היה אוגוסט חם, הכי חם שאני - או זקני צפת - זוכרים. היה חום מעייף, מטשטש, מסנוור, כזה שגורם לאובדן ריכוז ומקצר עוד יותר את פתיל העצבים הישראלי הקצר ממילא. חום כזה עשוי להיות קטלני מאוד לחולי לב וריאות, למתרחצים בחופי הים ולמשתמשי הכביש באשר הם. מזל, אם כך, שהחום הכבד מבריח רבבות ישראלים לנכר והצפיפות בכבישים ירדה לרמות שדווקא זכורות לי מימי ילדותי או מימי מלחמות עבר.
מזל גם שבהברקה נדירה, העביר שר תחבורה גאון (ובאמת סליחה שאיני זוכר מי הוא) תקנה שכל רכב המיובא לכאן חייב במזגן. כבו אותו לחצי שעה, פתחו חלונות ונסו להתמודד עם התנועה שמסביבכם - ועכשיו חשבו לרגע מה היה קורה כאן אם לכל המכוניות שלידכם לא היה מזגן. בקיצור, אין עדיין סטטיסטיקה לגבי מספר הנפגעים בכבישים במהלך החודש החולף, אבל אנחנו כבר יודעים שמספר הנפגעים ב"שטח הסטרילי" (רק בי מעוררות המילים הללו חלחלה?) בעיר אשדוד ירד, במהלכו של המבצע המתוקשר אותו ערכו כתבי הטלוויזיה הנכבדים אורלי וילאני וגיא מרוז. את הדיווח על הירידה בתאונות בשטח זה אני מקבל כמובן מהם, מגיא ואורלי עצמם. בשאר חלקי אשדוד - זו שמחוץ לשטח הסטרילי - מספר התאונות דווקא היה גבוה, וגם דיווחים אלו שמענו בתוכנית ולא ממקורות אחרים. שזה בהחלט הגיוני בהתחשב בכך שכולם ידעו איפה המצלמות, המתנדבים והשוטרים - ולהיכן לא כדאי להיכנס כשהדם רוויי באלכוהול, לדוגמא.
אבל בואו נניח לרגע שאכן בסופו של המבצע המתוקשר, בשטח הסטרילי, יהיו פחות תאונות מאשר בממוצע הרב–שנתי של אותו האזור (אם לא שונתה בו התשתית בשנה האחרונה, ממש לפני המבצע, למשל...). בהתחשב בכך שגודל השטח הוא 7 קמ"ר, והציבו שם עשרות שוטרים, 2000 מתנדבים ומצלמות רבות שפעלו יומם וליל (כמו גם בפרסום מסיבי בתוככי העיר). כמות כזו של מתנדבים על 7 קמ"ר שווה ערך ל–6 מיליון מתנדבים בשטחה של מדינת ישראל (כולל רמת הגולן ולא כולל הגדה המערבית) שעומד בערך על 22,000 קמ"ר. ברור שאם בישראל יעסקו 6 מיליון מתנדבים בפיקוח על הכבישים, מספר התאונות ירד לאפס, ולו משום שלא ישאר בסביבה אף לא נהג אחד לרפואה. יום כיפור מחוזק ממש...
"אל תהיה ציני ודמגוג" תגידו לי, הרי המבצע מדגים את יכולתה של האכיפה הרוויה ואין כוונה להעתיקו לכל המדינה בבת אחת. ואני אומר שלא אני הדמגוג כאן, אלא יוזמי המבצע. בתקופתו של שחר איילון כמפקד אגף התנועה במשטרה, ערכה זו מבצעי אכיפה רוויה בכבישים מרובי תאונות ונפגעים. המבצעים הוכיחו את עצמם, וגם בתקופות שלאחר המבצעים עצמם, פחת שם מספר התאונות. ומה קרה מאז? המשטרה המשיכה במבצעי אכיפה רוויה? לא, כי אין לה די כוח אדם לזה - אז מה מוכיח בדיוק מבצע השטח הסטרילי? לדעתי הוא לא מוכיח דבר, וממש מעצבן אותי שעמותות חשובות ומשטרת ישראל משתפים עם מבצע שכזה פעולה.
מעצבן אותי גם ש"מועצות ועיריות" (כך לפחות נאמר בשידור) פונות לכתבים הנכבדים בבקשה לערוך מבצע שטח סטרילי גם בשטח השיפוט שלהן. אני בטוח שאלו שפנו, יהיו גם מוכנים לשלם לחברת ההפקה הטלוויזיונית סכום נכבד עבור מבצע רעשני שכזה. וזה מעצבן עוד יותר, כי יש עיריות בישראל שעשו מעשה אמיתי כדי להפחית את כמות התאונות בשטחן: בהרצליה וברעננה לדוגמה (אבל לא רק שם), חקרו העיריות את הצמתים והכבישים בהם מתרחשות תאונות רבות, שיפרו את מה שניתן לשפר שם, התקינו מעגלי תנועה רבים ("כיכרות") במקום צמתים והפחיתו את מספר הנפגעים בעשרות רבות מאוד של אחוזים. ממש כך! אבל למה שראש עירייה יאלץ לעבוד אם די לו בלהביא לעירו את צמד החמד גיא ואורלי ולהצטייר כמי שעושה משהו? אני כועס ועצוב שכאלו הם האנשים המשמשים כראשי ערים בישראל (או לפחות חלקם, אלו שפנו לסיוע ממפיקי תוכנית טלוויזיה). אתם לא צריכים את גיא ואורלי כדי להחליף צמתים במעגלי תנועה, להתקין מצלמות ליד בתי ספר, למתן מהירויות בכבישים בעייתיים ולפתוח ראות בשטחים מתים. גדר שתמנע הולכי רגל מלחצות כביש סואן, מעבר עילי, שבילי אופניים - כל אלו יפחיתו את התאונות בערים עליהן אתם ממונים ולא הטלוויזיה...
ואתם, אורלי וגיא - אולי מוטב שתמשיכו לעסוק בסוגיה הרת הגורל "מה מכיל חומוס" ולא בבטיחות בכבישים? (ואגב, כמהנדס מזון לשעבר, אני יכול להגיד גם בנושא זה הייתה תוכניתכם רצופה באינפורמציה לא ממש רלוונטית...)

ויש גם צל"ש
כדי שלא תגידו שאני תמיד תוקף, אז הנה צל"ש ממני - ודווקא לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. זו יצאה לאחרונה בקמפיין חשוב מאין כמוהו, קמפיין הקורא להפסקת המנהג המגונה של דיבור בסלולרי תוך כדי נהיגה (וגרוע מכך, שליחת מסרוני SMS בעת נהיגה). מאחר שכעת כבר מאוחר מדי לנסות ולחקוק חוק האוסר על שימוש כולל בסלולרי בזמן נסיעה (גם עם דיבורית), חשוב לקיים קמפיינים כאלו. לקמפיין כזה 'אוטו' מוכן לסייע ובגדול - ופרטים על כך נפרסם בקרוב.
ובינתיים - שתו הרבה מים, בדרכים ארוכות עצרו למנוחה. החום המתיש הזה פוגע בערנותכם!