חברת הענק דלפי, ספקית חלקים ליצרני רכב ברחבי העולם, מימשה את התחזיות והגישה בקשה להגנת בית המשפט תחת חוקי ^פרק 11^ האמריקניים, הליך המקביל לפשיטת-רגל אצלנו. דלפי, החברה הגדולה בעולם בתחומה (ולפי דיווחים אחדים השניה בגודלה), מעסיקה 185,000 עובדים ברחבי העולם, אם כי הבקשה לפשיטת רגל מתייחסת רק לפעילות החברה בצפון-אמריקה, שם מועסקים 50,000 עובדים. מחזור החברה ב-2004 עמד על 28.6 מיליארד דולר (!), מתוכם 12.7 מיליארד מג'נרל-מוטורס לבדה. בקשת דלפי באה לאחר תקופה ארוכה של הפסדים כבדים: מעל 5 מיליארד דולר בשנה-וחצי האחרונות בלבד. בי היתר כבולה החברה על-ידי הסכמי עבודה קשיחים מול איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקני, גוף אדיר כוח. המשכורות שהיא משלמת גבוהות משמעותית מהמקובל ובין היתר היא נאלצת לשלם גם לעובדים חסרי-תעסוקה בשיעור כמעט שווה למשכורתם המקורית – סעיף זה לבדו עולה לחברה 400 מיליון דולר מדי שנה. לפי המוצהר בבקשה להליך, המקנה הגנה בפני נושים, ערכם של כלל נכסי דלפי עומד על כ-17 מיליארד דולר, וכלל חובותיה עומדים על כ-22 מיליארד דולר. לפני שלושה חודשים שכרה דלפי את שירותיו של רוברט מילר, מומחה-חילוצים, ומינתה אותו כיו^ר החברה – וכבר אז הצהיר כי אם לא ישיג ויתורים משמעותיים במשכורות מצד איגודי העובדים, ומצד שני אם GM לא תעניק לא סיוע כספי אותו ביקש, לא יהיה מנוס אלא לפנות לבית-המשפט כדי לבצע את הליך ההבראה ושיקום החברה תחת הגנת ^פרק 11^. מילר צופה כי החברה תחזור לפעול, עצמאית ובריאה, כבר ב-2007. אבל התהליך יהיה ללא ספק כואב. מיותר לציין כי להליך פשיטת הרגל עלולות להיות השפעות מרחיקות-לכת על תעשיית הרכב הצפון-אמריקנית. הנפגעת העיקרית צפויה להיות ג'נרל-מוטורס, לה חייבת דלפי לא מעט כסף. אמנם גם ג'נרל-מוטורס חייבת כסף לדלפי, אך במסגרת הליך פשיטת הרגל ניתן לדרוש ממנה את מלוא התשלום – ולהתייחס אליה כאל כל נושה אחר לגבי הסכומים המגיעים לה. דלפי היתה בעבר חברת-בת של GM; ב-1999 נמכרה החברה וגייסה כספים בבורסה האמריקנית, באחת ההנפקות הגדולות בהיסטוריה. כחלק מהתהליך התחייבה GM לעמוד בתשלומי הפנסיה לעובדי דלפי באם תפשוט החברה רגל בתוך 8 שנים, והתחייבות זו עלולה לעלות ל-GM מליארדי דולרים בתקופה בה מצבה-היא רעוע למדי. גם ספקיה של דלפי עלולים למצוא עצמם בבעיה קשה, ואלפי עובדים עלולים למצוא עצמם לא מקור פרנסה. בשנים האחרונות הכריזו מספר ספקי-חלקים בארה^ב על פשיטת רגל, כולל חברות-ענק כמו קולינס-איימקן ופדרל-מוגול. גם ויסטאון, השניה בגודלה בארה^ב אחרי דלפי, נמצאת בקשיים חמורים. בתחילת חודש זה ביצעה ויסטאון מהלך-ענק עם פורד, במסגרתו ימסרו 23 מפעלים לפורד – דבר אשר יביא לצמצום היקף עסקיה של ויסטאון מ-18.7 ל-11.4 מיליארד דולר בשנה, תוך שיפור ניכר ברווחיות.