השכרת אופניים בתל אביבתחבורה ציבורית נאותה אולי אין, אבל בכל הקשור לאופניים תל אביב מתקרבת בצעדים מחושבים למדינות המובילות בעולם. בסוף השבוע שחלף יצא לדרך פרוייקט 'תל אופן' – שירות השכרת האופניים של עריית תל אביב. בינתיים עדיין מדובר בפרוייקט שבתקופת הרצה, אך כבר כעת ניתן לדווח על פתיחתן של 20 תחנות להשכרה, ועל יותר מ-200 מנויים שנרשמו כבר ביום הראשון להפעלת הפרוייקט.
בעיריית תל אביב מדברים על "מדיניות תחבורתית", על "ידידותית לסביבה" ו"עידוד השימוש בתחבורה אלטרנטיבית", אבל תכלס, כיצד שוכרים אופניים. ובכן:

מי יכול לשכור אופניים?
בחודש הקרוב (תקופת ההרצה), תהיה ההרשמה פתוחה למנויים שנתיים בלבד באמצעות אתר האינטרנט של תל אופן, במוקד הטלפוני *6070 ובעמדת רישום בעירייה.

כמה עולה?
העלות השנתית תעמוד על 240 שקלים לתושב העיר או 280 שקלים למי שאינו תושב. בהמשך (בעוד כחודש) תתאפשר הרשמה יומית (14 שקלים) ושבועית (60 שקלים). כל התשלומים יבוצעו באמצעות כרטיס אשראי בלבד.
בנוסף מכל מנוי יגבה תשלום שעתי עבור השימוש: חצי שעה ראשונה חינם, חצי שעה שנייה ושלישית 5 שקלים לכל חצי שעה, כאשר לאחר מכן התעריף יעלה בהדרגה.

מה קורה אם לא מחזירים את האופניים?
במקרה של אי החזרת אופניים יחויב המנוי בקנס מדורג של כמה אלפי שקלים.

כיצד שוכרים?
בהתאם לתוכנית, כל מנוי יקבל מחזיק מפתחות ובו שבב אלקטרוני באמצעותו ניתן יהיה "לשחרר" את האופניים בתחנת העגינה.

כמה תחנות וכמה זוגות אופניים?
כרגע יש 20 תחנות פעילות שמדי יום יתווספו לפעילות תחנות נוספות. בעוד מספר חודשים יגיע מערך הפריסה לשיאו עם 1,500 זוגות אופניים שייפרסו ב-150 תחנות עגינה. בכל תחנת עגינה יש מקום ל-20 זוגות אופניים.

מיקום התחנות
מפת התחנות הפעילות מתעדכנת באתר יעודי של העירייה. לטענת העירייה הושקעה מחשבה במיקומי תחנות העגינה אשר נבחרו לפי קריטריונים של: מקום מרכזי ונגיש, סמיכות למרכזי תחבורה, סמיכות לשבילי אופניים ומרחק ממוצע של 250 מטר בין התחנות.

שעות פעילות
תחנות העגינה יהיו פעילות 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

ועוד קצת מספרים
על פי נתוני העירייה לכ-45% מתושבי העיר יש אופניים – עליה של כ-12% מאז שנת 2007. בנוסף, ב-6 השנים האחרונות כמות הרוכבים גדלה ב-53% (מכ-7,724 רוכבים ב-2004 לכ-11,848 ב-2010). השימוש באופניים עלה מ-2% בשנת 2002 ליותר מ-8% השנה וברבעים במרכז העיר עלה השימוש באופניים ל-15% והפך לכלי תחבורה אלטרנטיבי מוביל.
עד היום נסללו ברחבי העיר למעלה מ-100 ק"מ שבילי אופניים, בעלות של העירייה (כ-100 מליון שקל) וגורמים נוספים (כמו פארק גני יהושע ונתיבי איילון).