טויוטה יאריסבאופן תמוה טויוטה ישראל לא שיחקה בתקופה האחרונה בתחום המכוניות הקטנות – זה שבשנתיים האחרונות הפך לאחד הסגמנטים החשובים בשוק הישראלי. ב-2011 נמכרו פחות מ-200 מכוניות מהדגם היוצא של היאריס. ולכן מתייחסים שם ליאריס החדשה בפרט ולתחום בכלל, כמנוע הצמיחה החשוב עבורם ב-2012. אחרי הכל הם מתכננים למכור השנה 2,000 מכוניות מדגם זה כשבהמשך תצטרף אליו מלמטה האייגו.

הדור השלישי של היאריס מביא שינוי בולט. הוא גדול יותר – וזה כולל צמיחה של 5 ס"מ בבסיס הגלגלים ו-10 ס"מ באורך הכללי. הוא גם מאובזר יותר והכי חשוב, אוטומטי "יותר". טויוטה נוטשת את התיבה הרובוטית הלא מרנינה תמורת משהו אהוד יותר – היאריס עושה שימוש בתיבה הרציפה שפגשנו בספייס-וורסו.

חיצונית ממשיכה טויוטה יאריס באבולוציה ובתהליך הגדילה וההתבגרות. החרטום עם הפנים החדשות של טויוטה מזכיר את מה שראינו בספייס, והאחוריים יוצרים מראה מוצק וגדול מבעבר. במובן מסוים היא נראית פחות מיוחדת מבעבר ועדיין נעימה לעיין וכהרגלה של טויוטה לא מעוררת מחלוקות.
טויוטה יאריס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
פתיחת הדלת מגלה אף היא מראה אופייני לטויוטה לטובה ולרעה. היאריס אולי מצוידת למדי אבל היא נראית מאוד פשוטה ולא יוצרת את הרושם העשיר לו היינו מקווים. שפע הפלסטיק השחור מתאפיין במרקם מעניין, אך הוא אינו נעים למגע ולמרות הרושם החסון הוא יוצר אווירה קודרת. זאת בייחוד כאשר הוא מהווה את דיפון הדלתות. יתרה מכך, אם בעבר בפלסטיק של היאריס היה "אמירה" בשל עיצוב הפנים הייחודי הרי שכאן אין צידוק, הרי טויוטה חזרה למבנה השגרתי – לוח מחוונים רגילים מאחורי ההגה. לתחושה הפשוטה תורם גם העדר תפעול חשמלי לחלונות מאחור והתפעול המסורבל של מחשב הדרך.
מאידך הנדסת האנוש טובה ושנייה אחרי שאני נכנס לרכב אני יכול לצאת לדרך. אפילו מערך המולטימדיה משולב מסך מגע וכולל גם מצלמה אחורית ובלוטות' מקורי, אינו מסובך (מדי) להפעלה. רק פקדי מערכת השמע דורשים מעט הסתגלות.
גם המושבים אינם מזמינים בשל הריפוד הכהה, וברגע הראשון מרגישים נוקשים ואולם בסופו של דבר הם אינם מעייפים. תנוחת הנהיגה לנמוכים כמוני נוחה ומאחור ממשיכה היאריס להציע מרחב טוב יחסית לגודל. גם לתא המטען נפח נאה.

בתנועה
היאריס יוצאת לדרך המקומית עם מנוע ה-1.33 אשר פגשנו בספייס-וורסו. המנוע שמייצר 99 כ"ס ו-12.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד משודך לתיבה הרציפה ויוצר חטיבת כוח אפקטיבית (175 קמ"ש מרביים והאצה למאה ב-12.3 שניות) אך לא תמיד מעודנת או שקטה. מעיכת המצערת מביאה אחרי היסוס קל ליציאה זריזה ומייצרת דחף נאה. היאריס מרגישה זריזה, כאשר המנוע שש לטפס לסל"ד גבוה שם הוא רועש. זה מצטרף לרעשי כביש ורוח די מוחשיים. מי שירצה למעוך את המצערת קצת פחות יכול לעבור למצב ספורט המוחשי מדי או לתפעול הידני (שבעה יחסי העברה מתוכנתים) באמצעות הפקדים שמאחורי ההגה.

הפניית הגה חושפת מנגנון קל מדי ונטול תקשור שאינו נוסך ביטחון. מכל שאר הבחינות מציעה המכונית ניהוג צפוי, עם נטייה מוכרת להרחיב את קו הפניה ובלמים נרפים. אבל עבור רבים תפריע יותר נוחות הנסיעה הבינונית בעיר, שכן היאריס מרגישה נוקשה.
טויוטה יאריס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
בסופו של דבר
טויטה יאריס החדשה אינה פורצת דרך וגם לא מיוחדת כמו הדור הראשון. היא גם בפירוש פשוטה מבפנים ואינה מעודנת. מצד שני, היא מרווחת, שימושית וחסכונית ומתאימה ללקוח האופייני של טויוטה. אבל הבשורה האמיתית היא שטויוטה חוזרת להתמודד בתחום עם מחיר תחרותי של 100,000 שקלים (7 כריות אוויר, ומערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה) או 103,000 (עם מערך המולטימדיה). וכאשר למחיר נלווית התדמית הטובה של המותג והדגם, ברור שהפעם היאריס יכולה להקשות על להיטי המכירות שבתחום הקטן.
הרבה יותר על היאריס החדשה בגיליון הקרוב של אוטו.