האקספלורר הוא אחד מעמודי-התווך החשובים ביותר של פורד. מרגע השקתו לפני 15 שנים, ומאז ברציפות, האקספלורר הוא רכב-הפנאי הנמכר ביותר בארה^ב, ובעולם כולו. כ-5.5 מיליון אקספלוררים נמכרו במרוצת אותה תקופה, קצב ממוצע של למעלה מ-350,000 בשנה. מדובר בדגם רווחי במיוחד עבור פורד, ובמכירות הכלל-עולמיות של החברה הוא שני רק לטנדרים מסדרה F ולפוקוס. עכשיו הכריזה פורד על שורה ארוכה של עדכונים לאקספלורר דגם 2006, כדי לשמור על מעמדו הרם. חיצונית, האקספלורר 2006 מקבל עיצוב זויתי ומודרני יותר, כאשר גם הפנים עודכן משמעותית – בעיצוב, בחומרים, פריטי נוחות, קיפול המושבים וכן הלאה. גם מבחינה מכנית חלו שינויים חשובים. מנוע ה-4.6 ל' V8 עודכן עם שלושה שסתומים לצילינדר (כמו במוסטנג GT) והספק שקפץ ל-292 כ^ס לעומת 239 כ^ס במנוע השני-שסתומים היוצא. יחד עם המנוע המחוזק מגיעה תיבה אוטומטית בת 6 הילוכים, הראשונה בסגמנט עבור יצרן אמריקני, אשר מסייעת לאקספלורר V8 להשיג צריכת דלק משופרת בכ-10% לעומת הדגם היוצא. המנוע הבסיסי, V6 בנפח 4.0 ל', שומר על הספק של 210 כ^ס, אבל שורה של שיפורים מסייעת לצמצם באופן דרמטי את שיעור פליטת המזהמים – פורד מדברת על הפחתה של מעל 70%. שני המנועים שקטים מבעבר, ויחד עם אמצעים אחרים להפחתת רעש טוענת פורד כי האקספלורר הוא כיום השקט ביותר בקבוצתו. שלדת הסולם בה משתמש עדיין האספלורר (עם מתלים נפרדים לכל הגלגלים) חדשה לגמרי בדגם 2006, עם קשיחות משופרת משמעותית: היא חזקה יותר ב-63% בכיפוף, וב-55% בפיתול. המתלים עצמם חדשים, עם רכיבים קלים יותר ושינויים בתכנון, כשכל החבילה אמורה לספק נוחות משופרת והתנהגות בטוחה ומדוייקת יותר. שיפורים נוספים חלו במערכות ההיגוי והבלמים, והאקספלורר קיבל תגבור גם בתחום ציוד הבטיחות.