היום, הראשון ביולי, נכנס לתוקפו חוק חדש, המטפל בנושא איסוף ומחזור צמיגים משומשים בישראל. החוק, פרי יוזמתו של ח"כ נודלמן, קובע כי האחריות על האיסוף והטיפול בצמיגים תיפול על מי שמרוויחים מהם – היבואנים, היצרנים והצמיגאים. בשלב הראשון יחויבו היבואנים והיצרנים לאסוף בחזרה 50% מהצמיגים ששיווקו (יבואני המכוניות יצטרכו גם הם לדאוג לאיסוף צמיגים, אבל בשיעור מופחת של 30%), שיעור שילך ויעלה בהדרגה עד 85% בעוד חמש שנים. כמו כן, בשלב הראשון הם מחויבים באיסוף והטמנה מסודרת (אחרי שנגרסו) בלבד, בעוד שבשלב הסופי הם יהיו מחויבים למחזר את הצמיגים. היוזמה לחוק מגיעה בעיקר בשל הנפח הרב שתופסים הצמיגים במצבם השלם, כמו גם נטיתם לאגור מי גשמים ולהוות כר הטלה נוח ליתושים מחוללי מחלות. כאשר יחל מחזור הצמיגים נהנה גם מהעובדה שכך לא יחדרו תוצרי הפירוק של הצמיגים אל הקרקע ומי התהום – אולם בשלב הראשון האלמנט המזיק הזה יישאר עמנו, כמובן. אין ספק כי מדובר בחוק מועיל וחיוני, שעלותו אינה גבוהה – מדובר על עלות של כחמישה שקלים לאיסוף והטמנה של צמיג רכב ממוצע, תוספת זניחה לעלות הצמיגים. אולם עדיין יישום החוק גורר ויכוחים וחששות רבים. החשש הראשון הוא מפני חדירת גורמים פליליים לתחום, בדומה למה שקרה בתחום מחזור הבקבוקים. גורמים שינצלו את העובדה שהיבואנים והיצרנים חייבים להוכיח כי אספו את מכסת הצמיגים הנדרשת כדי שיוכלו להמשיך ולשווק צמיגים, כדי לגבות עבור הצמיגים מחירים מופקעים. עוד בעיה שעלתה היא בעית שקילת הצמיגים – איסוף הצמיגים נמדד על-פי משקל, ולא על פי מספר יחידות, מה שמערים בעיות טכניות על הליך האיסוף. הוסיפו לזה את העובדה שחלק מהצמיגים המשומשים נמכרים מכירה משנית (בדרך כלל לשטחים) וקיבלתם לא מעט כאב ראש חשבונאי... החוק החדש גם מעלה שוב לפני השטח את מאבק הכוחות בין היבואנים והיצרנים לבין איגוד הצמיגיות, שנפגע כלכלית מהקשרים הישירים של המשווקים הסיטונאים עם גופים גדולים כגון חברות ליסינג וציי רכב ממשלתיים. "עם מתח הרווחים הצר שהקשר הזה משאיר בידנו, אין לנו את היכולת הכלכלית לעמוד בפינוי מוסדר של הצמיגים", אמר יו"ר האיגוד יוסי נעים, מבהיר מבלי להגיד במפורש כי במקרה כזה תמשך ההשלכה הפירטית של צמיגים לוואדיות ואתרי אשפה לא מוסדרים. נגד זה מבטיחים אנשי המשרד לאיכות הסביבה להפעיל אכיפה הדוקה יותר. האכיפה המוגברת אמורה להגיע בזכות הסמכת פקחים עירוניים לפיקוח על נושא הצמיגים, מה שיעלה את מספר הפקחים הרלוונטיים מעשרות בודדות למאות. אולם בביקור שערך השר גדעון עזרא במפעל אליאנס לקראת החלת החוק הוא חזר שוב ושוב על הצורך בשיתוף פעולה מצד האזרחים ובעלי העסקים כדי לממש את החוק. אנחנו אולי ציניים מדי אחרי שנים של אכזבות, אבל אם השר באמת נתלה ברצון הטוב ובמודעות הסביבתית של אנשי העסקים במדינת ישראל, כנראה שגם החוק הזה לא יגיע רחוק...