלי, אמריקה מתאוששת מאחד כזה, וביפן מתאוששים ממשהו אחר לגמרי. הרבה יצרניות הציגו דגמים חדשים בעלי משמעות וחשיבות רבה עבורן, שגם הציגו את ההתקדמות הטכנולוגית שנעשתה בשנים האחרונות. במקרה הזה, מדובר בהתקדמות בתחום הבטיחות, כאשר כלי רכב רבים זכו לתוצאות טובות ולציונים כמעט מקסימאליים במבחני הריסוק של ארגון הבטיחות יורו NCAP, על אף המבחנים המחמירים יותר. במהלך השנה החולפת זכו 26 דגמים חדשים בציון של 5 כוכבים, לעומת אחד שזכה ב-4 כוכבים ו-8 דגמים שזכו בציון המאכזב של 3 כוכבים.
כעת מסכם הארגון את השנה ומכריז על המכונית הבטוחה ביותר בכל קטגוריה. חלק מהמכוניות המוזכרות כבר משווקות כאן, חלק יגיעו במהלך השנה ואחרות רק אולי יגיעו. אז מיהן הזוכות הגדולות?

סופרמיני
רנו קליאו החדשה היא לא רק אחת המכוניות הכי מבטיחות של השנה, אלא גם בין הבטוחות ביותר. אנחנו כבר הספקנו להתרשם ממנה בהשקה ועושה רושם שיש כאן נוסחה כמעט בטוחה להצלחה.
במבחני הריסוק היא השיגה ציונים טובים מאוד לנוסעים מלפנים ומאחור וציון ממוצע-פלוס להולכי רגל. בתחום מערכות הבטיחות היא השיקה ציון כמעט מושלם של 99%. בקיצור – אצלנו בחודש אפריל.
מבחן הריסוק של הקליאו

משפחתיות
וולוו V40 החדשה היא לא רק הכי בטוחה בתחומה – אלא גם הכי בטוחה באופן כללי. זוהי המכונית הראשונה שמציעה כרית אוויר חיצונית שממוקמת על מכסה המנוע ונועדה להגן על הולכי רגל. במבחני הריסוק היא השיגה את הציון המשוקלל הגבוה ביותר – אי-פעם.
השיווק בארץ צפוי להתחיל ממש בקרוב – כבר בחודש הבא. בינתיים, אפשר להתרשם מהמפגש שלנו איתה בהשקה.

משפחתיות פרמיום
המכונית החדשה הכי בטוחה היא ב.מ.וו סדרה 3, שזכתה כמובן בכל 5 הכוכבים עם ציון משוקלל גבוה במיוחד – בייחוד עבור הנוסעים מלפנים ומאחור – למרות שגם עבור הולכי הרגל היא עדיפה על מרבית המכוניות האחרות. אצלנו היא תסגור שנה בקרוב.

מיניוואנים קטנים
השנה, יש לנו תיקו בתחום המיניוואנים הקטנים. את התואר חולקים השנה פורד B-מקס, שאינו משווק בארץ בשלב זה, ופיאט 500L, שמבוססת על ה-500 כמובן וצפויה לנחות כאן בקרוב.
שני המיניוואנים זכו בציון מלא של 5 כוכבים, אך כשמסתכלים על המספרים נראה שהציון המשוקלל של ה-B-מקס מעט גבוה יותר. שניהם מציגים בטיחות גבוהה עבור הנוסעים, וסבירה עבור הולכי הרגל.
וולוו V40. הכי בטוחה

פנאי קומפקטי
פורד קוגה הוא הנציג השני של היצרנית האמריקנית, שעושה חיל בתחום הבטיחות וזוכה לשלל פרסים וציונים לשבח. הוא הוצג בתערוכת ז'נבה בשנה שעברה ועל אף דיווחים מוקדמים על הגעתו ארצה, השיווק שלו בארץ מתעכב לעת עתה.
במבחני הריסוק הוא הציג ציונים מעולים עבור הנוסעים מלפנים ומאחור, ציון ממוצע-פלוס עבור הולכי הרכב וציון מושלם בתחום מערכות הבטיחות.

פנאי גדול
מצטיין בולט נוסף השנה הוא יונדאי סנטה פה, שהדור החדש שלו נחת כאן לאחרונה. הוא זכה לציונים גבוהים במיוחד בבטיחות עבור הנוסעים מלפנים ומאחור ולממוצע גבוה בציון משוקלל.

מסחריים
בסדרת מבחנים שביצע הארגון לכלי רכב מסחריים נחלו רבים אכזבה מרה. רק אחד הצליח להתבלט ולהשיג ציון של 5 כוכבים – פורד טרנזיט החדש. הוא עדיין זוכה לציון נמוך יחסית בבטיחות להולכי רגל, אך בכל שאר המדדים הוא זכה לציונים טובים.
אצלנו הוא עדיין לא משווק, אך צפוי להגיע בעתיד.
הקומפאס מאכזב

המאכזבים
היורו NCAP אמנם לא ממש מציין, ולבטח לא נותן פרסים למכוניות שאכזבו במבחני הריסוק בשנה החולפת, אבל אנחנו חושבים שגם להן מגיע אזכור. המאכזב מספר אחת של שנת 2012 הוא ככל הנראה ג'יפ קומפאס המיושן, שבמבחנים העדכניים והמחמירים זכה ל-2 כוכבי בטיחות בלבד. לצידו נמצא רנו טראפיק המסחרי, שזכה לציון דומה. לאחרונה הביע הארגון את אכזבתו גם משלישיית מכוניות המיני – טויוטה אייגו, פיג'ו 107 וסיטרואן C1 – שלא התעדכנו בהתאם לשינויים במבחנים וזכו לציון של 3 כוכבים בלבד במתכונת הנוכחית של מבחני הריסוק.