העיתונים מלאים בימים האחרונים מאמרים על התנגדותו התמוהה של שר התחבורה לרפורמה המוצעת במיסוי על ^הרכב הצמוד^ או בשמה הנפוץ – ^הרפורמה בליסינג^. לא ניכנס כאן לסוגיה העצובה הזו, בה משחקי כבוד קובעים את נתיבו של שר התחבורה בעניין מהותי כל כך לשוק הרכב והתחבורה בישראל. רגע, יודעים מה? כן נכנס – שר התחבורה, מי שאמור להכיר את שוק הרכב הישראלי בצורה הטובה ביותר, נעלב מכך שמשרד האוצר היה זה שיזם את ביטול עיוות המס בתחום הרכב הצמוד. כל כך נעלב, שמשרד התחבורה היה הגוף הרלבנטי היחיד שלא שלח נציג לוועדה ששמעה את טענות הבעד והנגד של כל הגופים בנושא הרפורמה. כל כך נעלב שהחליט לפעול כנגד הרפורמה, למרות שכל בר דעת יכול לראות שמבחינה אובייקטיבית לא רק שמדובר בעיוות מס, אלא שעיוות המס הזה מעוות את שוק הרכב – ולא לטובה. הוא אומנם מנסה להסוות זאת בטיעונים שונים, אלא שהטיעונים הללו לא מתיישבים עם העובדות בשטח... ואולי זה בכלל לא הכבוד, אלא ההגיון הקר שניתח ומצא כי הגופים שיפגעו מהרפורמה הזו הם חברות גדולות ועשירות מאוד, עם לובים חזקים בכנסת וארנק נדיב בבא יום בחירה. כך או כך, זו בגידה בתפקיד שר התחבורה והבטיחות בדרכים. ^רגע^ תגידו ^הרי בכותרת המשנה אמרת ששר התחבורה תומך ברפורמה, לא? אולי תחליט?^ – זהו בדיוק. זה התרגיל ביחסי הציבור. יועצי התקשורת של מופז כנראה שמו לב שההתנגדות התמוהה שלו לרפורמה לא ממש התקבלה בצורה יפה בעיתונות, וזכתה למאמרי ביקורת מכל עבר (לי אישית זכורים מאמרים ב^הארץ^ ו^YNET”, אבל בטח היו עוד), והחליטו לנסות ולרכך מעט את הרושם, ליטול את העוקץ, להמתיק את הגלולה או כל מכתם רלבנטי אחר. זו כנראה הסיבה שהוציאו הודעה לעיתונות עם הכותרת ^מופז מוביל את הרפורמה בליסינג^, שבימינו אלו הרב המוחלט יבין אותה בצורה מסוימת מאוד – ומוטעה מאוד. כי גוף ההודעה מדבר על רפורמה אחרת לגמרי, כזו שחיונית לא פחות אבל קצת פחות ידועה ומשמעותית. מדובר ברפורמה האמורה לסתום חור אחר בתחום הליסינג – עד עתה, חברות ליסינג נפלו בין כסאות ההגדרות הרשמיות (מצד אחד הן לא היו חברת השכרה, ומהצד השני הן לא היו מפעילות צי רכב). מסיבה זו הן לא חויבו בסטנדרטים המחייבים, למשל, חברה להשכרת רכב, למרות הדמיון הרב בפועל בין שתי ההגדרות. בשוק התחרותי מאוד של ציי הרכב, היו לכך לעיתים השלכות בטיחותיות. בנוסף, לא צוינה בעלות של חברת ליסינג ברשיון הרכב, למרות שיש לכך משמעות מבחינת מחיר המכונית. השינוי המתוכנן הוא למעשה השוואת הדרישות וההגדרות של חברת ליסינג לאלו של חברת השכרה. שינוי מבורך, אבל בטח לא מספיק לתואר ^הרפורמה^, ב-ה' הידיעה. לא מר מופז, אנחנו לא הולכים שולל אחרי הנסיון הזה. אנחנו עדיין דורשים לדעת כיצד יתכן ששר התחבורה והבטיחות בדרכים מתנגד לרפורמה שתפחית את הנסועה הממוצעת ואת כמות כלי הרכב על הכבישים, תפחית את הפקקים, שחיקת התשתיות וזיהום האוויר ותעודד אנשים לחזור ולקנות מכוניות המתאימות לצורכיהם ולא להגדרות מס ומעמד. אבל נראה לנו שהרבה יותר מעניין אותך לתת הצגות של שריף קשוח בווסט זוהר, מאשר באמת לחשוב איך אתה ממלא את תפקידך המוגדר, על שני חלקיו – זה המסורתי וזה שהוסף לא מזמן להגדרה.