סאאב. הסוף קרוב?
האם סאאב הולכת וקרבה לסוף דרכה? יצרנית הרכב השוודית, שעברה אשתקד מידי ג'נרל מוטורס לספייקר ההולנדית, עשויה למצוא עצמה בקרוב בהליך פירוק. זאת, אם לא תוכל להחזיר חובות שצברה לספקי חלפים בסך 620,000 דולר. הרשות השוודית לאכיפת גביית חובות אישרה השבוע לשני ספקים להתחיל בהליכי גבייה כנגד היצרנית.
סאאב מתקשה בתקופה האחרונה לגייס כספים, למרות כניסתם של משקיעים סיניים והזמנה של מאות מכוניות לשוק הסיני. ייצור הרכב במפעליה הופסק בחודש מרץ ושנית בחודש יוני (מאז לא ייצרה אפילו מכונית אחת), והיצרנית הפסיקה לתקופה קצרה את תשלום המשכורות לעובדי הצווארון הלבן. סאאב חזרה לשלם להם רק אחרי שאיימו בכך שיפתחו בהליכי פשיטת רגל מול היצרנית, ויכריחו אותה לשלם את שכרם באמצעות מכירת נכסים. לאחרונה הודיעו השוודים גם כי בכוונתם לבטל את השתתפותם בתערוכת פרנקפורט, תערוכת הרכב הגדולה והחשובה ביותר באירופה.
ההודעה של סוכנות האכיפה השוודית עשויה לבשר את סופה המוחלט של סאאב, שקשה מאוד לראות כיצד תצליח לגייס כספים לתשלום לספקיה, שלא לדבר על לחזור לייצור כלי רכב. זאת במיוחד כאשר הליך הגבייה יכלול חקירת מצבה הכספי ועשוי להוביל להחרמת נכסים. ובמלכוד 22 מסוג זה, בו אין הכנסות ממכירת רכב אבל גם אי אפשר לייצר, נראה שהעתיד של סאאב איננו מבטיח.