בקרוב אצלנו. חוץ מהירוק שמסביב...ממשלת ישראל אישרה אתמול את התכנית ארוכת-הטווח שהניחו בפניה ראש הממשלה ושר התחבורה ואשר הוצגה מוקדם יותר השבוע לעיתונאים, תכנית "נתיבי ישראל", במסגרתה יוקצבו 27.5 מיליארד ש"ח בעשר השנים הקרובות בפרויקטים תחבורתיים. ספציפית, מדובר בפרוייקטים בינעירוניים בעיקר בתחום הרכבת שמטרתם המוצהרת היא הבאת הפריפריה למרכז באמצעות קיצור זמני הנסיעה. היעד הרחב יותר הוא יצירת תנופה כלכלית וצמיחה – ללא ספק מטרה נעלה.
הפרוייקטים העיקריים בהם מדובר הם שדרוג רשת הרכבת הארצית על-ידי חשמולה, ורכישת ציוד חדש – זאת בהיקף של מעל 11 מיליארד ש"ח; הקמת מסילת ברזל בין כרמיאל לעכו בעלות של 3.4 מיליאד ש"ח; הקמת "רכבת העמק" מחיפה לבית שאן, שתאפשר הגעה בתוך 40 דקות, בעלות של 3.4 מיליארד ש"ח. התכנית החדשה, חשוב לציין, היא תוספת להשקעה בתשתיות תעבורתיות בהיקף של 80 מיליארד ש"ח שכבר מתוכננת לתקופה המדוברת במסגרת פעילותוהשוטפת של משרד התחבורה.
באותה מסיבת עיתונאים הביע נתניהו את מורת רוחו מהתקעותם של פרוייקטים שכבר אושרו בעבר, ונתן כדוגמה את הרכבת המהירה מ"א לירושלים. סוגיה זו מעלה את השאלה מה יעלה בגורל התכנית הנוכחית שאושרה אתמול, ומה הסיכויים כי אכן תצא לפועל. לא חסרות דוגמאות לפרוייקטים גרנדיוזיים אחרים שמימושם ארך עשרות (!) שנים מעבר למתוכנן – כאלו שאך לא הסתיימו עד עצם היום הזה.