הכנות למסלול
בקיץ: מומלץ לצאת למסלול עם שני רכבי 4X4, אין צורך בהילוך כוח.
בחורף: חובה לצאת עם ציוד גרירה וחילוץ המתאים לבוץ חלקלק ולפחות רכב אחד עם הילוך כוח.
הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS: יהפוך את הניווט לקלי קלות
מפת סימון שבילים: מפה מספר 13 (הנגב המערבי)
מצפן
טלפון סלולארי: מטען ו/או סוללה
מזון: הרבה מאוד מים
המסלול בעבירות קלה בימי הקיץ. בימי החורף ובמיוחד לאחר הגשם חציית הערוצים והנסיעה בתוכם יכולים להפוך לעבירות קשה מאוד עד בלתי אפשרית (לצאת מהנחלים החוצה). שימו לב בקיץ וסעו בזהירות בקטעי האבק! חלק מהמסלול נמצא בשמורות טבע ורובו נוסע בין שטחי חקלאות – הקפידו בנסיעה רק על שבילים מסומנים ולא לרדת לתוך שדות. הטיול אפשרי בכל ימות השבוע ללא מגבלות שטחי אש של צה"ל. מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 30 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה מאתר השטח הישראלי: www.4x4.co.il

שיטת הניווט
הניווט רובו על שבילים. חלקם מסומנים במפה אבל כמעט ולא מסומנים בשטח. מומלץ להשתמש במפה ה-1:50,000 וכדאי להשתמש במכשיר GPS – יקל מאוד על הניווט בשטחים הפתוחים וגם בערוצי הנחלים הרחבים שסביב אופקים.
מה עושים? יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
תחילת המסלול
בצומת בית קמה פונים מערבה עד לכיכר (מימין תחנת דלק של פז – מומלץ לתדלק).
נ.צ. 1 – כיכר בית קמה.
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים מערבה על כביש 293 לכיוון דורות, רוחמה ושדה צבי.
2.8 ק"מ על הכביש עד לצומת שדה צבי.
נ.צ. 2 – צומת שדה צבי.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר לכיוון נתיבות ושדה צבי (ימינה זה לשדרות).
2.0 ק"מ בצומת פונים ימינה לשדה צבי, מבצעים פרסה וחוזרים לצומת (T). חוצים את הצומת ישר לשביל שמנגד.
נ.צ. 3 – צומת T.
מאפסים מד אוץ
נוסעים על השביל ישר ודרומה.
0.5 ק"מ – עוברים עיקול S שבסופו פונים ימינה.
0.7 – מתחברים לשביל רחב יותר ופונים שמאלה.
1.4 – מגיעים לצומת T שמימין היישוב פעמי תש"ז.
נ.צ. 4 – צומת T.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון דרום-מזרח ובירידה לערוץ הנחל.
0.2 ק"מ – חוצים את הערוץ.
0.5 – צומת שבילים.
נ.צ. 5 – צומת שבילים.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון החורשה שבאופק ונוסעים לצד נחל צידה.
1.1 ק"מ – צומת מיד לאחר עץ אשל ולפני החורשה בו ממשיכים ישיר על השביל שמימין – מצפון לערוץ הנחל ומעליו.
2.8 – השביל פונה ימינה עוקף חריץ - ערוץ עמוק וחוזר שמאלה בחזרה לצד הערוץ המרכזי.
3.6 – צומת T שמולו ערוץ נחל עמוק ומצוקי.
נ.צ. 6 – צומת T.
אוטו מטייל:
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה.
0.1 ק"מ – השביל פונה שמאלה ומקיף ערוץ נחל וחורשת עצים בטיפוח של קק"ל.
0.8 – צומת T עם ציר ישר ועליו שילוט של "רצועת צינורות".
נ.צ. 7 – צומת רצועת הצינורות.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה חוצים את הערוץ ומטפסים לגבעה.
0.5 ק"מ – צומת V בו פונים ימינה.
0.6 – מתחברים לשביל מרכזי (מסומן באדום על המפה).
נ.צ 8 – שביל מרכזי.

מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ונוסעים מערבה על השביל המרכזי (מידי פעם תמצאו סימוני-שבילים אדומים).
1.7 ק"מ – צומת T ולפניו גדר שלאחריה תל שרע וערוץ נחל גרר. פונים ימינה ומטפסים מעלה כשהשביל מתעקל ימינה לצד הגדר.
2.0 – חולפים על פני פתח בגדר שהוא הכניסה לחוות בודדים וממשיכים מערבה מעל הערוץ הרחב והעמוס עצים וצמחייה של נחל גרר.
3.1 – פונים שמאלה לגשר אירי החוצה את נחל גרר ולצידו צינור מים ירוק וגדול.
נ.צ 9 – גשר אירי.
מאפסים מד אוץ
חוצים את הגשר וממשיכים ישר על שביל הכורכר דרומה.
0.3 ק"מ – שביל הכורכר פונה שמאלה (ליד השביר המגודר) ואנו ממשיכים ישר לכיוון החורשה.
0.7 – מעט לפני העצים (ולפני השיבר) צומת V בו פונים שמאלה וחוצים את קו העצים.
0.8 – פונים שמאלה ונוסעים מזרחה ששדרת העצים משמאל לדרך.
2.2 – שדרת העצים מסתיימת והשביל ממשיך בעיקול רחב ימינה.
2.6 – צומת V בו פונים ימינה לכיוון העץ הבודד והסוללה שמשמאל לדרך.
3.0 – צומת V בו פונים שמאלה חוצים תעלה וסוללת עפר ופונים ימינה. ממשיכים על השביל שהסוללה מצד ימין לדרך (במפה השביל מסומן באדום).
5.1 – השביל חוצה בים עצי אשל.
נ.צ. 10 – עצי אשל.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים על השביל כשמימין עצי האשל ומקדימה על הגבעה חוות יבולה.
1.8 ק"מ – שורת האשל מסתיימת והשביל פונה ימינה ומיד שמאלה. לאחר כמה עצי אשל מגיעים לצומת V בו פונים ימינה (ויש סימון אדום).
1.9 – ממשיכים ישר וימינה לכיוון שדה הקקטוסים.
2.0 – צומת T, לפני הקקטוסים, בו פונים שמאלה לכיוון ריכוז עמודי החשמל והשלט הירוק שעל כביש 25 שבאופק (צומת גילת). 3.0 – צומת בו ממשיכים ישר עם השביל המתעקל שמאלה לנחל.
3.2 – הגשר של נחל שמריה תחת כביש.
נ.צ. 11 – גשר שמריה.
מאפסים מד אוץ
חוצים את הגשר ומגיעים לצומת T בו פונים ימינה ומטפסים על הגדה. פונים שמאלה ונוסעים מערבה על השביל שמעל ערוץ הנחל.
0.6 ק"מ – מגיעים לפרדס מימין לדרך ונוסעים לצידו.
0.8 – בסיום הפרדס השביל פונה שמאלה וממשיך מעל ערוץ הנחל.
2.1 – פונים שמאלה לפני המזבלה ונוסעים עד למעבר הנחל משמאל.
נ.צ. 12 – מעבר הנחל.
מאפסים מד אוץ
חוצים את הנחל, פונים ימינה וממשיכים מעל הנחל.
0.6 ק"מ – השביל יורד לנחל וחוצה אותו ומיד פונה שמאלה וממשיך עם הנחל וקו המתח הגבוה. השביל חוצה את קו המתח דרומה ומתקרב לישוב בטחה.
1.6 – ממשיכים ישר על השביל המרכזי.
1.7 – צומת T שמולו ערוץ הנחל וקו מתח.
נ.צ. 13 – צומת T.
אוטו מטייל:
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים על השביל המרכזי לצד נחל פטיש שמימין.
1.3 ק"מ – השביל יורד לגשר של נחל פטיש ומתחת לכביש הכניסה לאופקים.
נ.צ. 14 – גשר פטיש.
מאפסים מד אוץ
חוצים תחת הגשר וממשיכים על השביל המרכזי.
0.3 ק"מ – חוצים צומת עם שביל כורכר כבוש.
0.6 – השביל המרכזי מתעקל ימינה.
0.8 – השביל מתעקל שוב ימינה.
1.5 – פונים ימינה במקביל לנחל אליו יורדים.
1.6 – חציית הנחל.
נ.צ. 15 – ערוץ הנחל.
מאפסים מד אוץ
חוצים את הנחל ומטפסים לגדה שממול.
0.1 ק"מ – פונים שמאלה בצומת T ועולים לשביל שמשמאלו שדה פתוח.
0.3 – פונים בחדות ימינה ויורדים לנחל.
0.5 – השביל חוצה את הנחל.
נ.צ. 16 – צומת בקצה הנחל.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם הנחל.
0.2 ק"מ – בנקודת החיבור של נחל פטיש עם נחל אופקים פונים שמאלה לכיוון קו המתח הראשון וחולפים תחתיו לכיוון קו המתח השני.
0.6 – מתחת לעיקול בקו המתח השני יורדים לתוך הערוץ של נחל אופקים.
נ.צ. 17 – נחל אופקים.
מאפסים מד אוץ
חוצים את נחל אופקים לכיוון החורשה (חדי העין יזהו את מבצר פטיש על הגבעה) ונוסעים דרומה בתוך הוואדי על השביל המרכזי.
0.8 ק"מ – רואים את מבצר פטיש על הגבעה מימין וממשיכים דרומה לכיוון החווה החקלאית כשמימין ערוץ הנחל מצוקי ועמוק.
1.3 – השביל מגיע לצומת T עם שביל רחב.
נ.צ 18 – צומת T.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ועולים לכיוון החווה החקלאית.
0.2 ק"מ – בקצה הגדר של החווה פונים ימינה לשביל כורכר לכיוון תל מנוח ושני קווי מתח.
1.5 – צומת Y.
נ.צ. 19 – צומת Y.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על שביל כורכר לכיוון קו המתח.
0.8 ק"מ – חוצים תחת קו מתח נמוך ולאחריו פונים שמאלה על השביל לכיוון קו המתח (ולא חוצים את הנחל).
1.2 – חוצים שוב תחת קו המתח.
1.4 – בצומת הראשון פונים חזק ימינה, שומרים על הימין וחוצים ערוץ קטן.
1.8 – חוצים שוב תחת קו המתח ובאופק רואים את הגשר הישן ונוסעים לכיוונו.
2.3 – מצד ימין תעלה עמוקה ולאחריה פונים ימינה לגשר.
2.4 – גשר הרכבת הישן והאנדרטה של סיירת שקד.אפילו שחם בחוץ ובאופן חריג לטיול זה - כאן מומלץ לעצור וללכת בין האנדרטאות.
נ.צ. 20 – אנדרטת סיירת שקד.
אוטו מטייל:
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
ממשיכים עם קו המתח דרומה.
0.1 ק"מ – צומת T בו פונים ימינה ויורדים לכיוון הנחל.
0.3 – פונים ימינה וחוצים את הנחל לכיוון דרום-מערב.
0.6 – עולים על השביל המסומן בכחול ונוסעים מערבה עד כביש הכניסה לבסיס חצרים.
1.3 – כביש אספלט – זהירות! הנוסעים על הכביש אינם מצפים לרכב המגיע מהשבילים.
נ.צ. 21 – כביש אספלט.
מאפסים מד אוץ
חוצים את הכביש בזהירות ונוסעים דרום-מערבה על השביל שבין השדות.
0.4 ק"מ – צומת בו פונים שמאלה לכיוון דרום-מערב.
0.8 – צומת בו ממשיכים ישר.
1.2 – צומת V בו פונים ימינה לכיוון צפון-מערב.
1.6 – צומת בו ממשיכים ישר.
2.0 – עוד צומת בו ממשיכים ישר.
2.4 – צומת שלאחריה תחנת שאיבה על קו השפד"ן (קו מי הקולחין המתוארים המגיע מראשון לציון לנגב).
נ.צ. 22 – תחנת שאיבה.
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל לכיוון דרום-מערב וחוצים 3 צמתים (0.3, 0.8 ו-1.2 ק"מ) 1.6 ק"מ (מצטבר) צומת שבילים.
נ.צ. 23 – צומת.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על השביל.
0.3 ק"מ – מטע עצים.
0.8 – צומת בו ממשיכים ישר.
1.5 – חווה חקלאית מגודרת שלאחריה ממשיכים ישר, חוצים תחת קו מתח ונכנסים לחורשת עצי אשל קטנה. השביל מתעקל מערבה ונוסע לכיוון קו מתח גבוה.
2.9 – צומת V בקצה חורשת אשל בו פונים ימינה כשבאופק רואים את צלחות האנטנות של אורים.
3.5 – צומת T בו פונים ימינה לכיוון קו המתח הגבוה.
3.8 – צומת T מתחת לקו המתח הגבוה.
נ.צ. 24 – קו מתח גבוה.
מאפסים מד אוץ
בצומת T פונים שמאלה.
0.4 ק"מ – השביל מתעקל ימינה לכיוון צפון מערב, נכנס בין שדרת עצים וממשיך ישר לכיוון האנטנות של אורים.
4.8 – כביש אספלט בין צומת אורים לצומת צאלים – זהירות!
נ.צ. 25 – כביש 234.
מאפסים מד אוץ
חוצים בזהירות את הכביש ונוסעים ישר על השביל לכיוון קיבוץ אורים.
0.7 ק"מ – צומת V בו פונים ימינה.
0.9 – פונים ימינה עם הגדר.
1.2 – חוצים את כביש הכניסה לקיבוץ אורים ונוסעים לכיוון המטעים.
1.4 – לפני שדרת הברושים פונים שמאלה.
1.5 – השביל מתעקל ימינה וממשיכים על השביל הימני לכיוון הכביש.
2.3 – חוצים סוללה מעל צינור, פונים חצי ימינה לכיוון הכביש.
2.5 – כביש 241 כשמימין צומת אורים.
נ.צ. 26 – כביש 241.
מאפסים מד אוץ
חוצים בזהירות את הכביש.
0.1 ק"מ – השביל תופס כיוון צפונה במקביל לכביש 234 שמימין.
1.0 – צומת T בו פונים ימינה לכיוון הכביש.
1.3 – חוצים את הכביש ליד העץ וממשיכים בכיוון צפון מזרח.
1.4 – לפני שדרת הברושים פונים שמאלה.
2.1 – צומת T.
נ.צ. 27 – צומת T.
אוטו מטייל:
צילום: אתר השטח הישראלי
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה – צפונה.
1.0 ק"מ – חוצים שביל מרכזי וממשיכים ישר.
2.4 – שוב חוצים שביל טוב וממשיכים צפונה כשמשמאל סוללת עפר נמוכה.
3.6 – צומת V בו פונים ימינה.
3.7 – צומת T בו פונים ימינה.
3.9 – בצומת פונים שמאלה – צפונה לכיוון קו המתח הגבוה.
4.6 – ממשיכים ישר עם השביל המכוסה בצמחייה.
5.5 – חוצים תחת קו המתח הגבוה.
5.7 – עולים על שביל השפד"ן – שביל כורכר טוב.
נ.צ. 28 – שביל השפד"ן.
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לכיוון החממות והחווה החקלאית לצד קו המתח.
0.9 ק"מ – חוצים את נחל גרר.
2.8 – גשרון לצד מטע עצים מגודר.
נ.צ. 29 – גשרון.
מאפסים מד אוץ
ממשיכים צפון-מזרח בין קו המתח הגבוה לקו המתח הנמוך.
3.3 ק"מ – חוצים כביש-שביל – זהירות!
4.8 – ממשיכים ישר לצד קו המתח הגבוה (קו המתח הנמוך פונה שמאלה).
7.3 – נפרדים מקו המתח הגבוה ומקיפים את מתקן מקורות "כלורינטור תקומה".
7.4 – נוסעים לצד קו המתח הנמוך.
8.0 – מתקן שאיבה גדול של השפד"ן וכביש 25.
נ.צ. 30 – כביש 25.
סוף מסלול
עד כאן 75 ק"מ של נהיגה.
ימינה לנתיבות, אופקים ובאר שבע
שמאלה לצומת סעד, שדרות, אשקלון ותל אביב.