פרנק רינדרקנכט, האיש היצירתי מאחורי סדנת רינספיד השוויצרית, עושה זאת שוב. בתערוכת ז'נבה הקרובה בעוד שלושה שבועות תציג רינספיד מכונית-קונספט יוצאת-דופן נוספת, בהתאם למסורת ארוכת שנים: iChange. השם נובע מכך שזו המכונית הראשונה בעולם – אומרת רינספיד – שמשנה את עצמה בהתאם למספר הנוסעים בה. "ה-iChange מסמלת את התמורות המהותיות שעוברות על תעשיית הרכב העולמית", אומר רינדרקנכט, "וברור שרק אותן החברות להן יהיו תשובות חדשניות לדרישות העידן החדש ישרדו". מלים גדולות, בהחלט, אבל לרינדרקנכט מאז ומתמיד היה חזון משלו ודרכים יוצאות-דופן לפרש את המונח "מכונית".
ה-iChange מסוגלת להפוך מחד-מושבית לתלת-מושבית (כאשר שני הנוסעים הנוספים זה בצד זה מאחורי המושב הקדמי היחיד, הממוקם במרכז המכונית), בתוך שניות: בלחיצת כפתור מתרומם חלקה האחורי של המכונית ומפנה מקום לנוסעים הנוספים. איך בדיוק לא ברור, גם לא מהתמונות, אבל זה רק חלק מהטריקים בהם משתמשת המכונית כדי לצרוך כמה שפחות אנרגיה ולהתאים את עצמה לדרישות משתנות.
המשקל, למשל, נמוך במיוחד: 1,050 ק"ג בלבד. רינספיד דוגלת במשקל נמוך כמפתח לחסכון בצריכת אנרגיה. היכולת לשנות את הצורה כך שתהיה אופטימלית בהתאם לכל מספר נוסעים מאפשרת לשפר את היעילות האווירודינמית כאשר אין צורך להסיע נוסעים מעבר לנהג. את ההנעה מספק מנוע חשמלי בהספק של 150 קילוואט, המאפשר להגיע למהירות מרבית של 220 קמ"ש ולהאיץ ל-100 קמ"ש בתוך קצת מעל 4 שניות. כל זה מתבצע באמצעות תיבת 6 הילוכים שמקורה ב... סובארו WRX. חברת סימנס היא שביצעה את האינטגרציה בין המנוע החשמלי לתיבה. ה-iChange, אגב, מתגלגלת על צמיגים קונבנציונליים ו"מתונים" במפתיע במידותיהם: 215/40-17 מלפנים, 245/40-18 מאחור.
המרכב אינו כולל דלתות כלל. הגג כולו מתרומם לפנים כדי לאפשר גישה לתא הנוסעים. גם מפתח שגרתי אינו חלק מהמפרט. במקומו נעשה שימוש ב...iPhone, אשר שולט על עוד פונקציות פרט לפתיחה ונעילה. מערכת שמע/בידור חדשנית מתוצרת הארמן-קארדון דואגת שלנוסעים לא ישעמם, ולדברי ההודעה לעיתונות גם היא תורמת את שלה לחסכון באנרגיה בכך שהיא שוקלת הרבה פחות ממערכות מקבילות.
רינספיד בז'נבה: iChange
צילום: מנהל
אפילו מערכת הניווט מתוכננת לתרומה לאיכות הסביבה בכך שהיא דואגת למצוא את נתיב הנסיעה שיהיה החסכוני ביותר מבחינת צריכת אנרגיה! בחומרי תא הנוסעים נעשה שימוש בצמר טבעי טהור שעבר טיפול מיוחד כדי לספק אופי וטקסטורה שונים ומיוחדים. חברת Eberspächer הידועה סיפקה מערכות חימום שפותחו במיוחד ל-iChange – זהו נושא בעייתי ברכב בעל מנוע חשמלי. למעשה פותחו שתי מערכות, אחת חשמלית לנסיעות קצרות, מבוססת על יחידה קומפקטית וקלה בעלת יעילות יוצאת דופן של 99%. כאשר הרכב נמצא בחניה ובטעינה, ניתן לבצע חימום מוקדם של תא הנוסעים לפני הכנסיה לרכב. המערכת הנוספת מיועדת לנסיעות ארוכות ופועלת על דלק – תערובת E85 ידידותית לסביבה, ליתר דיוק. על ידי כך נמנע עומס מיותר על המערכת החשמלית. גם כאן מדובר במערכת חימום יעילה במיוחד, וידידותית לסביבה: צריכת הדלק היא פחות מחצי ליטר לשעת פעולה, רמת פליטת CO2 היא נמוכה במיוחד, והמערכת מצויידת בממיר קטליטי המנקה את תוצרי השריפה עד לרמה אפסית של זיהום. ההודעה לעיתונות, אגב, מתייחסת לחימום בלבד – נושא מיזוג אינו מוזכר כלל.
יש לציין כי משרד האנרגיה השוויצרי מתייחס ברצינות מלאה ל-iChange ותומך בפרוייקט, כפרוייקט מחקר ופיתוח פורץ-דרך. רינספיד מציינת מספר רב של חברות, רובן שוייצריות, ששיתפו פעולה בהיבטים השונים של הפרוייקט.
אבל השורה התחתונה: זו מכונית מהממת מבחינה חיצונית, ורק תראו איזו השקעה בצילומים – שוב, מסורת ארוכת-שנים אצל רינספיד...