תוואי הרכבת ירושלים - תל אביבהיום (ב') החלה עבודות הכרייה של מנהרת הרכבת הראשונה בישראל. מדובר במנהרה המהווה חלק מקו הרכבת המהיר לירושלים והפרויקט הגדול ביותר של משרד התחבורה.

עלות פרויקט הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים נאמדת בכ-7 מיליארד שקלים וכוללת: הקמת מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, מספר מנהרות שאורכן הכולל הוא כ-22 ק"מ וכן גשרים באורך כולל של 7 ק"מ. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ-80 מטר מתחת לאדמה, כשהנוסעים יעלו למפלסים העליונים של התחנה שבמתחם בנייני האומה, באמצעות מעליות ודרגנועים. משך זמן נסיעה מתל אביב לירושלים צפוי להיות 28 דקות.

הנסיעה הראשונה של הרכבת המהירה אמורה להיחנך ב-2017 כשבשעות השיא יופעלו 3 רכבות בשעה לכל כיוון. על פי הערכות ממשרד התחבורה מדובר בכ-4 מיליון נסיעות בשנה.

עבודת הכרייה מבוצעת באמצעות מכונת כרייה ענקית, TBM (ר"ת: Tunnel Boring Machine) שהובאה במיוחד מחו"ל. מדובר במכונות כרייה דומות לאלה Aחפרו את תעלת למאנש בין צרפת לאנגליה וכיום חופרות את מנהרת הגוטרד בין איטליה לשוויץ ומנהרת ברנר בין איטליה לאוסטריה.

מכונת ה-TBM הראשונה תופעל במנהרה מספר 1, שתכרה מלטרון לשער הגיא, באורך של 3.6 ק"מ. שתי מכונות נוספות יופעלו בקרוב בצמד המנהרות (מנהרה מספר 3) שייכרו מנחל יתלה ועד נחל לוז, הסמוך למבשרת ציון. אורך כל מנהרה יגיע ל-11.5 ק"מ והן יהיו המנהרות הארוכות ביותר בישראל.

מכונת ה-TBM מתקדמת בקצב של כ-20 מטר ביום ו-500 מטר בחודש והיא פועלת 24 שעות ביממה. משקל כל מכונת קידוח עומד על כ-1,800 טון, אורכה מגיע ליותר מ-100 מטרים וקוטרה 10 מטרים. הקידוח אמור להתבצע כאשר המכונה נוסעת על מסילה מיוחדת שהורכבה לצורך כך כשבצמוד לכל מכונה ישנו מסוע המפנה את העפר. במקביל, רכבות עבודה קטנות מעמיסות את כל הציוד והחומר הנדרש לדיפון המנהרה.

עלות כל מכונת כרייה נאמדת ב-100 מיליון שקל ועלות הציוד הנלווה מוערך ב-100 מיליון שקל נוספים. באתר פועלים כ-430 עובדים, מהם 200 קבלני משנה, 200 פועלים, 20 מהנדסים ו-10 מודדים. את הפרויקט ישמשו 150 אלף מ"ק בטון ו-12 אלף טון ברזל כש-700 אלף מ"ק עודפי חפירה יוצאו מהמנהרה.