JRL Cycle Lucky 7 (כן, יש שם מנוע של מטוס...)
זה קורה מדי שנה, במסגרת מפגש האופנועים הענק ב-Sturgis שבדאקוטה הדרומית המתקיים באוגוסט. עשרות סדנאות מרחבי העולם נאבקות ביניהן במסגרת אליפות העולם השנתית לאופנועי קאסטום שמארגננת חברת AMD מאז 2004. זהו השיא של סדרת אירועים ברמה הלאומית שמתקיימים ב-16 מדינות שונות, ומושכים אליהם מעל מיליון מבקרים מדי שנה.
טירוף הקאסטום כבר הפך מזמן לשגעון בינלאומי, מתודלק על-ידי תכניות ריאליטי כמו "צ'ופר אמריקאי" ו"בונים אופנועים" של ערוץ דיסקאברי (הראשונה שודרה אצלנו ב"יס", השניה משודרת בערוץ אגו; רבים ממשתתפיה נוטלים חלק באליפות העולמית). כבר מזמן אין מדובר בסתם גלגל קדמי השלוח לפנים על מזלג מוארך, בצירוף כידון גבוה בסגנון "איזי ריידר": לעתים קרובות מדובר ביצירות אמנות אמיתיות, כאלו שהייחוד והמראה החיצוני מכתיבים ומגדירים אותן תוך התחשבות מינימלית בצרכים הפונקציונליים. תפקוד מיתלים ובלמים הופך לשיקול משני, נוחות ישיבה ונסיעה מוכתבת על ידי הסגנון העיצובי, והמכניקה משרתת את הקוסמטיקה – אבל לעתים קרובות התוצאה היא חשיבה מקורית ופתרונות שלא תתקל בהם בעולם האופנועים הקונבנציונליים, הכבול על ידי שיקולי בטיחות, ביצועים, עלות ושיווק.
בארה"ב לבדה, מקור אופנת אופנועי הקאסטום, יש מאות סדנאות – רבות מהן מוקדי עליה לרגל של חובבי הז'אנר ואשר בעליהן הפכו לכוכבי-על. חלק מהאופנועים, במיוחד אלו אשר נבנים באופן חד-פעמי ולפי הזמנה, נמכרים תמורת שש ספרות – בדולרים, כמובן. אבל סדנאות זרות אינן משחקות כינור שני. למעשה, אליפות 2009 היא הראשונה מאז נוסדה הסדרה בה הזוכה הוא אמריקאי! חמש השנים הראשונות נשלטו על-ידי סדנאות מאירופה, יפן וקנדה.
ובכלל, ההגדרה "קאסטום" כבר מזמן חרגה מגבולות המשמעות המסורתית של הביטוי. אמנם הרוב המכריע של הסדנאות בעולם מייצר את מה שאנחנו רגילים לייחס למונח הזה, עם מנועי V-טווין גדולים (רובם על בסיס מנועי הרלי דייוידסון), ארוכים ונמוכים. אבל לפחות במקרה של אליפות AMD המונח מתייחס לכל מה ששונה ומיוחד, אפילו אם מדובר באופנוע ספורטיבי למשל, וממש אין צורך להגביל את עצמך למנוע V-טווין. למעשה, שני הזוכים האחרונים היו בעלי מנועים שלא היו בתצורת V, ולא עם שני צילינדרים: ב-2008 ניצח אופנוע חד-צילינדרי מינימליסטי שנבנה בתצורת שבירת שיאי מהירות ואף הצליח לקבוע שיא עולמי לאופנוע חד-צילינדרי!
אבל זו בהחלט היתה דוגמה יוצאת דופן, כי על פי רוב היכולת הפונקציונלית משלמת מחיר כבד לדרישות העיצוב. דוגמה קלאסית היא מיקום דיסק הבלם האחורי בצמוד לגלגל השיניים, שם הוא זוכה למקלחת קבועה של שמן מהשרשרת. מתלים? באופנועים רבים הם כלל אינם קיימים מאחור, במקרים אחרים תכנונם שואף להציג יכולת טכנית ועיצובית ולעזאזל יכולת ספיגת המהמורות...
ולגבי העיצוב, ובכן קיימים מספר ז'אנרים. הבולטים בהם: "נמוך וארוך" עם מושבים סופר-נמוכים וצמיגים אחוריים ענקיים, ו"מינימליזם-רטרו" – האופנועים נבנים קומפקטיים ככל האפשר עם מרכיבי-מינימום – מנוע, שלדה וגלגלים – ולעתים קרובות מעוצבים כך שיזכירו אופנועים מהעשורים הראשונים של המאה ה-20. התוצאה לעתים קרובות עוצרת נשימה - קשה להאמין עד כמה אפשר לדחוס ולצמצם אופנוע שלם סביב מנוע...

משמאל העלינו גלריה של עיקרי היצירות מהתערוכה. בכל תמונה (העבירו את הסמן) תמצאו הסבר קצר אודותיה. מומלץ בחום, ולא רק לחובבי הז'אנר!