60% מנהגי ישראל נוהגים בעיר מעל המהירות המותרת. כך עולה מסקר מהירות ארצי אותו פרסמה אתמול (יום ד') הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. המהירות המותרת בחוק לנסיעה ברחובות שכונתיים חד מסלוליים היא 50 קמ"ש, אך בפועל 27% מכלי הרכב נוסעים מעל המהירות המותרת כאשר 1% נוסע במהירות של מעל 20 קמ"ש מהמהירות המותרת בחוק. על פי הסקר, כשבדרך העירונית יש שני מסלולים, המהירות בפועל עולה עוד יותר ובמיוחד בלילה. 60% מכלי הרכב עוברים את המהירות המותרת ביום לעומת 72% בלילה.
גם שיוצאים מגבולות העיר הממצאים דומים; בין 20-23% מכלי הרכב נוסעים מעל המהירות המותרת בשעות היום, כאשר בשעות הלילה הנתון עומד על 24%-39%. בדרכים מהירות נתגלה כי המהירות הממוצעת הינה בין 106 קמ"ש ל-108 קמ"ש (בשני הנתיבים) ובין 5%-7% מכלי הרכב נוסעים במהירויות של מעל 130 קמ”ש. בנוסף, בשעות הלילה המהירויות עולה במקצת ביחס למהירות בשעות היום (בנתיב הימני ובנתיב השמאלי).

בהתפלגות על פי סוגי כלי רכב נראה כי אין שינוי מהותי בין מכוניות, אוטובוסים ומשאיות בנסיעה בדרכים בינעירוניים (מהירות מותרת של 70-60 קמ"ש). כולם נוסעים בין 86-80 קמ"ש; אולם רק 56% מהמשאיות הנצפות נמדדו במהירות הזו לעומת 69% מהמכוניות והאוטובוסים. כשמדובר באופנועים בדרכים עירונים ובינעירוניים מקבלים נתונים דומים (גם של המהירות הממוצעת וגם של אחוז החורגים מהמהירות המותרת), אך כשמדובר בכבישים מהירים, נתוני הרוכבים גבוהים משמעותית (גם ביום וגם בלילה).

"בעקבות נתוני הסקר פנינו אל גורמי האכיפה בכדי שאלו יקיימו פעילות אכיפה ממוקדת באזורי הסיכון שנמצאו בסקר." אומר מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ. לדבריו, בנוסף לפעילות האכיפה, תפעל הרשות להפחתת מהירות באמצעות עידוד רשויות להקמת תשתיות למיתון תנועה ותקיים פעילות הסברתית להעלאת המודעות הציבורית בסכנות הכרוכות בנהיגה במהירות מופרזת.

הסקר נערך באמצעות המכון לחקר התחבורה בטכניון בחודש יוני 2010 וכלל 135 כבישים (עירוניים ובינעירוניים) ברחבי הארץ.