‎בעוד מספר שבועות ייכנס לתוקף "המיסוי הירוק" ושלב חדש בהיסטוריה למודת הזעזועים של ענף הרכב בישראל יחל. בחזונו רואה האוצר את בני ישראל נוטשים בהמוניהם את הג'יפים, את הג'יפונים העירוניים ואת המשפחתיות המרווחות והמזהמות שלהם, שיתייקרו משמעותית בעקבות המס החדש, ונוהרים בהמוניהם אל כלי רכב "נקיים" וחסכוניים יותר, שיוזלו בעקבות המהלך.

אבל, כדי שהמהלך יניב תוצאות אמיתיות בתחום איכות הסביבה, ולא רק הכנסות לקופת המדינה, צריך הרבה יותר מפער מחירים מלאכותי בן כמה אחוזים בין קטגוריות הרכב השונות. כדי שהמהלך יהיה אפקטיבי צריך לשכנע את הזרם המרכזי של רוכשי המשפחתיות בישראל, שחלק גדול מהם נמצא בשוק הליסינג, שקיימות אלטרנטיבות ראויות בפלחים נמוכים יותר.

האירופאים כבר עברו את התהליך הזה בשנים האחרונות והספיקו להסתגל. התוצאה היא דור חדש של מכוניות סופר מיני "קטנות-גדולות", שנכנסות לקטגוריות הזכאיות ל"בונוס סביבתי" אך מציעות ממדים, סטטוס ואיכויות שמתקרבות לאלה של מכוניות משפחתיות.

‏ ‎‎פרופיל "בועה" אופנתי


הפיאסטה החדשה, שנחתה בחודש שעבר בארץ, היא דוגמה טיפוסית. עם רוחב של 1.72 מ' וגובה של 1.48 מ' היא רחבה וגבוהה בכמה סנטימטרים מהפורד פוקוס 5 דלתות של הדור הקודם, ולמרות שאורכה הכולל פחות מ-4 מ' היא יוצרת במבט ראשון רושם של מכונית האצ'בק משפחתית. יש לה יציבה רחבה על הכביש, ועיצוב שמשלב בין פרופיל "בועה" אופנתי נוסח המיניוואנים העירוניים, לבין מאפיינים אגרסיביים של מכונית ספורטיבית, לבין קווי מרכב מוצקים וסולידיים בחרטום. זהו עיצוב נאה, דינמי וידידותי לעין, שפונה למכנה משותף רחב הרבה יותר מעיצובה עתיר הקפלים של המכונית-האחות, מאזדה 2, שחולקת עמה פלטפורמה.

גם תא הנוסעים מותיר רושם של מכונית מקטגוריה גבוהה יותר. תנוחת הישיבה מאחורי ההגה גבוהה, הגג מתנשא אל-על ויחד עם שטח השמשות הנדיב יש תחושה של מרחב מכובד. בידוד הרעשים הוא ברמה גבוהה ועמדת הפיקוד מרגישה מושקעת עם לוח מחוונים עשיר למראה, שעטוי בחומרי דיפון רכים, ופריטי אבזור שאינם נפוצים בפלח זה. ביניהם אפשר למצוא: מערכת בקרת אקלים אלקטרונית עם צג דיגיטלי, מערכת קול אינטגרלית עם איכות צליל גבוהה ושליטה מההגה ועוד. איכות ההרכבה מרגישה סולידית ומוקפדת, כראוי למכונית שמיוצרת בגרמניה.

עם זאת, צריך לזכור שאחרי הכול מדובר במכונית מקטגוריה עממית, שמוטלות עליה מגבלות עלויות ייצור הדוקות. רמזים לכך אפשר למצוא בתחושת המשקל הקלילה מאוד של הדלתות בעת הסגירה, ובפלסטיק הקשיח שעוטה את הקונסול המרכזי.

בסיס גלגלים באורך 2.49 מ' תואם את הממוצע בפלח זה, אך אפשר למצוא נדיבים ממנו משמעותית. מרווח הרגליים מאחור אינו נדיב במיוחד, אך יספק מבוגרים בגודל ממוצע, ומרווח הכתפיים והראש טובים מהמקובל בקבוצה. לעיצוב "בועה" יש גם יתרונות באגף המטען, ובמקרה של הפיאסטה מדובר בתא מטען צר-אך-עמוק שנפחו 295 ליטר - כמעט 45 ליטר יותר מהאחות מאזדה 2. קיפול המושב האחורי מגדיל את הנפח השימושי לכ-1,000 ליטר.

‏ ‎‎תחושה של "קטנה-גדולה"


‏ ‎‎פורד רואה בפיאסטה מכונית אסטרטגית ולפיכך היא מציעה אותה ללקוח האירופאי עם בחירה בין שני סוגי מרכב (3 ו-5 דלתות) בלא פחות מ-18 גרסאות שונות של מנועים, הילוכים ורמות גימור. יבואני הרכב בישראל, לעומת זאת, לא מאמינים בזכות הבחירה של העם, ולפיכך מגיעה לישראל גרסה אחת בלבד - ממש כמו בימים הטובים של מפא"י והתנועה הקיבוצית, שבהם הוצעו בגדים ב"מידה אחת שמתאימה לכולם".

הגרסה אותה בחרו עבורנו היבואן והיצרן מצוידת ב-5 דלתות ובמנוע 1.4 ליטר בהספק 96 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית רגילה בת 4 מהירויות. מנועי הדיזל החסכוניים, המנוע הספורטיבי בהספק 120 כ"ס והאופציה לתיבת הילוכים ידנית - נשארו בחו"ל.

ה-1.4 ליטר האוטומטי יענה על רוב הדרישות של קהל משפחתי סולידי ושל נהגי "לעבודה ובחזרה". הוא מאיץ את 1,000 הקילו של המכונית בעיר בקצב מתקבל על הדעת, משייט בנחת במהירויות מכובדות על הכביש המהיר, ולא יתסכל את הנהג גם בטיול מזדמן לירושלים עם ארבעה נוסעים. אבל נהגים תוססים ושאפתנים יותר - ובאירופה אלה הם הלקוחות המרכזיים בפלח - יידרשו לנעוץ דרבנות במנוע ולשמור עליו בסל"ד גבוה וקולני, באמצעות "קיק-דאון" תכוף, כדי להוציא ממנו ניצוץ ספורטיבי. נהיגה כזו גם תגדיל ב-20%-30% את צריכת הדלק הרשמית, שעומדת על כ-15 קילומטר לליטר. מאזדה 2, עם תוספת של 10 כ"ס ו-100 קילו פחות במשקל העצמי, מרגישה הרבה יותר צעירה ברוחה.

השלדה המצוינת של הפיאסטה ללא ספק ראויה למנוע חזק יותר. יש לה נטיית גוף מרוסנת בפניות הדוקות ואחיזת כביש גבוהה, לא מעט בזכות צמיגים בחתך 50' ספורטיבי שאינם אופייניים לפלח זה. היא מבצעת בזריזות וברהיטות העברות משקל, ולמרות שההגה החשמלי שלה קל מדי לטעמנו, הנהג מרגיש מחובר היטב לרכב ולכביש. השלדה גם משלימה את התחושה של מכונית "קטנה-גדולה" בעזרת יציבות כיוונית מכובדת על הכביש המהיר.

נוחות הנסיעה אינה המהוקצעת ביותר שפגשנו בפלח זה, ואחרי מפגש עם מהמורות עירוניות הנוסעים מאחור התלוננו על קפיצות. המצב מחוץ לעיר משתפר משמעותית, וייתכן שעם צמיגים בחתך הגיוני יותר של 60' גם ספיגת הזעזועים בעיר תשתפר.

בשורה התחתונה הפיאסטה החדשה היא המוצר הנכון בזמן הנכון. זו מכונית "סופר-מיני-פרימיום" אירופאית, שיכולה לענות על 80% מהשימושים הטיפוסיים של מכונית משפחתית "רגילה" בישראל, מבלי להרגיש כמו "תחליף זול" או לקפח את הנהג בתחום הסטטוס החברתי. תג מחיר של 108 אלף שקל אינו "מחיר מציאה" והוא מציב אותה במרחק של כמה אלפי שקלים מעל המאזדה 2 הבסיסית והסוזוקי סוויפט, מובילות המכירות בפלח, וב-6,000 שקל בממוצע מתחת למחיר הממוצע של המשפחתיות "האמיתיות". פער זה ילך ויתרחב לטובתה, כאשר המיסוי הירוק יוזיל את מחירה ב-2,000 שקל וייקר בכמה אלפי שקלים את רוב המשפחתיות מעליה. רק תנו לנו אותה גם עם 3 דלתות ותיבה ידנית בבקשה. ‏‎‎‏


‎‎זכות: ‏‎‎עיצוב חוץ ופנים, תחושת מרחב, אבזור תקני, איכות ייצור, ציון "ירוק" חיובי


‏‎‎חובה: ‏‎‎שילוב מפוהק של מנוע ותיבת הילוכים, ספיגת זעזועים נוקשה

‎‎מתחרות

‏ ‎‎פלח הסופר מיני הצפוף והתחרותי רוגש ותוסס. להלן כמה מהחידושים הטריים:

‏ ‎‎פולקסווגן פולו


‏ ‎‎הפולו החדשה שתנחת כאן בקרוב, עברה שינוי עיצוב מקיף שבסופו היא נראית כמו גרסה מוקטנת של הגולף החדשה. השלדה לא עברה שינוי דרמטי והממדים נותרו דומים, אך תא הנוסעים עוצב מחדש לטובת מרווח משופר והבטיחות הפאסיבית שודרגה משמעותית. מבחר המנועים כולל גרסאות סופר-חסכוניות ולישראל יגיעו מנועי 1.2 ו-1.4 ליטר, עם תיבות ידניות או הדור האחרון של תיבת ה-‏DSG‏ המתוחכמת שלה 7 מהירויות.

מבחן דרכים: פורד פיאסטה - כמו משפחתית אמיתית‏
צילום: מנהל
‎‎רנו קליאו

‏ ‎‎רנו קליאו עברה השנה רענון, שמתבטא חיצונית בחרטום חדש ומודגש יותר ובסט חדש של פגושים ופנסים מלפנים ומאחור. המתלים עברו שדרוג מקיף והוקשחו, וגם הבטיחות הפאסיבית עודכנה. תא הנוסעים עודכן עם חומרי דיפון משודרגים והמכונית מגיעה עם שלל מערכות ואופציות מעניינות בתחום הבידור והלייף סטייל דוגמת בלוטות' מובנה, ממשק ל-‏IPOD‏ וכדומה. המנועים עברו מספר עדכונים לטובת שיפור התצרוכת והפחתת הפליטה, אך לא השתנו מהותית.‏
מבחן דרכים: פורד פיאסטה - כמו משפחתית אמיתית‏
צילום: מנהל

‎‎סיאט איביזה

‎‎בחודש שעבר החל השיווק הסדיר של האיביזה החדשה, שמבוססת באופן כללי על הפולו. זו מכונית בוגרת יותר ועיצובה החיצוני עתיר הזוויות לוקח כיוון שונה מאוד משל הפיאסטה. המכונית מרווחת, מתאפיינת באיכות ייצור גבוהה, ומצוידת במכללים מתקדמים כמו תיבת ‏DSG‏, שמשודכת למנועים הקטנים ומשדרגת את התגובה והצריכה.

מבחן דרכים: פורד פיאסטה - כמו משפחתית אמיתית‏
צילום: מנהל
יונדאי I20

‏ ‎‎שיווקה של היונדאי ‏I20‎‏, יורשת ה"גטז" הפופולרית, החל בחודש שעבר. זו מכונית גדולה ומרווחת משמעותית מהיוצאת ויש לה עיצוב אירופאי למהדרין. לארץ היא מגיעה עם מגוון רחב של מנועים ורמות גימור ועם אבזור בטיחותי מקיף.

מבחן דרכים: פורד פיאסטה - כמו משפחתית אמיתית‏
צילום: מנהל