פיתוח משותף של חברת פאוורטריין (ספקית המנועים של... רובר) וחברת קמקון הבריטיות, שהוצג השבוע בכנס של ה-SAE – ^אגודת מהנדסי הרכב^, אחד הגופים החשובים ביותר בתחום הרכב בעולם – מציג אלטרנטיבה למערכות תזמון השסתומים המכניות המקובלות כיום. את מערכות גלגלי השיניים, הרצועות, השרשראות וגלי הזיזים המוכרות יחליפו מנועים חשמליים מבוקרי מחשב שיאפשרו לשלוט בצורה מדויקת בתזמון פתיחת כל שסתום במנוע, כמו גם בגובה הפתיחה. החברות, שמפתחות את אב הטיפוס מזה חצי שנה (מתוך 18 חודשים שהוקצו לפיתוח מנוע טרום ייצור), טוענות לשיפור ניכר בביצועי המנוע, צריכת הדלק, פליטת המזהמים ואפילו ברמת הרעש שמייצר המנוע, וכל זאת תוך התאמה למערכות החשמל הקיימות בכלי הרכב כיום וצריכת כח נמוכה. מן האיור המצורף ניתן ללמוד כי מדובר במנוע חשמלי קטן שמחליף את גל הזיזים ומנגנון דזמודרמי (שמוכר בעיקר בשל השימוש שעושה בו יצרנית האופנועים דוקאטי), בו גם סגירת השסתום מופעלת ע^י המנוע, ולא ע^י קפיץ. אין ספק כי תחום תזמון השסתומים הוא אחד התחומים המתפתחים ביותר בחקר המנועים כיום – כמעט כל החברות הציגו לאחרונה מערכות תזמון שסתומים ברמה זו או אחרת של תחכום וב.מ.וו אף הציגה מערכת להרמה משתנה של השסתומים, תחת השם וולווטרוניק. אך בכל המקרים מדובר בשכלול בלבד של המערכות המכניות המוכרות. הפתרון שמציעות צמד החברות הבריטיות טומן בחובו הבטחה, שאם תתממש, תקפיץ גם את תזמון השסתומים אל העידן הדיגיטאלי, כמו שכבר קרה למערכות הדלק וההצתה.