רעש המנועים מפלח את עור התוף, השלדה המחוספסת משולחת כל רסן, ריח הדיזל מגרה את החושים, הצמיג האימתני ועב הכרס דוחק את הבוץ הגס והתובעני. החיה הטורפת מאיצה במלוא בהמיותה, מתיזה שובל אפר ללא הבחנה, שורטת את האוויר ונוחתת בעוצמה מפלצתית על הקרקע. היא חטובה, שרירית וגבוהה, אך לעתים גם ביישנית. הענקית המוטורית לא משאירה סיכוי לכל מה שניכר בדרכה שלה. חמישה טון ושלושה מטרים של אהבה יצוקה, שגורמת למיליונים ברחבי העולם ליפול שבי לצמיגיה החושניים, למעטה הפלדה המסוקס ולכריזמה הנוטפת. כך נולדה לה המפלצת. לא עוד יצורים בדיוניים אשר מקורם באגדות עם ובמיתולוגיות. מפלצת ארבעת הגלגלים, חיה, נושמת ובועטת.
היא נמצאת במחיצתנו כבר משנות ה-70 של המאה הקודמת, המונסטר טראק (Monster Truck Jam), תחרות המכוניות שמהפנטת את כל מי שיש לו פינה חמה בלב לענקים תמימים שאצלם הגודל כן קובע. לא, לא מדובר כאן בעוד מירוץ מוטורי שגרתי על האספלט הרותח. לא תמצאו כאן את מיכאל שומאכר המהפנט, לא יישפכו כאן בזרם בלתי פוסק מאות מיליונים של דולרים ושמפניה בלי די. לב, נשמה, הקרבה ומנות בלתי אפשריות לעיכול של אקסטרים, זהו התרכיז המושלם שאותו לגמנו במנות גדושות היישר אל תוך הווריד, בחוויה אחת מערפלת חושים על גבי המשאית המפלצתית שמרסקת את כל מי שמעיז לקרוא נגדה תיגר באוויר וביבשה.
השעה, שעת בוקר מוקדמת בעיר דטרויט, המתיימרת להפוך לעוד יום שגרתי. כוס קפה מהביל, הצצה חטופה בעיתון בכותרות שעשו את יום האתמול, נשיקה לאישה ולילדים ויציאה. הגברת הנאווה מחכה לנהג בחוץ על מפתן דלת החנייה. ממורקת עד היסוד, מבריקה עד סינוור. הוא עולה בגרם המדרגות הבלתי נגמר ומסתובב. נשימתו נעתקת לרגע, אך זה קורה, היא חיה. המפלצת התעוררה משנת היופי, רעש המנוע החתולי מהפנט את כולם והיא מוכנה יותר מכל למירוץ של חייה. זו שיגרת יומו של נהג המירוצים פרנק קרמל. קרמל (32) הוא לא עוד נהג מירוצים שמבלה את חייו במרחבים הפתוחים של המסלולים המתפתלים. יש בלבו אהבת אמת אחת, למפלצת הפרטית שלו, שמרחפת בתוך איצטדיונים והיכלים ברחבי ארה"ב, מספקת דחף בלתי נשלט לאקסטרים המשתולל.
מונסטר טראקס: חוויה מפלצתית
צילום: www.monsterjam.com
צפייה רגעית בטלוויזיה ב"תחרות המפלצות" תשאיר אתכם פעורי פה ועיניים. נשגב מבינתי להבין כיצד החיה המתכתית והגמלונית לעתים מסוגלת לרחף בקלילות אוורירית אל האי שם, מבלי להניד עפעף. מתהפכת לה באוויר, מתרסקת ורומסת מכוניות כקופסאות גפרורים, המפלצת על גלגלים מטריפה את העולם המוטורי ומספקת שואו אדיר לקהל שמתפלל ומתחנן על נפשו לעוד מנת טירוף סדורה. והנהגים, להם מגיעות התשואות האמיתיות. מנווטים את הבהמה חסרת המעצורים כטייסי F-16 לעילא ולעילא. כושר הישרדות מדהים ויכולת בלתי נשלטת ללכת עד קצה הצוק והרמפה, הכי רחוק שרק אפשר, עד כלות השאסי והאלטרנטור.
ובין קפיצה בלתי אפשרית לשהייה אינסופית באוויר, ישבנו לשיחה בהילוך גבוה עם קרמל, רגע לפני המירוץ המטורף הבא שלו בסבב המפלצות בארה"ב.
קרמל, שנולד במדינת מישיגן שבארה"ב, לא הרים להפתעתי גבה כאשר עיתונאי מישראל הפציע ביום בהיר אחד, והחל לשאול שאלות על המפלצת הפרטית שלו. "קצב הצמיחה של התחרויות הללו גדול מאוד", אומר לי קרמל, "אתה לעולם לא יכול לדעת לאיזו מדינה יגיעו המפלצות מחר. יש לנו אוהדים בכל רחבי העולם, גם בישראל".
שתף אותנו לגבי התחושות בזמן הנהיגה על המפלצת המוטורית שלך.
"לנהוג על המפלצת זו חוויה מרגשת מאוד. המטרה העיקרית היא לתת מופע טוב לקהל וגם ולזכות בתחרות כמובן. המשאיות הללו גדולות מהחיים. היכולת של הנהגים לשלוט ברכב הענק הזה ולייצר ממנו פלאים היא מדהימה בעיניי. עם משאית ששוקלת כחמישה טון ובעלת 1,500 כ"ס, אתה בהחלט מרגיש על גג העולם, וכל דבר נראה כל כך קטן".
ואכן, הם מרגישים כגוליבר בארץ הגמדים כשהם רוכבים על המפלצות האישיות שלהם שהגיחו לעולם עוד במאה הקודמת. המשאיות המפלצתיות החלו את דרכן בתחרויות רחוב פשוטות שאורגנו על ידי בעליהן ואט אט הפכו ללהיט שובר קופות ברחבי המדינה והעולם. מי חשב שמנוע של מרצדס בגוף של טנדר שנת 90 יכול להוליד זיווג מוטורי כה מושלם? אך אל תיתנו לגודל להטעות אתכם. מדובר בשיא הקידמה והטכנולוגיה בת זמננו. בטיחותית ביותר ומאובזרת במיטב החידושים והפינוקים, המפלצת והנהגים מסוגלים להתרומם לגבהים המטילים ספק בכוח המשיכה ולדהור במהירויות שלא יביישו את נהגי הפורמולה 1.
מונסטר טראקס: חוויה מפלצתית
צילום: www.monsterjam.com
מי אתם נהגי המפלצות? אתה יכול לאפיין אתכם?
"קודם כל ולפני הכל, אנחנו משוגעים לדבר, ללא ספק. אני אוהב את עולם המירוצים מאז היותי ילד קטן. בפעם הראשונה שצפיתי בתחרויות הללו ידעתי שאני רוצה להיות נהג. נהגי המפלצות באים מכל קצות האוכלוסייה. אך רבים מהם התחילו בכלל כמכונאים בתחרויות הללו. אחרים הגיעו מעולמות מוטוריים אחרים. קשה להסביר את זה, אבל אתה לא יכול להישאר אדיש למכונה המופלאה הזאת שזקוקה להרבה חום ואהבה".
חבורת הגברים הזאת היא ללא ספק מן המשוגעות שידענו, אך יש בהם הרבה רוך ואהבה לבחורה שלהם, המפלצת הפרטית שמשחקת בנפשם כילדים קטנים. הם דואגים לה, משעשעים אותה, משרתים אותה במסירות יוצאת דופן וקוראים לה בשמות חיבה. הם יעשו הכל על מנת שהיא תצא לבמה, חשופה לעיני כל, מצוחצחת ומבריקה כדי שהקנאה תבער לעיני כל. ומה הופך אותה ליפה ביותר? "התחרות שלנו משלבת את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, ביחד עם הגמלוניות הגדולה ויופייה של המשאית", גורס קרמל, "זהו השילוב המושלם בין ספורט מוטורי לבילוי".
ומיהו קהל היעד שלכם?
"התחרויות הללו מאוד פופולריות בכל רחבי העולם והקהל מאוד מגוון. מילדים קטנים ועד קשישים, גברים וגם נשים. בכל פעם שהתחרות תגיע לאיזור שלך, אתה מוכרח להיווכח בעצמך בסוד הקסם הגדול, בין אם מדובר באיצטדיון פתוח או סגור".
ונשים רבותיי, נשים. גם הן חלק בלתי נפרד מתעשיית המפלצות הבלתי מעורערת. חשבתם לתומכם שהקרקע הבוצית מישירה מבט רק אל עבר המין הזכרי? אז רצוי מאוד שתחוו דעה נוספת. תכירו את הגברת הנאווה דברה מיצ'לי (Debra Micelli), הנהגת הראשונה ששברה את קיר הזכוכית הגברי בשנת 2005 וכבשה את הלבבות של כולם. עם ביצועים עוצרי נשימה ושליטה אבסולוטית בחיה הפרטית שלה, קנתה לה מיצ'לי מקום של כבוד כאלופת העולם בסגנון הפריסטייל של סבב ה-Monster Jam ופתחה את הצוהר לנשים נוספות שהחיידק המוטורי המהפנט דבק גם בהן.
מונסטר טראקס: חוויה מפלצתית
צילום: www.monsterjam.com
מהו הרגע המפחיד ביותר שחווית במהלך התחרויות?
"כשאתה נוהג במשאית, דברים קורים כל כך מהר, כך שאין לך את הפריבילגיה לפחד. אין לך זמן פנוי ואתה תעשה הכל על מנת לנצח את התחרות ולתת מופע אדיר לקהל".
ומה אני צריך על מנת להפוך לנהג מפלצות רשמי?
"כדי להפוך לנהג מקצועי במירוצים שלנו, עליך להיות בעל מוסר עבודה גבוה מאוד, מסור ובעל תואר אקדמי ורקע במכונאות. אבל הדבר החשוב ביותר הוא האהבה והתשוקה למקצוע".
אז רקע במכונאות רכב עדיין אין באמתחתי, אך אין שום תואר בעולם שימנע ממני מלהתרפק מול חווית האקסטרים העל חושית, הממטירה עלינו אושר אקסטרימי בעל כוחות סוס רבים. המפלצות החזקות ממיסות אותנו ואת הסובבים ברכות ממגנטת. החיה המוטורית מנפחת מדי יום את החזה בגאוות יחידה אימתנית, שמפיצה חום ואהבה לבעליה המסורים המטפחים אותה באושר ובעושר אין קץ. ולנו, הצופים, לא נותר אלה להתמוגג, להתפעל, לבהות וללכת שבי אחר היפה והחיה.
הכתבה באדיבות במגזין 'hDL – בתים והחיים הטובים'