שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) על ידי רכב דו-גלגלי הוא משהו שנציגי קהיליית האופנוענים מנסים לקדם מזה שנים לא מעטות. עד עכשיו נתקלה יוזמה זו בהתנגדות נמרצת מצד משרד התחבורה, אם כי בחודשים האחרונים דומה כי יש פתיחות לפחות לבחון את הענין מחדש. אולי הפטור שניתן לאחרונה לאופנועים מתשלום בנתיב האגרה המיועד בכביש 1 מהווה קרן של תקווה.
מדוע, בעצם? ובכן הטענה היא כי רכב דו-גלגלי המשתמש בנתיב תחבורה ציבורית אינו יוצר עיכוב לאוטובוסים, מאחר וביכולתו לפנות בקלות את הנתיב גם במצבי עומס תנועה. מצד שני, העברת תנועת רכב דו-גלגלי לנתיב שהוא פנוי ברובו מצמצמת את המגע הקרוב בין אופנועים וקטנועים לבין שאר סוגי הרכב, ובכך תורמת להגברת הבטיחות, מונעת את תופעת ההשתחלות בין מכוניות, ואף מקצרת את זמן הנסיעה.

אופנועים יוכלו (להמשיך) להשתמש בנת
צילום: מנהל

ובכן בלונדון נערך בשנה-וחצי האחרונות ניסוי שבחן את הסוגיה הזו בדיוק. השימוש בנת"צים הותר לרכב דו-גלגלי לתקופת נסיון של 18 חודש, במסגרתה נבחנו ההיבטים השונים של הסוגיה – בין היתר חששות להתגברות דרמטית בתאונות, בעיקר בין אופנוענים לרוכבי אופניים. הממצאים העלו כי החששות הללו היו בלתי מבוססים, וראש עיריית לונדון בוריס ג'ונסון הכריז כי ההיתר לשימוש בנת"צים יוארך לתקופה נוספת. "התחזיות לכאוס מצד רואי-שחורות לא התממשו", אמר ג'ונסון, "וכפי שחשבתי גילינו סיבות רבות להמשך התמיכה ברעיון".
בין ממצאי הניסוי: 51% מבעלי רכב דו-גלגלי עבור לשימוש בנת"צים. זמן הנסיעה הממוצע של רוכבים שהשתמשו בנת"צים התקצר ב-10%.
יש לציין כי במקומות רבים בעולם, כולל ערים מרכזיות, מותר לרוכבי דו-גלגלי להשתמש בנתיבי תחבורה ציבורית.