Mute - כוכבת תערוכת פרנקפורט 2011פרופסור מרקוס לינקאמפ (Markus Lienkamp) מנהל מאז סוף 2009 את הפקולטה לטכנולוגיית כלי רכב באוניברסיטה הטכנולוגית במינכן, גרמניה (Technischen Universität München). לפני שעבר לניהול בקמפוס הועסק לינקאמפ בפולקסווגן, כראש המחלקה למחקר האלקטרוניקה ברכב בקונצרן. בהחלט רקע מתאים לניהול פרויקט הרכב החשמלי אותו מפתחים באוניברסיטה, העומד בפני שלבי סיום. ומה מייחד רכב חשמלי עתידי זה משלל האלטרנטיבות הצצות כפטריות לאחר הגשם בימינו? פשוט מאוד: פשטותו.

זה נשמע אולי מוזר שדווקא קבוצה קטנה יחסית של אנשים, במסגרת מחקרית אקדמאית ולא מסחרית, מתיימרת לפתור את אחת הבעיות העיקריות כיום שעדיין מונעות הפיכת הרכב החשמלי לנפוץ וזמין לכל: העלות. אבל, הפרופסור השאפתן מסביר זאת בפשטות: "הרעיון הבסיסי היה לפתח קונספט של רכב חשמלי עירוני זול לצרכן. רוב הרעיונות או הפטנטים המוכרים כיום בתחום יקרים מדי. התאספנו קבוצת אנשים מומחים מכל אספקט או פרט הנדרשים לפיתוח רכב שכזה, עם מטרה ברורה: לחשוב על רעיונות חדשים אותם ניתן גם יהיה לשלם בסופו של דבר".
ההגדרה הבסיסית הצטמצמה לכדי רכב פשוט יחסית וחסר יומרות: 2 מקומות ישיבה וטווח נסיעה של 100 ק"מ יהיו די והותר. "כל השאר יקר מדי". התכנון גם מגדיר חד-משמעית את ה-Mute – כך נקרא הרכב – כרכב שני במשפחה, כאשר בחניה ממתין רכב גדול יותר המסוגל לשנע את כל המשפחה ולטווחים ארוכים יותר.

ממדי ה-Mute צפויים להציע אורך של 350 ס"מ בהחלט לא זעירים עם מקום מרווח לשניים ולקצת מטען. הגודל הנוסף, בהשוואה לעירוניות חשמליות זעירות אחרות, נועד לאפשר תכנון ובניית אזורי פגיעה וריסוק, להגברת הבטיחות עבור הנוסעים. המנוע יחד עם הסוללה הקבועה ממוקמים מאחור, כאשר גם ההינע אחורי. ההיגוי הוא מכאני בגיבוי חשמלי ומערכות עזר כמו ABS ו-ESP תוצענה כסטנדרט ב-Mute. המשקל העצמי – שימו לב – לא אמור לחרוג בהרבה מ-500 ק"ג, נתון שאם יתממש הנו חסר תקדים.

חלק מצוות האוניברסיטה עוסק במרץ בפיתוח סוללת ליתיום-איון זולה במיוחד. המטרה להציע סוללה במחיר של כ-3,000 יורו כאשר כיום סוללות דומות עולות בין 10,000-15,000 יורו, בעיקר בשל גודלן העדיף. מדובר במרכיב חשוב ביותר ברכב חשמלי כיום אשר מהווה משפיע עיקרי על המחיר הכולל. אבל, מן הסתם תהיה לסוללה קטנה יותר אורך פעולה ותפוקה נמוכים יותר, ואת זה פותרים אנשי הפיתוח באופן מקורי: עבור רוב השימושים והנסיעות סוללה שכזו אמורה להספיק (100 ק"מ, זוכרים?) כאשר למקרה חירום – מתחת ל"מכסה המנוע" מותקנת סוללה נוספת על בסיס אבץ שתיתן את הזרם הנוסף כאשר המצב נעשה דחוק. סוללה זו תהיה ניתנת למחזור מלא ועלותה חלקיק מעלות סוללת ליתיום-איון הקבועה ברכב. אם תרצו – הגרסה החשמלית לגלגל רזרבי דק וצר שאמור להספיק עד לפאנצ'ריה הקרובה ותו לא, ובדרך חוסך משקל ונפח.

ה-Mute יושק בתצורתו המוכנה בתערוכת פרנקפורט בשנה הבאה. יהיה מעניין לבדוק אם הגישה השונה בתכנון ובניית רכב חשמלי תצוד את תשומת ליבם של יצרניות הרכב הגדולות, העסוקות מעל לראש במציאת הנוסחה הנכונה לרכב החשמלי העירוני הנכון ביותר.