כשמזמינים אותך ליום כיף של ספורט מוטורי אתה לא שואל שאלות מיותרות, בטח שלא כשמדובר באירוע עם גוון תחרותי. וזה בדיוק מה שתיכננה עבורנו, חבורת כתבי רכב רעבים לאקשן (ורעבים בכלל), חברת קוגול יוניטרייד – יבואנית צמיגי מישלין בארץ.

מישלין היא יצרנית הצמיגים הגדולה בעולם, עם עשרות המצאות וחידושים על שמה בתחום הצמיגים. כחלק ממהלך ההחדרה של צמיגי ה-Energy Saver החדשים מתוצרת החברה, החליטו בכירי היבואנית בארץ להזמין אותנו בסוג של הפוך על הפוך – לחרוך צמיגים ביום של אקשן מוטורי.
אנשי המישלין
צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

על התכנון הופקדו אישים ותיקים מהספורט המוטורי הישראלי – מיקי יוחאי מקרוס קאונטרי, און יעקבסון וליאור לוי מדרייב ארט ויובל מלמד מספרקו. הם תיכננו עבורנו תחרות קבוצתית בת ארבע תחנות במנחת שדה תימן, צפונית לבאר-שבע: מסלול ג'ימקאנה קטן במגרש חנייה עמוס בקונוסים, אותו יש לצלוח ברכב מסוג הונדה אקורד; מסלול אספלט מהיר עליו נוהגים בסובארו אימפרזה STI והונדה סיוויק טייפ R; מסלול עפר מאובק בו נוהגים ברכב ראלי מסוג אימפרזה WRX ומסלול ראלי רייד עם סובארו פורסטר, אשר בו נדרשנו גם לכישורי ניווט.

בתחילת היום חולקנו לקבוצות ומהר מאוד גיליתי שזה לא הולך להיות פשוט. חבריי לקבוצה היו אמנם אנשים נחמדים במיוחד אך המצב לא נראה מבטיח כאשר אחד מהם כותב על משאיות למחייתו וסובל מברך דפוקה, השני עובד עבור "לאשה" והשלישי הוא בכלל צלם (ולא סתם צלם: צלם המערכת שלנו, שהצליח איכשהוא גם לצלם וגם להתחרות – אבל לברוח לאילת לפני שהעביר את התמונות). אל שלושת אלו הצטרפתי אני – גם לא מציאה גדולה – והרביעיה האנדרדוגית יצאה לה לדרך במסלול הג'ימקאנה הצפוף.

חישוב הזמן לאורך כל תחנה מתחיל מהרגע שהנהג הראשון יוצא לדרך ועד שהאחרון הגיע לקו הסיום – ללא עצירות של השעון בזמן שהנהגים מתחלפים ביניהם. כך שחבורתנו העצלנית נאלצה להתרוצץ לא מעט גם ברגל – וזה לא היה מחזה נעים. את הג'ימקאנה דווקא צלחנו היטב (על אף תקרית לא נעימה עם קונוס מתחת לגלגלים) ובסופו של דבר אף זכינו בתחנה זו במקום הראשון, אך משם זה רק התדרדר. במכונית הראלי, בה הצטרכנו לתרגל כניסה זריזה והתחלת נסיעה מהירה, לא ממש הברקנו. אך עם נווט מקצועי לצידנו ניתן היה ללחוץ על המכונית לא מעט ולתרגל איבודי אחיזה בשני הצירים על משטח מאובק – כיף אמיתי שנותן לך מושג קטן על איך זה להיות נהג ראלי, גם אם לדקות בודדות.
סרטון וידאו:

מגיש: רוני שטרן צילום ועריכה: גיא לומר
מסלול הראלי-רייד היה הבא בתור ולפחות עבורי מדובר היה בהתנסות חדשה לחלוטין. בראלי רייד לא נוהגים כל הזמן על הקצה, אלא בעיקר משתדלים לנווט נכון בשטח ולמצוא נקודות ציון הרשומות בספר הדרך. כל אחד מאיתנו זכה לאייש פעם את תפקיד הנהג ופעם את תפקיד הנווט – מה שלימד אותנו היטב עד כמה הספורט הזה מסובך. הפורסטר טורבו המוכן למרוצים שעמד לרשותנו עזר לא מעט בצליחת המסלול ואף הרשים מאוד במעברו על מספר בורות עמוקים ואבנים מגודלות. אך בעיות אישיות (ברך דפוקה, זוכרים?) ומקצועיות (צלם חסר כושר התמצאות) מנעו מאיתנו לקצץ בזמנים בכניסה ויציאה מהרכב (אה, וגם אני התבלבלתי בניווט בהקפה הראשונה – לא שזה מפתיע).
התחנה האחרונה שלנו הייתה על המסלול המאולתר במנחת המטוסים בשדה-תימן. היה זה מסלול מהיר עם כמה ישורות ארוכות ופניות לא מאוד חדות. עמדו לרשותינו שתי מכוניות ושלוש הקפות ומיד היה ברור כי הקושי בהשגת זמנים טובים מגיע בעיקר מהיכולת המוגבלת (עקב הזמן המועט) להעריך את מהירות הפנייה הדרושה עבור כל אזור במסלול, ולדעת מתי בדיוק לבלום. בכל זאת נחתם היום בתחושת הישג – זכינו לדגום ארבעה סוגי ספורט מוטורי שונים ומהנים מאוד, כל תחום בדרכו. אז מה אם הגענו בסוף למקום האחד-לפני-אחרון, וגם זה כי קבוצה אחת פסלה? העיקר ההשתתפות (או זה מה שאנחנו מספרים לעצמנו, לפחות).
אנשי המישלין
צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90
מעבר להצלחת האירוע כיום כיף (שעשוי גם לעבוד נהדר עבור נהגים מן השורה), ברור היטב הקשר של יבואנית הצמיגים לכל ענפי הספורט המוטורי הללו. צמיגים איכותיים הם אלו שהופכים את הנהיגה הספורטיבית לקלה, בטוחה ונשלטת יותר. את כל זה אמנם לא יעשה עבורכם צמיג ה-Energy Saver אותו משווקת החברה בארץ מזה מספר חודשים, אבל הנתונים אשר הוצגו לנו אודותיו היו מרשימים גם כך: חסכון מדוד של כ-0.2 ליטר דלק לכל 100 ק"מ של נסיעה (וזיהום אוויר מופחת כתוצאה), מרחק בלימה מקוצר ביחס לצמיגים של ארבע יצרניות מובילות נוספות ואורך חיים ארוך בעד 40% ביחס למתחרים. כל אלו עזרו למישלין לזכות בפרס "הפיתוח הטכנולוגי לשנת 2008" בארה"ב. אצלנו הם אולי לא זכו בשום פרס (וגם אנחנו לא – ויש לנו תירוצים למכביר), אבל בהחלט הרשימו בארגון יום מאתגר ומעניין – מבלי לשכוח להדגיש את חשיבות הטכנולוגיה בפיתוח הצמיג, ובעובדה הכל-כך חשובה כי צמיג איכותי יכול להציל חיי אדם.