תמונת אילוסטרציהסקר חדש, שנערך עבור חברת ב.מ.ב יבואני ומפיצי צמיגי גודייר (GOODYEAR), בדק את התייחסותם של נהגים בישראל למוכנות ותקינות רכבם לעונת החורף. הממצאים מדאיגים.
94% מהנשאלים בסקר ציינו את תקינות מערכות הבלמים, האורות הצמיגים והמגבים ברכבם כחשובים מאוד לבטיחותם. אולם, אחד מכל ארבע (25%) התוודה שהוא אינו בודק כלל את רכבו לקראת החורף. בנוסף, כשליש (29%) אינם בודקים את רכבם על ידי גורם המוסמך לכך, אלא בעצמם ועל פי ידע אישי שעל פי רוב, אינו מספיק.
כמובן שלא צריך להיות מומחה גדול לבדיקת תקינות האורות או המגבים, אולם על פי הסקר גם כ-45% מבעלי כלי הרכב סבורים כי אינם מסוגלים לקבוע אם הצמיגים שברשותם כשירים לנסיעה. כשנשאלו הנהגים מהם הפרמטרים החשובים לדעתם בבחינת איכות הצמיג וכשירותו כ-31% ציינו כי המשפיעים העיקריים הם עומק החריצים ומצבו הכללי של הצמיג כפי שנראה לעין. פרמטרים נוספים קיבלו התייחסות נמוכה למדי, למשל: החומר ממנו עשוי הצמיג (3.2%), תקני בטיחות ואיכות המעידים על יכולת מרחק בלימה, חסכון בדלק ורעש אשר הצמיג עמד בהם (3%) וגילו של הצמיג (7.6%).
אגב, ממצאי הסקר הראו אחידות ברמת התייחסות לנושא. כלומר, לא נרשם הבדל בין מגזרי האוכלוסייה השונים, אזורי המגורים, רמות ההשכלה ומידת הדתיות.
חשוב לציין כי הצמיג הוא רכיב בטיחות מרכזי ברכב. הוא משפיע על אחיזת הכביש, יכולת הפניית ההגה וכמובן על הבלימה. אבל יתרה מכך, בישראל, מקום בו האקלים חם, נגרמת שחיקה מואצת של הצמיגים ללא קשר לסוג הרכב ושנותיו על הכביש.
שמעון ביטון מנכ"ל ומהבעלים של חברת ב.מ.ב יבואני ומפיצי צמיגי גודייר מציין כי חשוב לבצע בדיקת מוכנות מקיפה ועדיף על-ידי גורם מוסמך. לדבריו, במידה ואתם בודקים את הצמיגים עצמאית יש לשים לב אם קיימים סימני יובש, סדקים או קרעים קטנים בדופן הצמיג. יש לבדוק את עומק החריצים – לפחות שלושה מ"מ ולוודא שהשחיקה אחידה לכל רוחב הסוליה. "במידה ולא גשו לבדיקה מקצועית שתוכל להציל חייכם שכן שבריר שנייה יכול להפריד בין תאונה מצערת ובין בלימה שתסתיים בשלום" אומר ביטון.

הסקר שנערך על-ידי מכון המחקר גאוקרטוגרפיה, הקיף 500 נשאלים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל.