וולוו C30: חוות דעת מקוצרתכבר סיפרנו לכם על תחילת שיווק הקו הירוק של וולוו בארץ, עם גרסאות הדרייב-E ל-S40 ,V50 ו-C30, שחולקות פלטפורמה וחטיבות כוח. ואפילו הבאנו רשמים מטעימה ראשונה של ה-S40. אבל היה זה מעניין עוד יותר לעבור ממנה אל גרסת הדרייב-E של ה-C30, אותה התאפשר לנו לדגום לזמן ארוך יותר ובתנאים מגוונים יותר. העניין הרב נבע מכך שבניגוד ל-S40 שפגשנו, כאן מדובר בגרסת דרייב-E מלאה, עם מלוא הפיתוחים. זו לא הגרסה שתוצע בארץ, למעט בהזמה מיוחדת.

מה אומר טיפול מלא של קו הדרייב-E? צמיגים עם התנגדות גלגול נמוכה, הנמכת מרכב בס"מ, שינוי למתלים, שמן שונה לתיבה (שהיו גם ב-S40) ובנוסף מערכת עצור-וסע, שמלווה באלטרנטור מתקדם שטוען יותר בנסיעה בין עירונית ובבלימה (ולכן יש בלמים "טוענים") ועדכונים אווירודינמיים. אלה האחרונים גם מקלים על זיהוי ה-C30 בזכות ספוילר קטן בקצה הגג, ומסיט אוויר שחלקו מוכסף מתחת לפגוש האחורי. למען האמת, השינויים האלה, יחד עם ההנמכה, הופכים את ה-C30 למושכת וספורטיבית יותר למראה. ובניגוד ל-S40, היא נועלת חישוקים ספורטיביים נאים עם צמיגים בשרניים יותר (205/55 וחישוקי "16).
גם מבפנים המכונית חסרת הקשר למפרט המקומי, כולל גימור צבעוני נאה במיוחד. עם זאת ההבדל האמיתי לעומת ה-C30 הרגילה הוא לחצן הדרייב-E, לניתוק מערכת העצור-וסע - מה שמהווה את ההבדל המהותי לעומת ה-S40 שפגשנו.
וולוו C30 דרייב-E: השקה
צילום: רונן טופלברג
איך זה עובד? בשלבי ההיכרות הראשונים חשבתי שזה לא עובד, לפחות לא בארצנו. מחוץ לעיר, בעומס חום גבוה, ועם מזגן במלוא העצמה, ניתן היה לחשוב שאין ערך במערכת. בעצירות הלא תכופות שהיו לנו לא הצלחנו לרשום אפילו כניסה אחת של מערך העצור-וסע ותהינו האם המתג נועד לקישוט. אבל אחרי כן, בערב ובתנועה עירונית צפופה, המערכת נתנה אותות חיים ונכנסה לפעולה. בייחוד אם המזגן לא מופעל, אבל גם איתו. גם ביום, היא נכנסת לפעולה לא פעם, אלא שהמערכת של וולוו מתחשבת בטמפרטורה החיצונית, בדרישות מבקרת האקלים (טמפרטורה, ועוצמת מאוורר) ובטמפרטורת הרכב. לכן היא איננה נכנסת לפעולה בכל פעם (כדי למנוע אי-נוחות מהנהג והנוסעים). כדאי גם לזכור שבגלל שמדובר במנוע דיזל, הדימום וההתנעה אינם חלקים ובלתי מורגשים בסגנון ההיברידי למשל.

כמו במקרה של גרסת הדרייב-E של וולוו S40, גם גרסה זו עדיין מצוידת במנוע 1.6 ליטר שמייצר 109 כ"ס, 24.5 קג"מ וחמישה הילוכים (במקום 115 כ"ס, 27.6 קג"מ, ושישה הילוכים בגרסאות שיוצעו בארץ). ולמרות שנתוני הביצועים דומים (190 קמ"ש ו-11.3 ש' למאה) היא מרגישה מעט זריזה יותר.

וצריכת הדלק? לפי וולוו שילוב מערך העצור-וסע והמערכות הנלוות אמורים לחסוך עוד 5% ביחס ל-S40. ויש כנראה אמת במה שהם אומרים. בבדיקה לגמרי לא מעבדתית ה-C30 שעשתה מסלול זהה ל-S40 מחוץ לעיר (כולל קטעי נהיגה מאומצים) גמאה 16.7 ק"מ לליטר בניגוד ל-15.4 ב-S40. בעיר המכונית הרשימה עוד יותר, שם גמאה בערב (רוב הזמן ללא מזגן) 17.2 ק"מ לליטר, צריכה שעלתה ביום החם וממוזג ובתנועה קצת יותר צפופה ל-16.2 ק"מ לליטר. עדיין מרשים ביותר.

ובכלל כצפוי מהמראה, וולוו C30 מרגישה הרבה יותר דינאמית וקלילה מה-S40. אולי בגלל צמיגים בשרניים יותר ( 205/55 R16) להגה משקל נכון יותר, זוויות הגוף מרוסנות יותר, והתגובות להרפיות מהמצערת נכונות יורת. היא גם מרגישה זריזה יותר, ואינה סובלת מרגשי נחיתות במאוצי רמזורים, גם אם לא מדובר במכונית ביצועיסטית. בעיר נראה שהיא גם יותר נוקשה, והיא לא מסתדרת מי יודע מה טוב עם פסי האטה, שכן מעבר מעט מהיר מעליהם יגרור נקישה מהמתלים. בנוסף, יש קצת יותר רעשי כביש ונראה שבעיר הצמיגים הירוקים חורקים יותר מהרגיל בתמרוני חניה.
וולוו C30 דרייב-E: השקה
צילום: רונן טופלברג
סיכום
בסופו של דבר וולוו C30 מרשימה ומהנה מה-S40 שפגשנו, ובזכות הטכנולוגיה גם יעילה יותר בצריכת הדלק. למרות שאינה ממש מהירה היא מראה שחסכוניות לא חייבת לשעממם. אלא שבאופן ברור, למרות מחירה הזול בסדרת הדרייב-E – 165,000 שקלים – קשה לראות מי ירצה בה. חובבי האופנה אליהם מכוונת המכונית יעדיפו יחידות כוח חזקות ושגרתיות יותר וקשה להאמין שמישהו בציבור רוכשי המוניות אליו מכוונת הטכנולוגיה בארץ ירצה במכונית קופה קטנה לשינוע נוסעים.