מזה זמן שעולם הרכב עוקב בדריכות אחר פרוייקט המכונית העירונית של גורדון מאריי, המהנדס המיתולוגי שעמד מאחורי המקלארן F1 המיתולוגית עוד יותר. ובכן אחרי לא מעט חשיפות דרך צילומי-ריגול הוצגה אתמול לראשונה באופן רשמי המכונית, הנושאת את שם הקוד T.25, בבית הספר סמית' ליזמות ואיכות הסביבה באוקספורד. יש סיבה טובה לבחירה באתר זה – מכוניתו של מאריי מציגה תפיסה כוללת להקטנת חתימת CO2, לא רק בשלב השימוש אלא גם בשלב הייצור. לצורך כך פיתחה סדנת העיצוב תפיסת ייצור כוללת המכונה iStream, כאשר תכנון המכונית מבחינת שימוש בחומרים ושיטת ייצורה מביא לפשטות וצמצום ניכר בזמן ועלויות הייצור. השיטה המדוברת מאפשרת להשתמש במפעל ייצור התופס שטח של 20% בלבד ממפעל ייצור קונבנציונלי, עם הרבה פחות השקעה כספית בהקמת המפעל ותפעולו, הפחתה ניכרת בצריכת האנרגיה לצורך הייצור, גמישות בפס הייצור ועוד ועוד. עוד מאפיינים של iStream: שימוש רב בחומרים ממוחזרים בייצור המכונית, ואורך חיים רב של רכיביה.
ומה לגבי ה-T.25 עצמה? ובכן המכונית קטנה בממדיה מסמארט עם אורך של 2.40 מ' (29 ס"מ פחות מסמארט פורטו עכשווית) ורוחב של 1.30 מ' בלבד (26 ס"מ פחות מסמארט). למרות זאת, מציעה המכונית מקום לשלושה לעומת שניים בלבד בסמארט, בזכות מיקום שני נוסעים באופן מדורג משני עברי ומאחורי הנהג היושב במרכז המכונית. ממדי ה-T.25 מאפשרים לה לחנות בניצב למדרכה, כאשר שלוש מכוניות יכולות להכנס במקום חניה בודד של מכונית רגילה. תכנון הדלתות מאפשר להכנס ולצאת גם בעת חניה צפופה במיוחד. פנים המכונית רבגוני מבחינת סידור המושבים כדי לאפשר הגדלת נפח המטען מ-160 ליטרים סבירים כאשר כל המושבים בשימוש, ועד 760 ל' כאשר רק הנהג ברכב. ניתן אף יהיה להזמין את ה-T.25 בגרסת מושב יחיד, ולהוסיף את המושבים האחוריים במועד מאוחר יותר. לדברי מאריי, סידור המושבים מספק לנוסעים מאחור מרחב רגליים העולה על רוב מכוניות הסופרמיני כיום.
את ההנעה מספק מנוע שלושה-צילינדרים בנפח 660 סמ"ק (מן הסתם כדי לאפשר למכונית להמכר ביפן כקטגוריה K הזעירה, הזוכה להקלות משמעותיות שם). תפוקה צנועה של 51 כ"ס אמרוה להספיק ללא בעיות לשימוש עירוני, בודאי לאור המשקל העצמי הנמוך של 550 ק"ג בלבד. המהמריות המרבית היא 156 קמ"ש (אך המכונית מוגבלת ל-145 קמ"ש), ול-100 קמ"ש היא תגיע ב-16.2 שניות. צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת היא 26.1 ק"מ/ל' ופליטת CO2 – רק 86 גרם/ק"מ. עוד פרטים מענינים: ל-T.25 קוטר סיבוב יוצא דופן של 6 מ' בלבד. בזכות הממדים הזעירים, אומר מאריי, ניתן לחשוב על שימוש מהפכני של שתי מכוניות זו בצד זו בנתיב אחד, מה שיביא להקטנה דרמטית בנפחי התנועה בהתחשב בכך שגם בממד האורך מדובר בחתימת-קרקע מוקטנת משמעותית.
אין ספק כי מדובר בתפיסה מסקרנת ובניצול ללא תקדים של מרחב הפנים. עכשיו צריך יהיה לחכות ולראות את המחיר לצרכן, ובעיקר – מי ירים את הכפפה וייצר את המכונית בהיקפים גדולים, כמכונית גלובלית.