התחלנו בנובמבר 2007 ואם זו ריצת המרתון שלנו, היום אנו מגיעים לחצי הסיבוב" אומר שי אגסי, מי שעומד בראש המיזם של בטר פלייס במפגש עם עיתונאים ישראליים זמן קצר לפני החשיפה המדוברת בתערוכת פרנקפורט. וההתרגשות מובנת. בפרנקפורט מוצגת רנו פלואנס יחד עם הגרסה החשמלית שלה אשר תשרת את הפרויקט הכל כך מדובר והחשוב לשוק המקומי. זו גם הפעם הראשונה שבטר פלייס עצמה תתייצב בעמדה משלה בתערוכת רכב כה חשובה ועוד לצידה של רנו.

"ב-1900 היו בניו-יורק קצת יותר מכוניות חשמליות מכאלה שנעו על בנזין. המכונית החשמלית הייתה יותר נוחה כי לא היה צורך להניעה עם 'מנואלה'. ב-1908 זה השתנה עם הפורד T המחיר ירד משמעותית ואז החל ייצור סדרתי המוני למכוניות על דלק. מאז לא היה ייצור המוני למכונית שאינה על דלק. 100 שנים אחרי כן הרנו פלואנס תהיה המכונית הראשונה בייצור המוני שלא נוסעת על דלק. זה יהיה המודל T החדש". הוא מגזים? כנראה, אבל אפשר אולי להבין אותו.
 
"לדגם החשמלי" מסביר אגסי "יהיה מזוהה בגלל כמה סימנים חזותיים מעבר להיותו ארוך ב-10 ס"מ". תוספת האורך מאפשרת גם לתא המטען להציע נפח של 380 ליטרים, למרות מיקום המצברים בו (נפח המקובל במכוניות קומפקטיות). הוא מבטיח שה-L38E (שם הקוד של הפלואנס החשמלית) מאיצה פי שתיים מהר יותר מה-L38 (הרגילה) ומציעה חווית נהיגה ייחודית".
 
לפי אגסי המכונית עברה את כל תהליך הבדיקות וההכנה לייצור כפי שעוברת כל מכונית רגילה. "זה אומר שאם רוצים להגדיל את נפח הייצור עד פי-10 ניתן לעשות זאת תוך 12-18 חודשים"
שי אגסי על המהפכה החשמלית הקרבה
צילום: מנהל
רנו פלואנס קונבנציונלית
 
"המכונית המוצגת בתערוכה מוגדרת כקונספט, אבל היא דומה מאוד לגרסה הסדרתית ואנחנו (בטר פלייס א.ש) אחראים על המחשב המרכזי שבה". כך אומר אגסי בהתכוונו למחשב ששולט בכל תחום הטעינה/החלפה המורכב של בטר-פלייס, אך גם במערכות הניווט והשמע. "עם המחשב ניתן יהיה לעבוד ב'שיטת' בטר-פלייס או בסטנדרט של רנו – במקומות בהם מערכת ההחלפה שלנו לא תוצע."

הרנו פלואנס החשמלית תיוצר בטורקיה לצד הפלואנס הרגילה. "מבחינת מרכב היא זהה ב-90% לדגם הרגיל ואם הדרישה תהיה גדולה, ניתן לייצר את המכונית גם בקוריאה ובמרוקו." בניגוד ל'דואליס', ומנגנון ההחלפה שהוצג ביפן כאן ממוקמות הסוללות בחלק האחורי ולא מתחת למרכז הרכב. לפי אגסי עדיין מנגנון ההחלפה דומה מאוד ואינו דורש שינוי מהותי ולכן ברכב התצוגה החשמלי הבא שיהיה בתצורת קרוסאובר – יהיו המצברים במרכז. לדבריו כיול מתלים שונה יפצה על מיקום המצברים מאחורי הסרן האחורי.  

"זו פעם ראשונה שמציגים פתרון שלם להנעה חשמלית שהופך את הרכב להיות זול ונוח יותר מרכב על דלק. ההנחה שלנו היא שברגע שזה יקרה הצרכן האופייני ירצה לרכוש אותה. והתוכנה שפיתחנו תפקידה להעלים את כל השאלות והסיבוך הקשור לנסיעה על חשמל".

אגאסי מספר על 70 מהנדסים ו-300 אנשי מחשבים שעסקו בפיתוח התוכנה. לדבריו הסימולציות שבצעו בנוגע לתהליכי הטעינה, חלוקת עומסי רשת הטינה ומציאת תחנות החלפת מצברים נחלו הצלחה. "בדרך אנחנו למדים שציי הרכב וחברות הביטוח יוכלו ללמוד על מנהגי הנהיגה של המשתמש." אומר אגסי, ומבטיח כי כדי להימנע מתסמונת "האח הגדול", הם יפעלו על פי המודלים החוקיים של רשתות הסלולר בישראל. 
שי אגסי על המהפכה החשמלית הקרבה
צילום: מנהל
והלו"ז? בדצמבר יחלו שלוש מוניות עם מערכת ההחלפה של בטר פלייס בניסוי בתוך טוקיו אבל באו נתרכז בלוח הזמנים הישראלי שעבר לא מעט שינויים. לקראת סוף שנה זו מתכננים בבטר פלייס לפתוח מרכז מבקרים. אל המרכז הזה יגיעו באמצע 2010 מכוניות ראשונות מדגמי הפלואנס – אבות טיפוס שיבנו בצרפת. אחרי זה יגיעו כמה מאות מכוניות לניסוי. בחצי השני של 2011 יחל השיווק של המכוניות. ב-2011 מבטיח אגסי כבר תהיינה פרושות בארץ בין 70-100 תחנות החלפה ואלפי נקודות טעינה. בנוסף לכל מנוי בטר פלייס תהיה נקודה טעינה בבית ובעבודה. "מי שאין לו חניה פרטית, אומר אגסי, "בשלב הראשון לא יהיה לקוח שלנו. אנחנו לא רוצים את כל מדינת ישראל. יש כבר 50 חברות שחתמו איתנו ועד פתיחת הרשת אנו מצפים שבין 50,000 ל-100,000 אנשים ינהגו במכוניות החשמליות שלנו".

אגסי גם מצהיר שהוא מצפה לתחרות "ההנחה שלנו היא שיהיו עוד 'בטר פלייסים'. זה לא יישאר שוק שלנו בלבד. יכול להיות שיהיו מתחרים וירטואליים שיקנו מאיתנו וימכרו חבילות אחרות. למעשה אנחנו מעריכים שרוב מה שאנחנו עושים במרכז שלנו זה בעיקר חינוך לרכב חשמלי ולא לבטר פלייס".

הצגת הרנו פלואנס החשמלית היא אכן צעד גדול לבטר פלייס, אבל את התשובות האמיתיות לשאלות הקשות הרבות שסובבות את הפרויקט נקבל כנראה רק כשזה יגיע לשלבים המעשיים.