רנו קליאו 99‘-06‘ - אוטו

רנו קליאו 99‘-06‘

הקליאו C כבר כאן, וזה הזמן לבדוק כיצד התמודד הדור הקודם, הקליאו B, עם מבחן הזמן

לרנו יש רומן ארוך שנים עם מכוניות קטנות, בישראל ובכלל. זה החל עוד עם הקאטר-שבו והדופין והגיע לתודעה הקולקטיבית עם הרנו 4, הרכב הראשון של החברה שצויד בהנעה קדמית ואחת מהמכוניות הנמכרות ביותר בכל הזמנים. קצת יותר מעשור לאחר שזו הוצגה, ב-72', הושקה ה-5, אחת מחלוצות קבוצת הסופרמיני והמכונית שקיבעה את מעמדה של החברה כמובילה בתחום (כולל באגף הספורטיבי, עם הטורבו וה-GT הזכורות לטוב), והפכה גם היא לאחת הנמכרות ביותר אי פעם. הקליאו, שהחליפה אותה בשנת 90', זכתה מיד בתואר ^מכונית השנה באירופה^, משיבה את התואר לרנו אחרי הפסקה בת תשע שנים ופוצחת בשושלת הצלחות משלה (כולל בתחום הספורטיבי, עם ה-הוויליאמס, ה-172/182 וה-V6 האגדתיות). כעת, משהגיעה הגרסה החדשה של הקליאו לארץ (שגם היא זכתה בתואר ^מכונית השנה^), יצאנו לבדוק עד כמה כדאית קודמתה, הקליאו B, כמכונית משומשת, וכיצד היא הסתדרה עם הציפיות והתנאים המקומיים. תולדות ה-B הדור השני של הקליאו הוצג לראשונה בתערוכת ז'נבה 1998 והגיע לארץ כמודל 99', זוכה לכינוי ^קליאו B” . היצע המנועים כלל יחידות עם שמונה שסתומים במבחר הספקים, החל מה-1.2 ל' הבסיסי שסיפק 60 כ^ס, דרך ה-1.4 ל' הוותיק עם 80 כ^ס וכלה ב-1.6 ל' 90 כ^ס, כאשר מוצעת גם גרסת דיזל בסיסית בנפח 1.9 ל' עם 65 כ^ס. בהמשך חיי הדגם הוחלפו כל המנועים ביחידות חדשות עם 16 שסתומים: הספקו של מנוע ה-1.2 ל' טיפס ל-75 כ^ס, של ה-1.4 ל' ל-98 כ^ס ושל ה-1.6 ל' ל-110 כ^ס. מנוע הטורבו דיזל הוחלף ביחידה מודרנית עם הזרקה ישירה, בנפח 1.5 ל' ובהספק של 80 כ^ס. בשנת 99' הוצגה גרסת הספורט (2.0 ל' 172 כ^ס) החביבה עלינו, אך אליה לא נתייחס בכתבה זו מכיוון שהיא הופיעה במדור בעבר (גיליון 234), רק נזכיר שגם בקליאו חזרה רנו לשורשים והציגה גרסה ספורטיבית קיצונית, בעלת מנוע V6 מרכזי בנפח 3.0 ל' שסיפק 230 כ^ס (255 כ^ס לאחד מתיחת הפנים). ב-2001 התבצעה בקליאו מתיחת פנים שכללה הוספת מערכת לחלוקת עוצמת בלימה (EBD) ומערכת לסיוע בבלימת חירום (EBA). כמו כן בוצעו שינויי עיצוב קלים, בעיקר בפנסים הקדמיים, ומבחר המנועים שודרג יחד עם הגה חשמלי (שחבל שבא). בשנת 04' בוצעה מתיחת פנים נוספת, הפעם קלה במיוחד, והצטרפה להיצע גרסת הסדאן שהגיעה אלינו מתורכיה וזכתה לשם 'קלאסיק'. הקליאו הוצעה בתחילה עם 2 כריות אוויר וללא ABS, כאשר בהמשך התווספו שתי כריות נוספות ו-ABS כסטנדרט. הקליאו נבחנה במבחן הריסוק של E-NCAP וזכתה בארבעה כוכבים, כאשר היא מצוידת בשתי כריות אוויר בלבד. מחירי השוק נעים מ-14.5 אלף ש^ח ל-1.2 ל' ידנית ועד ל-73 אלף ש^ח לקלאסיק 1.4 ל' אוטומטית משנת 06' (המחירים מעודכנים לאוגוסט 08'). בדרכים הקליאו עדיין נראית טוב, כמעט עשור אחרי הצגתה, במיוחד בדגמים של אחרי מתיחת הפנים. עיצוב הפנים הוא כבר סיפור אחר, והוא התחיל להרגיש מעט מיושן כבר לפני כמה שנים. גלגל ההגה ממוקם מעט אופקית (ומתכוונן רק מעלה-מטה) ומפריע למציאת תנוחת נהיגה טובה. המושבים הקדמיים בעלי מסעד קצר מדי ובסיסם שוקע ומאבד מיכולת התמיכה שלו בנהיגה ארוכה. במושב האחורי המצב טוב יחסית עם מרחב טוב לברכיים ולכפות הרגליים, בין השאר בזכות בסיס הגלגלים הגדול יחסית, אולם מרווח הראש נפגע מאוד מהעיצוב הנאה של האחוריים וגם נוסעים בגובה ממוצע לחלוטין יתקלו בתקרה. מבחר המנועים של הקליאו גדול מאוד ולכן נציין בקצרה כי מנוע ה-1.4 16V הוא חביב עלינו, במיוחד כאשר הוא משולב עם תיבה ידנית. התיבות האוטומטית הן ה-AL4 המפורסמות ותפעולן אינו מבריק, אם כי משתפר עם השנים. מנוע ה-1.2 ל' הוא אופציה טובה לחסכניים עם צריכת דלק טובה במיוחד, אך מומלץ להימנע מהתיבה הרובוטית ולהתרכז אך ורק בידנית. ההגה בכל הגרסאות נפגע באיכותו לאחר מתיחת הפנים (למעט גרסת הספורט) והתגבור החשמלי הפך אותו חסר משוב, בעל שטח מת ומוזר לתחושה. הקליאו נוחה באופן כללי ובעלת כיול מתלים מוצלח גם בעיר וגם בכביש המהיר, בדיוק כפי שמצפים מרכב צרפתי קטן. גרסת הסדאן, הקלאסיק, ארוכה מההאצ'בק ב-36 ס^מ, תא הנוסעים שלה הוא שילוב של הדגם לפני מתיחת הפנים ואחריה והיא יכולה להיות אופציה זולה למשפחתית קלאסית. ההגה שלה נותר הידראולי ועדיף בתחושתו, כיול מתליה נוקשה יותר והתנהגותה ניטראלית יחסית ושובבה פחות. עלויות ראשית, נפתח בהמלצה לבדוק את היסטוריית התקלות של הרכב אותו אתם שוקלים לרכוש. בדומה לרנו מגאן II, גם בקליאו נתקלנו בכלי רכב עם בעיות חוזרות שלא נפתרות ובאחרים עם אמינות טובה למדי. עיקר הבעיות נרשמו בנוגע לגיר האוטומטי (AL4), אם כי נראה שהמהומה סביבו גדולה יותר מהמצב במציאות. גירים אלו נוטים לפתח תקלות מעט מוקדם (100 – 120 אלף ק^מ), כאשר במקרים חריגים ובודדים נתקלנו בדוגמאות של כלי רכב שפיתחו בעיות תיבה כבר בכ-60-70 אלף ק^מ. קשה לגלות מוקדם את הבעיות, אך שימו לב לדפיקות חריגות בהעברת הילוכים. שיפוץ הגיר יקר וכדאי לקבל הצעת מחיר גם ממומחה שיפוץ ולא רק מהמוסך המוכר לכם. בעיה נוספת בגיר, פשוטה יותר, היא בווסת הלחץ ועלות התיקון עומדת על כ-1500 ש”ח. מנועי השמונה שסתומים נחשבים אמינים למדי, במיוחד ב-1.4 ל' הוותיק. מנועי ה-16 שסתומים פחות אמינים, ועיקר הבעיות נוגעות ל-1.4 ל'. אלו מתחילות בגלגלת (פולי) המנוע הנוטה להתפרק עם השנים וגלגלות איזון שעלולות להקפיץ את רצועת התזמון ולגרום להרס מנוע יקר במיוחד. משאבות המים אינן מאריכות חיים ומומלץ להחליף אותן באופן יזום עם החלפת רצועת התזמון (וגם אותה מומלץ להחליף לפני המלצות היצרן: כל ארבע שנים במקום חמש או כל 90 אלף ק^מ במקום 120 – מה שבא קודם). בעיות נוספות נוגעות בעיקר לקוילים (גם ב-1.6 ל') ובחישני ההצתה (גם ב-1.2 ל' ו-1.6 ל'). התסמינים לבעיה הם רכב שמסרב להניע או דורש סטרטר ארוך במיוחד, ולעיתים הבעיה היא בתקע ולא בחיישן עצמו. חשוב להקפיד על החלפת הפלגים במקוריים בלבד ולא בתחליפים, אשר גורמים לבעיות. רבים מדגמי הדיזל היו בבעלות חברות השכרה וליסינג וכדאי לבדוק אותם בקפידה יתירה. מבחינה קוסמטית, ראוי לציין את הפלסטיק בפנסים הקדמיים אשר מעכיר עם השנים ועלול לדרוש החלפה על מנת לעבור את מבחן הרישוי השנתי (וגם מבחינה בטיחותית נטו – בלי קשר לטסט). בצד בעיות החשמל נזכיר את נורת כרית האוויר שנוטה להידלק בגלל בעיית מחברים מתחת לכסא הנוסע (מומלץ לנסות לסדר לבד, על ידי הידוק ידני פשוט). כדאי לבדוק את תקינותם של הנעילה המרכזית והחלונות החשמליים אשר נוטים להתקלקל (אם כי לא באופן תכוף) וגם לבדוק את חלקי הפלסטיק בתא הנוסעים. עוד נמליץ לבדוק את תקינות שני המפתחות. במידה והמפתח שבידכם לא תקין השכפול עלול להיות יקר. לסיום נזכיר שטיפולים מבוצעים כל 30 אלף ק^מ או שנתיים, ובדיקה כל 15,000 ק^מ או שנה. סיכום הקליאו B עדיין מהווה אופציה טובה כמכונית לזוגות צעירים או רווקים המחפשים סופרמיני זריזה, נוחה ומהנה לנהיגה, בעיקר בגרסאות הידניות. תיבות ההילוכים האוטומטיות פחות מוצלחות מבחינת תפעול ומציגות אמינות טובה פחות. פרט לתיבות, האמינות סבירה בהחלט ואינה חורגת מהנורמה. יתרון נוסף ובלתי מבוטל של הקליאו הוא בבטיחות, כאשר כל הגרסאות בעלות כריות האוויר יכולות להתגאות בציון של ארבעה כוכבים במבחן הריסוק, וכל הדגמים לאחר מתיחת הפנים מצוידים ב-ABS עם חלוקת עוצמת בלימה וסיוע בחירום. וזה לבדו, אם תשאלו אותנו, צריך לשים את הקליאו גבוה בסדר העדיפויות שלכם אם אתם מחפשים משומשת קטנה.
     

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות