החדשות של אתמול, הדלק של מחר? (צילום: רועי צוקרמן)
האם בעתיד נוכל לתדלק את המכונית שלנו בעיתונים ישנים? מדענים מאוניברסיטת טולאן בארה"ב, מנסים למצוא דרך להפוך עיתונים וחומרים אורגניים אחרים, לדלק למכוניות. זאת בתקווה לא רק למצוא תחליף לבנזין ההולך ואוזל, אלא גם בכדי למצוא פתרון למחזור מיליוני טונות של אשפה.
ה"דטרויט ניוז" מדווח כי מדעני האוניברסיטה מצאו בקטריה חדשה בשם TU-103, שניזונה מתאית ויוצרת ממנו בוטנול, תחליף אורגני לבנזין. זוהי פעם ראשונה בה נמצאה בקטריה שמבצעת תהליך שכזה ישירות מתאית, מה שצפוי לחולל מהפכה בפיתוח דלקים חלופיים לדלקים מבוססי נפט. לדברי חוקרי האוניברסיטה, בארה"ב נזרקים מדי שנה 323 מיליון טונות של אשפה שתתאים לשימוש בייצור דלק.
וזה לא הכל: הדלק החדש יעיל יותר מביו-אתנול, דלק המופק מגידולים אורגניים כמו חיטה או תירס. בראש ובראשונה משום שהוא לא מצריך התאמות למנוע, וניתן להשתמש בו בדיוק כמו בנזין. וגם מכיוון שהצפיפות האנרגטית שלו גבוהה יותר, מה שיאפשר להציע ביצועים ותצרוכת דלק דומים לבנזין. החדשות הרעות הן, שלמרות תמיכה מסוימת בפיתוח מצד הממשל האמריקני, הדלק החדש עדיין רחוק מאוד מלהפוך למסחרי, וכלל לא ידוע מתי זה יקרה, או אם בכלל המהנדסים יצליחו להפוך אותו למשתלם לייצור.