רוצים שלבי דייטונה קופה אותנטית? קחו מספר והכינו עצמכם להמתנה ארוכה (מה שגם יאפשר לכם להתחיל לחסוך). כל מכונית הנושאת את השם שלבי ואשר מקורה אכן בחברת שלבי המקורית משנות ה-60 היא מושא-חשק אמיתי בקרב חובבי רכב בעולם כולו, אבל הדייטונה קופה היא שלבי יוצאת דופן. מדובר בגרסת קופה אולטרא-נדירה לשלבי קוברה המיתולוגית, אשר נוצרה במיוחד כדי לאפשר מהירויות גבוהות במסלולים וספציפית להתמודד מול פרארי במירוצי מכוניות ספורט. יוצרו בדיוק 6 מכוניות כאלו, מתוכן אחת ששימשה כאבטיפוס (והיחידה שנבנתה בשלמותה על-ידי שלבי – היתר הורכבו באיטליה). לגבי בעלות שאר החמש נוהל מעקב שוטף (הן נמכרו בתום קריירת המירוצים הקצרה שלהן תמורת גרושים, כמה אירוני), אך עקבות האבטיפוס אבדו באמצע שנות ה-70. כאשר המכונית התגלתה מחדש בתחילת שנות ה-2000, היו שהגדירו זאת (אולי בהסחפות-מה) כמציאה החשובה ביותר אי-פעם בתולדות אספנות הרכב. היא נמכרה לאחר מכן (בתום מאבק משפטי סבוך לקביעת הבעלות עליה) בתמורה ליותר מ-3 מיליון דולר.
עוד על הדייטונה קופה בכתבת ארכיון
הסיכוי שלכם לשים את היד על דייטונה קופה אמיתית הוא גרוע יותר מהסיכוי לזכות בלוטו, ולא רק כי כל מכונית כזו שווה כמה מיליוני דולרים: כמעט אף אחד לא מוכר. היתה לכם דווקא הזדמנות ביום ו' האחרון, כאשר דייטונה קופה המוכרת כ-CSX2601 (בשל מספר השלדה שלה) הוצעה למכירה פומבית. מדובר במכונית בעלת ערך היסטורי עצום שכן היא השתתפה במירוצי אליפות העולם ב-1965, ניצחה מספר פעמים והבטיחה את תואר אליפות ה-FIA באותה שנה לשלבי עם נצחון במירוץ בריימס שבצרפת. היא הוגדרה כמכונית האמריקנית היקרה ביותר אי פעם וההערכות המוקדמות דיברו על 10 מיליון דולר ואף יותר; עד היום המחיר הגבוה ביותר ששולם עבור מכונית אמריקנית במכירה פומבית היה כ-5 מיליון דולר ב-2007, תמורת שלבי קוברה מיוחדת ומאד-משופרת שהיתה בבעלותו הפרטית של קרול שלבי. באופן מפתיע, לא התבצעה מכירה: ההצעות הגיעו עד סכום אסטרונומי-לכשעצמו של 6.9 מיליון דולר, אבל זה לא הספיק למחיר המינימום שנקבע למכירה.
שלבי דייטונה, (עוד) רפליקה
צילום: מנהל
דייטונה קופה במירוץ לה-מאן 1965

אבל זה נותן לכם מושג על מידת הנחשקות של המכוניות הללו, ועל ערכן בקרב חוגי האספנות. במלים אחרות, זכיה אחת בלוטו כנראה לא תספיק... אבל יש פתרון: אפשר לקנות רפליקה. חברת Superformance האמריקנית קיבלה אישור מקרול שלבי (אחרי מאבק משפטי נפרד...) לייצר רפליקה שכזו, דומה למקור בצורה ובמבנה אם כי קצת גדולה יותר בכל הכיוונים, אשר מוצעת בשבריר ממחיר דייטונה-קופה אותנטית: החל מכ-75,000 דולר במפרט בסיסי וללא מנוע ותיבת הילוכים, שהוספתם היא באחריות הקונה). רפליקות אלו יוצרו עד היום בלמעלה מ-100 יחידות.
ועכשיו יש עוד עוד אופציה. חברת Exotic Auto Restorations (מארה"ב, כמובן) מציעה גרסה משלה המבוססת על שלדת הרפליקה של Superformance, אך עם מרכב חדש ושונה. המכונית מכונה Daytona Coupe Le Mans Edition, והיא פשוט מעוררת תיאבון מכל כיוון שמסתכלים עליה: מהקווים החיצוניים הסקסיים דרך המושבים מצופי האלקנטרה ועד לוח המחוונים והמתגים האדומים בסגנון התעופתי. החברה מציעה מגוון מנועים המבוססים על מנוע הפורד "ווינדזור" המפורסם, V8 שנפחו 351 אינץ' מעוקב (שהם כ-5.7 ל') מכונית ההדגמה שנבנתה מציעה גרסה המשופרת בידי חברת Roush הידועה, בנפח מוגדל ל-6.6 ל' ועם תפוקה נאה של 530 כ"ס ויותר מ-70 קג"מ. מי שמעונין יכול לבחור בגרסה ספרטנית יותר המכוונת לשימושי מסלול, וכאן מקבלים מנוע מוגדל ל-427 אינץ' מעוקב (7 ל') – מספר מוכר היטב לאוהדי שלבי – עם 560 כ"ס, עוקת שמן יבשה (Dry Sump) ותיבת הילוכים Tremec, אפשרות שליטה על איזון הבלמים ועל תכנות מערכת ההצתה ממושב הנהג, הגה הניתן לפירוק מהיר, כלוב התהפכות פנימי מקורי, מערכת בלימה משודרגת עם קליפרים בעלי 6 בוכנות, ערכה אווירודינמית הכוללת ספליטר קדמי ודיפיוזר אחורי, מושבי מירוץ עם רתמות תואמות, והסרת פינוקים הקיימים בגרסה הבסיסית כמו מערכת מיזוג ושטיחים.
את המחיר אנחנו עוד לא יודעים, אבל הוא יהיה הרבה, הרבה פחות מ-6.9 מיליון דולר – ובינינו, זה לא ממש משנה, נכון?