מלקוס RS2000
למרות השם המזכיר מחלה, שלא נדע, ולמרות העבר הצנוע משהו, משפחת מלקוס עומדת להחיות את המותג הנושא את שמה להציע בקרוב מכונית ספורט חדשה ומעניינת בהחלט. בעבר כבר סיפרנו לכם על אי-אלו "איומים" להחיות את שם המותג, אבל ללא תוצאות מעשיות. עתה, כאמור, נראה כי הדברים הולכים לקראת הבשלה.
למי שהשם לא אומר הרבה – זה בסה"כ סימן טוב, המעיד שבימי המלחמה הקרה השתייכתם לצד הנכון של מסך הברזל. תעשיית הרכב של גרמניה המזרחית, הדיקטטורה הקומוניסטית החשוכה, אולי לא הצחיקה את תושבי המדינה דאז, אך סיפקה – ומספקת עד היום – חומר רב לבדיחות ושעשוע. די להזכיר את הטראבאנט המפורסמת בכדי להבין שלהיות חובב רכב בגרמניה המזרחית בשעתו היה מתסכל כמו להיות אוהד הוקי קרח ולהתגורר בנמיביה. התעשייה נשלטה על-ידי השלטונות ואופציות הבחירה היו מוגבלות משהו. מלקוס התפרסמה כיצרנית מקורית שכנגד כל הסיכויים התעקשה להציע "מכונית ספורט מזרח-גרמנית". והחברה נאלצה להסתדר עם הקיים, כך שהמפרט יצא מעניין למדי: ה-RS1000 יוצרה לא פחות מ-101 פעמים במשך עשור (מ-1969-1979). היא כללה מרכב פיברגלאס קל משקל שישב על שלדת סולם פשוטה. זו כללה מסגרות התהפכות שהוחבאו בתוך מסגרת החלון הקדמי ומאחורי מושבי הנוסעים. הדלתות היו מסוג "כנפי שחף" ונפתחו כלפי מעלה. המנוע היה מבית Wartburg (עוד יצרנית מזרח גרמנייה איכותית...) – ליטר משולש צילינדרים דו-פעימתי (!) שניתן היה לסחוט ממנו (בגרסאות ה"מרוץ") עד 88 כוח-סוס מקמטי אספלט. המבנה האווירודינמי היעיל יחסית יחד עם המשקל העצמי הנמוך (פחות מ-1,000 ק"ג) אפשרו מהירויות של עד 210 קמ"ש בהחלט מרשימים. מלקוס ניסו להציע גם גרסת רודסטר, אך זו נותרה בגדר אב-טיפוס בלבד.
מלקוס לא הותירה חותם ראוי לאזכור על תעשיית הרכב העולמית אך בקרב גרמנים רבים שמורה ליצרנית קטנה זו פינה חמה בלב על עצם היותה יצרנית המכוניות היחידה בגרמניה המזרחית בשעתו שלא היוותה פאדיחה של ממש, ואף ניסתה בכל כוחה הדל להציע מכונית ספורט מקורית לשוק שרובו יכול היה רק לחלום על אמצעי תחבורה שכזה. זפ מלקוס, בנו של מייסד החברה, הוא כיום יזם ואיש עסקים, בעל עסק למסחר במכוניות משומשות בדרזרן-גרמניה, בעל קבוצת מרוצים (מתחרה בהצלחה במרוצים מקומיים עם לוטוס אקסיג) והרוח החיה מאחורי פרויקט החייאת המותג.
מלקוס החדשה – RS2000 שמה – מתוכננת למצוא קונה ראשון עד אמצע 2009, עם כמות ייצור של 20-30 יחידות בשנה. הקופה הנאה תשתרע על אורך של 4.0 מטרים, רוחב של 1.8 מ', גובה של 112 ס"מ בלבד ובסיס גלגלים שיעמוד על 245 ס"מ. כמו האוריגינל גם כאן תוצענה דלתות המתרוממות כלפי מעלה אך השלדה תהיה מסבך צינורות מודרני, חזק וקל ביותר והמרכב ייבנה מסיבי פחמן וקרבון בו משולבת רצפת אלומיניום. התכנון וחלק מהייצור יבוצע על-ידי לא פחות ולא יותר לוטוס רבת המעללים, וממנה יגיע גם מנוע הטויוטה המשופר שנמצא באליס, שיציע כאן 130-200 כוח-סוס. אופציה נוספת עליה מדברים במלקוס תגיע ככל הנראה ממדפי פולקסווגן; סוג, גודל ומין לא נמסרו בשלב זה. המשקל – כמו במקור – ירד מה-1,000 ק"ג ונתון זה מבטיח ביצועים ראויים בהחלט. ההגה יהיה נטול כל עזרה חשמלית או אחרת, לקבלת היזון חוזר מדויק ביותר, המתלים יהיו מסוג עצמות-עצה כפולות עם בולמי זעזועים מתכווננים וצמיגים במידות רוחב של 195 או 205 מלפנים ו-225 או 235 מאחור יוצעו על חישוקי 16 או 17 אינץ'. הבלמים – 4 דיסקים – יכללו ABS אך לא תהיה מערכת ESP. סעיף הבטיחות קיים בכל אופן, ובמפרט מופיעים מערכת התרעה בפני נפילת לחץ אוויר בצמיגים, בתכנון גם גרסת GT מחוזקת עם 260 כוח-סוס, ושם מדובר ככל הנראה על ביצועים מרשימים ביותר. והמחיר?לא ממש זול אך גם לא בליגה של האקזוטיקה המוכרת: בין 60 ל-70,000 יורו כבסיס.