ימאהה תחשוף הערב במדריד את ה-V-מקס מודל 2009 החדש שלה. זהו לא עוד דו-גלגלי מן השורה, אלא מלך בפוטנציה, בריון אגרסיבי וכלי שלא ניתן להתעלם ממנו: זה יהיה האופנוע החזק אי-פעם בייצור סדרתי, עם נתון הספק משוער של 210 כוח-סוס. מאתיים ועשרה, קראתם נכון: מדובר באופנוע שרירים, וקשה לחשוב על הגדרה מדוייקת יותר במקרה זה. כלי שכל תכליתו היא לייצר את הפוזה הראויה בכל מקום, לאפשר זינוקים חורכי אספלט מרמזור לרמזור ולמנוע כל ויכוח סביב הנושא ^למי יש את הכי גדול^. מי שממש ירצה, יוכל כנראה גם לרכוב איתו סתם להנאתו או אפילו – רחמנא ליצלן – להרכיב עליו מישהו/י אמיץ/צה במיוחד. אבל לא רק בכך ייחודו של ה-V-מקס החדש. זהו ממשיך דרכו של אחד האופנועים מאריכי-השנים ביותר אי-פעם: הדגם המקורי החזיק מעמד כמעט 24 שנים (!) ללא שינוי מהותי! בשוק שבו אורך שנות חייו של דגם נמדד בשנים ספורות זהו נתון יוצא דופן. ה-V-מקס המקורי הושק באוקטובר 1984 בלאס-ווגאס, והיכה את עולם האופנועים בתדהמה עם קונספט חדש: שילוב של מנוע רב-ביצועים בשלדת קרוזר מתונה, וכך נולדה ההגדרה ^אופנוע שרירים^. ה-V-מקס הציג נתון הספק של 145 כוח-סוס ממנוע V4 חריג בתצורתו, בנפח ענק (יחסית לתקופתו) של 1,200 סמ^ק. בשעתו היה זה – לפי מיטב זכרוננו – האופנוע החזק ביותר בייצור סדרתי, ובידיים הנכונות בעל ביצועי האצה יוצאי דופן: בכל סל^ד, בכל מצב. היצרנים האחרים ניסו לענות עם מתחרים משלהם פה-ושם, אבל ה-V-מקס אחז בקטגוריה שהוא עצמו הגדיר ביד איתנה ואף אחד מהמתחרים לא התקרב אליו בהצלחה, או באורך החיים. השם V-מקס הפך לכמעט גנרי להגדרה ^אופנוע שרירים^. הרעיון ליצירת ה-V-מקס נולד כתוצאה מביקור של אחד מחברי הנהלת יאמהה בארה^ב, שם חזה בתחרות מיאוצי-רחוב בין זוגות אופנועים. מכאן באה ההשראה לפיתוח אופנוע שיצטיין בכוחו וביכולת תאוצתו בקו ישר, זאת בתקופה בה עיקר הטכנולוגיה ומאמצי הפיתוח כוונו (כמו היום למעשה) לתחום אופנועי הספורט. כיחידת הנעה נבחר כבסיס מנוע קיים, V4 גדול מקורר מים שתוכנן במקור עבור דגם תיור גדול וכבד, הימאהה 'וונצ'ר'. אותו מנוע תוכנן במקור למומנט גבוה בסל^ד נמוך ובינוני, וחייב שינויים מרחיקי לכת כדי להקפיץ את ההספק ביותר מ-50%, מ-90 כ^ס ל-145. צוות הפיתוח שקל שימוש במגדש טורבו, אך בסופו של דבר נעשה שימוש בטכנולוגיה חדשה שכונתה V-Boost: מסל^ד מסויים נפתחו מעברים בין הקרבורטורים, כך שכל צילינדר ניזון משני קרבורטורים במקום אחד. פטנט זה אפשר את התפוקה יוצאת-הדופן דאז, וכבונוס תרם צליל יוצא-דופן כאשר המנוע הגיע ל-6,500 סל^ד. העובדה שבין הצילינדרים הפרידה זווית של 60 מעלות ולא 90 מעלות כמקובל יצרה גם היא צליל פועם יוצא-דופן. עיצובו החריג (איש מעולם לא הגדירו יפה) של ה-V-Max הוא פרי עבודה של מנהל פרוייקט ה-V-מקס היפני שהסתגר חודש בחברת עיצוב ששימשה כשלוחה חיצונית של ימאהה בקליפורניה. המשימה היתה קשה בגלל הרצון להראות לראווה את המנוע; בין הפתרונות יוצאי-הדופן שנבחרו היו מיקום מיכל הדלק מתחת למושב ולא מעל המנוע כמקובל (מה שנראה כמיכל הוא לצרכי הופעה בלבד). אילוצי המנוע והעיצוב, אגב, היו אחת הסיבות לכך שהתנהגות הכביש של ה-V-לא עמדה ברמה של המנוע, והכלי לא התאים לרכיבה ספורטיבית. אבל חלק מקסמו של ה-V-מקס המקורי היה טמון דווקא בהתנהגותו המפוקפקת, אופי שנבע מהשילוב של כוח עצום ומשקל רב, ששאר מכלולי השלדה, המתלים והצמיגים לא תמיד הסתדרו איתו. ה-V-מקס יצא לשוק האמריקני ב-1985, ובאירופה שנה לאחר מכן. לא נדרש זמן רב כדי שהאופנוע ייצור לעצמו להקות של אוהדים שרופים, מועדונים ברחבי העולם, ושוק שיפורים ענק ומגוון. ימאהה עצמה מצאה לנכון לעדכנו באופן משמעותי פעם אחת בלבד בשנות ה-90, אך מבלי לשנות את המכלולים הבסיסיים ואת האופי הייחודי. בישראל נמכר ה-V-מקס ביחידות בודדות בלבד. בתערוכת טוקיו 2005 הציגה ימאהה קונספט של ה-V-מקס העתידי, שהתבסס על עקרונות דומים לאלו של המקור הוותיק. היום, כאמור, מושקת הגרסה הסדרתית של המפלצת החדשה, שתגיע אל אולמות התצוגה של ימאהה עד לסוף שנה זו ותימכר כדגם 2009. כמו בשעתו, עם השקת הדגם הראשון, גם עכשיו המספרים מהממים: המנוע – שוב V4, כמובן – מייצר כאמור 210 כוח-סוס סנסציוניים (עד להודעה חדשה ולהשקת מתחרה חזק עוד יותר... מרוץ החימוש לא מאפיין את עולם המכוניות בלבד) אך הפעם מנפח 1,800 סמ^ק, ובסיוע הזרקת דלק. שמועות מדברות על ניסויים שקבעו כבר תוצאה הנמוכה מ-10 שניות במיאוץ מעמידה ל-400 מ'... בתחום התנהגות הכביש ה-V-Max החדש אמור להיות סיפור אחר לגמרי מבעבר, עם שלדת אלומיניום מאסיבית, מתלים בריאים (קוטר צינורות המזלג 5 ס^מ), ובלמים אדירי קוטר ועוצמה (צמד 320 מ^מ מלפנים עם 6 בוכנות לקליפר ומערכת ABS). כאמור, ההשקה הרשמית מתוכננת להיום בערב, ואז לבטח יימסרו עוד תמונות ופרטים נוספים.