הטרגדיה של Earthrace - אוטו

הטרגדיה של Earthrace

נסיון שבירת השיא בהקפת העולם עם דלק ‘ירוק‘ הסתיים באסון

ב-10 במרץ, אחרי המתנה ארוכה, יצא לדרך פרוייקט אקולוגי יוצא דופן. התכנית היתה לשבור את השיא העולמי בהקפת כדור-הארץ לספינות מנוע, ולצורך כך נבנתה סירה עתידנית למראה בעלת מבנה 'טרימרן' – שלושה גופי ציפה – בשם Earthrace. זה גם היה שמו של הפרוייקט כולו. ייחודו של נסיון שבירת השיא לא היה במבנה הסירה, אשר תוכננה לפלח גלים ביעילות מירבית, אלא בכך שהקפת העולם כולה היתה אמורה להתבצע על דלק דיזל ביולוגי ^ירוק^. מטרת הפרוייקט היתה לגייס ענין ציבורי לנושא איכות הסביבה ולטכנולוגיות מתקדמות בתחום, כגון מנועי דיזל עם רמת זיהום נמוכה, שימוש בצבעי מגן ידידותיים לסביבה לקרקעית סירות, ותכנון יעיל של מבנה הסירה להפחתת צריכת הדלק. הפרוייקט כולו מומן מתרומות שנאספו במהלך מסע חובק-עולם שארך שנה וחצי, כאשר בין היתר ניתנה לאנשים פרטיים האפשרות ^לקנות^ בזוגות מימון לחלקי-מסע – ובאותם קטעים להצטרף לצוות הסירה. אין ספק שהופעתה המדהימה דמויית החץ של ה-Earthrace סייעה למשיכת תשומת לב ציבורית: למרות אורך של 24 מ', המשקל הוא 10 טון בלבד (לא כולל דלק) – יאכטה מנועית רגילה באותו אורך שוקלת מעל 50 טון – בזכות שימוש נרחב בקרבון וקבלאר. שני מנועי דיזל בהספק של 540 כ^ס כל אחד מאפשרים מהירות מירבית של 45 קשר, כ-80 קמ^ש. התכנית היתה לשפר את השיא הנוכחי של הקפת כדור הארץ לסירה מנועית שנקבע ב-1998 ועומד על 75 יום, ולהציבו על פחות מ-65 יום. כאמור, ב-10 במרץ יצא נסיון השיא לדרך. אבל 16 שעות בלבד אחרי ההפלגה מנמל ברבדוס מערבה החלו הבעיות. צמד המדחפים, העשויים קרבון, החלו להתפרק. הסירה צלעה לנמל הראשון בפנמה שלושה ימים מאוחר יותר כשהיא כבר מפגרת אחרי הלו^ז המתוכנן, כשבמקביל נעשה מאמץ על-ידי הצוות הקרקעי לאתר ולשלוח במהירות צמד מדחפים תחליפיים (הפעם ממתכת...). בתום שלושה ימים נוספים הצליחה הסירה המשיך בדרכה, אך זמן קצר אחרי מעבר תעלת פנמה בדרך לחניה הבאה באקפולקו אירעה תקלה נוספת. הפעם נוצרה נזילת שמן שחייבה הפסקת שימוש באחד משני המנועים. ואז, בלילה בין ה-16 ל-17 למרץ, אירעה הטרגדיה. ה-Earthrace התנגשה בסירת דיג קטנה מגוואטמלה בחשכת הליל. אחד משלושת הדייגים אבד בים, אחר נפצע קשה וטופל על-ידי רופא הצוות שכנראה הציל את חייו. מסע ה-Earthrace הגיע לסיומו בנסיבות טרגיות. בעת כתיבת שורות אלו מעוכבים הסירה וצוותה בנמל בגוואטמלה, כשהאירוע הקשה נמצא בחקירת הרשויות המקומיות. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר הבית של הפרוייקט, www.earthrace.net.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות