מסיבה שכרגע אינה מובנת, דרס נהג משאית רכב פרטי שנסע לפניו בכביש, הרג שני נוסעים ופצע שניים נוספים. טרגדיה אמיתית. המשטרה מיעטה למסור פרטים על התאונה. איננו יודעים אם הנהג היה בגילופין, אם המשאית הייתה תקינה או האם הייתה עמוסה יתר על המידה. אך יש להניח שאף אחת מהעבירות הנ^ל לא גרמו לתאונה (אחרת היינו שומעים על כך). במקום זה, ממהרת המשטרה לחשוף את מספר ההרשעות של הנהג הפוגע. על נתון זה, עטה התקשורת כמוצאת שלל רב. ^איך הוא היה על הכביש^ זועקות הכותרות. השאלה הנכונה היא – האם יש קשר בין מספר העבירות של הנהג לתאונות בכלל ולתאונה הנוראה הזו בפרט? מהמשטרה נמסר לי, שהנהג היה מעורב בשלוש תאונות נזק בלבד (ללא נפגעים), האחרונה בשנת 1989. שימו לב, משנת 1989 ועד יום שבת, לא נרשמה לנהג משאית זה תאונת דרכים, למרות שב-18 שנים גמע נהג המשאית מאות אלפי קילומטרים, אולי אפילו מיליוני קילומטרים. יש לזכור שנהג משאית עובר כ-150 אלף קילומטר בשנה. ב-35 שנות נהיגתו עבר הנהג הפוגע יותר מ-5 מליון ק^מ ונרשמה לו בממוצע עבירת תנועה אחת על כל 26 אלף ק^מ שנהג. להכניס דברים לפרופורציה, הדבר דומה לעבירה אחת לכל שנה וחצי של נהג מן הישוב. בנוסף יש לזכור שנהג משאית נמצא, ובצדק, על ה^כוונת^ המשטרתית יותר מנהג רגיל, כאשר נרשמות לו גם עבירות טכניות כגון העדר מטף וכו'. האם נהג שנרשמת לו עבירה אחת כל שנה וחצי הוא נהג מסוכן? לדעתי, נהג מסוכן הוא כזה שגורם לתאונות (גם ללא נפגעים) ולאו דווקא זה שעובר עבירות תנועה. איני עומד כאן לסנגר על נהג שגרם לתאונה כה נוראה; אבל אם במקום לחפש את המטבע מתחת לפנס ולהתמקד בעובדות לא רלוונטיות כגיליון ההרשעות של נהג, נתמקד במה שחשוב באמת – נבדוק את הסיבות האמיתיות לתאונה – נגדיל את הסיכוי שתאונה כזו לא תחזור פעם נוספת. לכן, ראשית יש לחקור את התאונה הזו ולמצוא את האשם בה (וזה לא מובן מאליו שזה נהג המשאית הפוגעת). ואם רוצים להוריד נהגים מועדים לתאונות מהכבישים, יש לחייב את חברות הביטוח לדווח למשטרה על תאונות של נזק גבוה (גם אם לא נפגעו אנשים), על המשטרה לחקור תאונות אלו ולהעמיד לדין את האשמים, וכך תיווצר סטטיסטיקה של נהגים מסוכנים באמת שאותם כדאי להוריד מהכביש. אבל זה עוד רחוק מאוד מהמצב הנוכחי, או אפילו תאונות עם נפגעים לא תמיד זוכות להתיחסות משטרתית ראויה...