רכב ללא נהג – תחרותUrban Challenge "מהי מכונית העתיד", הייתה השאלה מרכזית שעלתה בכנס אותו ערכה חברת ג'נרל מוטורס בישראל. הכנס בא להציג את הטכנולוגיות החדישות אותן מפתחת החברה, בין היתר, במרכז הפיתוח שלה בישראל. לפי המדענים שהרצו בכנס, העתיד המוטורי טמון במנועים חשמליים. בין אם החשמל ייוצר באמצעות תאי דלק מימניים, על ידי מנוע בעירה קטן שיטעין מצברים בעת הצורך – או במקרה של תחבורה עירונית, האנרגיה תתקבל ממצברים משופרים שיספיקו לנסיעה עירונית יומית. עד כאן, אנשי ג'נרל מוטורס לא גילו לנו את אמריקה. גם הנושאים הבאים אותם הציגו – "מכונית הנוהגת את עצמה", ו"מכונית מקושרת" לא ממש חדשים. אך השילוב בין מכונית חשמלית, מכונית מקושרת ומכונית הרואה את הסביבה דרך מגוון חיישנים ו-GPS, מבטיח עולם מוטורי חדש ומעניין ביותר.

דמו לעצמכם מכונית שמחשבה מקושר למערכת ניווט, לחיישנים המאפשרים לה לראות כל מה שנע או עומד בסביבתה, ולמחשבים של המכוניות האחרות הנעות בסביבתה המעבירים אליה את המידע אותו הן קולטות. כל מכונית שתיסע על הכביש "תדע" גם מה קורה בסביבתה המיידית וגם תדווח על מכשולים לא נראים בהן נתקלה (כגון קרח או שמן על הכביש). חברו מכונית כזו למערכת נהיגה רובוטית ותקבלו מכונית שכל עוד מערכותיה מתפקדים כשורה – לא תהיה מעורבת כלל בתאונות.

אולי זה נשמע קצת אוטופי, אבל כל הטכנולוגיות הדרושות למכונית כזו כבר נמצאות כאן ורובן כבר נבדק ומתפקד. נוסעות כבר היום בינינו מכוניות מייצור סדרתי המסוגלות "לראות" מפגעים במרחקים ובתנאים בהן נהג אנושי אינו מסוגל, מכוניות הבולמות את עצמן ומונעות תאונות, טייס אוטומטי מותקן בכל מטוס נוסעים מודרני, ורשתות מחשבים הקוראים האחד את השני הם מזמן טכנולוגיה זמינה, שלא לדבר על מערכות סלולאריות מורכבות המסוגלות לאתר את היחיד בין מאות מיליונים של מכשירים המשוטטים ברחבי העולם. כל שנשאר לעשות הוא אינטגרציה בפרוטוקול אחיד ומוסכם, וקביעות תקנים להבטחת בטיחות מוחלטת – סריקת מערכות עצמית מתמדת – והדממת מכונית באופן אוטומטי אם מתגלה בה סטייה כל שהיא מתפקוד תקין לגמרי. מדעני ג'נרל מוטורס צופים שתוך עשרים שנה אלו תהיינה המכוניות שנרכוש. עדיין בקדנציה שלי (אם אאריך ימים כאבי עליו השלום).

צריך קצת זמן ודמיון כדי לקלוט את המהפכה התחבורתית שמייצרת מכונית כזו – ואגע רק בחלק מהנושאים. למשל, מכונית כזו אינה מאבדת ריכוז, לא משוחחת בסלולארי להנאתה, לא מתעייפת ואינה מופתעת. היא יודעת בדיוק איך נראה הכביש שלפניה ומי מגיח מצידה הימני מבלי להאט. היא מזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים ומגיבה הרבה לפני שנוכחותם עשויה להוות סכנה. בקיצור – זו מכונית שלא תהיה מעורבת בתאונות. חסל סדר רשות לבטיחות, משטרת תנועה, אור ירוק וכולי וכולי. היא גם מונעת לחלוטין את הצורך בכל מתקני הבטיחות הפסיבית בהן הקפנו את עצמנו בשנים האחרונות (כריות אוויר, חגורות בטיחות, הקשחה מבנית, קורות פלדה ועוד מתקנים מסורבלים, כבדים ויקרים). השלכת מתקנים אלו מהמכונית, תוריד את משקלה העצמי ותחסוך בצריכת דלק, וחשוב מכך – תאפשר את הגדלת טווח הנסיעה במכונית חשמלית. וטווח הנסיעה הוא המכשול העיקרי בו נתקלים כל מתכנני המכוניות החשמליות היום.

וזה לא הכול. מכוניות כאלו תהפוך רמזורים בצמתים לחיות נכחדות. אין צורך ברמזור שמווסת תנועה באופן מלאכותי לגמרי, תוך עצירה לסירוגין של תנועה והזנקתה מחדש – כשהמכוניות תדענה להזרים את עצמן דרך צומת בצורה אופטימאלית, תוך, למשל, האטה של טור מכוניות קילומטרים אחדים לפני צומת, האצה של מכוניות בודדות בתוך הטור – והכול כדי למקסם את מספר המכוניות העוברות בצומת ברגע נתון. זה ממש לא דמיוני כפי שזה אולי נשמע לכם. תיאורטית, זה אפילו די פשוט. כמובן שמכונית כזו תדע תמיד למצוא את הדרך האופטימאלית להגיע ממקום למקום, וגם להכין לכם קפה. רגע, את זה תוכלו לעשות לבד...
ביום שבו המכונית תנהג את עצמה (וידאו)
צילום: מנהל
אחת המתמודדות בתחרות ה-Urban Challenge
ובואו נדמיין לעצמנו את התנועה העירונית עם המכונית המקושרת שלנו. כל עיר גדולה תוכל לסגור את כניסת כל המכוניות למרכזיה, שם יתרוצצו להן, בניהול מחשב מרכזי, מכוניות חשמליות קטנות, אותן ניתן יהיה להזמין באמצעות טלפון סלולארי ללא צורך בציון מיקום המזמין. המכונית תסיע אותך למחוז חפצך בדרך המהירה ביותר ותנוע למזמין הבא או למיקום הבא בו צפוי גודש הזמנות (למשל היציאה מאולם הקונצרטים בשעת הסיום). בשעות הפנאי, תדאג המכונית להגיע לנקודות הטענה ולהטעין את עצמה. לא עוד בעיות חנייה, רעש, זיהום אוויר.
נשמע דמיוני? ובכן, זה ממש פחות דמיוני מכרכרה ללא סוסים בתקופה בה נולד אבי-סבי, בואינג 747 על כל גודלו ומשקלו הממריא באוויר בתקופה בה נולד סבי, או את ישראל זוכה במונדיאל בתקופה של הנכד שלי. וזכרו, כל הטכנולוגיה לייצור של מכונית כזו כבר זמינה לגמרי ואפילו לא כל כך יקרה.