אם אתם לא יודעים את התשובה, תתנחמו בעובדה שאתם לא לבד, לפחות לפי סקר שערכה חברת אליאנס. למען האמת, אתם אפילו לא במיעוט... מהסקר, עליו ענו 500 גברים ונשים מעל גיל 18, עולות כמה עובדות מעניינות: 31% מהנשאלים לא בודקים אוויר בצמיגים באופן סדיר, אם בכלל; אותו אחוז לא זוכר מתי החליף לאחרונה צמיג ופחות מ-50% מדרגים את הצמיג כבעל משמעות בטיחותית מהמעלה הראשונה. אז אומנם הסקר נראה כמכוון שיווק יותר מאשר מחקר אמיתי על ^מעמד הצמיג בעיני הנהג הישראלי^, ויש בו כמה נקודות תמוהות (למשל בשאלה על חשיבות מרכיבים שונים באוטו לבטיחות – האפשרויות שנתנו היו צמיגים, בלמים ו... מראות. מראות?! מה עם בולמי זעזועים או מנגנון הגה?), אבל הוא מעלה שוב נקודה חשובה – חוסר המודעות לחשיבות תקינות הצמיגים. הסיבה העיקרית לכך, בראייתי, היא העובדה שבמשך שנים חינכו אותנו לבדוק את עומק החריצים כמדד לתקינות הצמיג. הבעיה היא שצמיגים מודרניים לשימוש כללי (ולא צמיגי ספורט או שטח) מחזיקים בקלות 100,000 ק^מ ויותר לפני שסולית הצמיג נשחקת. הבעיה היא שאצל הנהג הממוצע, משמעות הדבר היא פרק זמן של יותר מחמש שנים – ואז נכנסים לתמונה גורמים אחרים. הגומי ממנו מורכב הצמיג הוא חומר פעיל, ועם השנים והחשיפה לשמש ולשינויי טמפרטורה הוא מאבד מתכונותיו. התוצאה היא צמיג שאוחז פחות טוב בסיבובים ובבלימה עד לרמה שמסכנת את שלום הנוסעים ברכב. הבעיה היא שאובדן היכולת הזה הוא הדרגתי (ולכן קשה לזיהוי) ולא בא לידי ביטוי בתנאי נסיעה ^רגילים^, אלא בעיקר בתנאי חירום, ואז כבר מאוחר מדי. אז מה לעשות? – יש לבדוק את תאריך היצור של הצמיג (מספר בין ארבע ספרות על דופן הצמיג. השתיים ראשונות מסמלות את השבוע בשנה והשתיים האחרונות את השנה). אם הצמיג בין יותר מארבע שנים – מומלץ להחליפו. בנוסף, יש לבחון את צידי הצמיג – אם אתם רואים שם סדקים זעירים של יובש, מומלץ לסור לצמיגיה ולבקש מהעובד שם לבחון את הצמיגים. והכי חשוב – לבדוק לחץ אוויר באופן סדיר! לחץ אוויר נמוך מדי או גבוה מדי פוגע בהתנהגות הרכב, מאריך את מרחקי הבלימה, מאיץ את בלאי הצמיגים ומגדיל את הסיכוי לכשל של הצמיג. נסיעה בטוחה!