נלחמים בגזרה: אחת מהפגנות הרוכבים לפני העלאת התעריפים האחרונהבשבוע שעבר סיפרנו לכם על מצבו הקשה של שוק הרכב הדו-גלגלי, אשר מפגין ירידה חדה במסירות לעומת השנה שעברה – בניגוד גמור למגמה השוררת בשוק המכוניות. הסיבה הברורה היא תעריפי ביטוח החובה, אשר נמצאים בתהליך התייקרות מתמשך מזה עשור שנים כפועל יוצא של מדיניות משרד האוצר.

ההעלאה האחרונה, בחודש נובמבר האחרון, פגעה בעיקר ברוכבים צעירים ולוותה במ אבק מר ומתוקשר של קהיליית האופנוענים כנגד רוע הגזרה. למרות תמיכה רחבה מצד חברי הכנסת, אגף הפיקוח על הביטוח ושוק ההון באוצר, בראשות ידין ענתבי, עמד בסירובו וההעלאה יצאה לפועל. המשמעות – כפי שראשי ופעילי הענף הזהירו מראש – היתה פגיעה קשה במכירות, עד כדי פגיעה קשה בפרנסה וסכנת סגירה לעסקים קטנים רבים בתחום הדו-גלגלי.
חברת הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), יושבת ראש ועדת המשנה לביטוח בועדת הכספים של הכנסת, יזמה הצעת חוק פרטית כדי לטפל בבעיה הזו בדיוק. על פי הצעה זו, יסובסדו תעריפי הביטוח של רכב דו-גלגלי בשיעור של 8% לכל הפחות, זאת בעוד התקנות הנוכחיות מאפשרות שיעור של עד 8% אך אינן מחייבות זאת. הסבסוד הנ"ל מתבצע באמצעות "מנגנון העמסה" – מנגנון אשר נקבע בעת הפעלת הרפורמה בביטוח החובה לפני כעשור, על מנת לתקן עיוותים שיצרה הרפורמה לגבי רכב דו-גלגלי. אלא שמגמת האוצר בשנים האחרונות היתה להפחית את שיעור הסבסוד כדי להביא בסופו של דבר למצב בו כל מגזר משלם את תעריפיו הריאליים, ללא סבסוד – בניגוד, טוענים ראשי מאבק האופנוענים, לכוונת המחוקק בעת ביצוע הרפורמה בביטוח.
 
היום: דיון מכריע בעניני ביטוח רכב דו-גלגלי
צילום: מנהל 
חה"כ פאינה קירשנבאום
 
במהלך המאבק נגד ההעלאה האחרונה התייצבו רובם המכריע של חברי הכנסת לצידם של הרוכבים, והצהירו כי יש מקום לעודד שימוש ברכב דו-גלגלי לא רק בשל יעילותו התחבורתית, אלא גם בשל היותו אמצעי תחבורה יחיד לשכבות מעוטות-יכולת. הצעת החוק הנוכחית של ח"כ קירשנבאום כבר נחתמה על-ידי 39 חברי כנסת. היום יתקיים דיון לגבי הצעת חוק זו בועדת השרים לעניני חקיקה, ואם היא תאושר תסלל הדרך להעברתה בכנסת.

מהלכים פוליטיים שביצעו האופנוענים מאז העלאת התעריפיים הביאו לצעד בלתי-שגרתי – התפקדות לליכוד, על מנת להשפיע מבפנים על מפלגת השלטון; שר האוצר יובל שטייניץ מהליכוד נתפס כדמות המפתח שהתעקשותו הביאה למימוש העלאת התעריפים. אלא שראשי מאבק האופנוענים אינם מרשים לעצמם להיות אופטימיים לקראת הדיון היום בועדת השרים.

"ידוע לנו כי שר האוצר הפך את כל הענין הזה לאג'נדה אישית שלו", אומר דניאל פטרי, ממנהלי פורום האופנועים של "תפוז" ומהדמויות המשפיעות ביותר בעולם הדו-גלגלי הישראלי כיום. "הוא נלחם כמו אריה פצוע ומטיל את מלוא כובד משקלו כנגדנו. גם אם ועדת השרים תאשר את הצעת החוק שטייניץ ימשיך להאבק בנו ולא  יוותר בקלות. אני ממש לא בטוח שההתפקדות שביצענו תסייע לנו במקרה זה. עד עתה התפקדו כ-2,000 איש מטעמנו לליכוד, ועוד כמה מאות למפלגות אחרות. אני חושש שזה לא מספיק".