כביש המערכת

חמש שנים הבדל, אותה מסקנה. אולי עכשיו דברים יתחילו לזוז

לפני חמש שנים, בגיליון נובמבר של אוטו (165) התייחסתי במדור ^כביש המערכת^ לתאונת אוטובוס הפנויים-פנויות, תאונה בה קיפחו את חייהם 17 אנשים. וכך כתבתי אז: ^הנהג מתאונת האוטובוס הנוראה, היה מיומן דיו כדי לנסוע באוטובוס, מאות קילומטרים – עד שהגיע לאותה פצצה מתקתקת שארבה לו בדרכו. ובכביש אכן המתינה פצצה. נוזל שמנוני שנשפך על הכביש יצר עליו שכבה חלקה. השכבה הייתה פצצה, הנפץ שלה היה הגשם הראשון. סימניה של הפצצה, כביש חלק אפילו כשהוא יבש, לא נעלמו מעיניהם של נהגי אגד המנוסים. הם הזעיקו את אחראי הבטחון, שהודיע ליחידה הממונה על 'פירוק פצצות' בכבישים, למע^צ, על כך שבכביש מסוים – בנקודה מאוד מוגדרת – יש פצצה שמחכה לגשם. מע^צ עשתה את מה שהיא מתורגלת כנראה לעשות במקרים כאלה: כלום. 'היו חגים' הם אמרו לאחר שהתברר גודל האסון. במדינה בה אנחנו חיים, סל קניות נטוש בשוק מקפיץ את כוחות הבטחון, משתק את השוק ועוצר את התנועה, מבהיל למקום חבלנים ורובוט לסילוק פצצות. באותה מדינה ממש שוכבת לה פצצה, מסוכנת הרבה יותר מהסל החשוד בשוק (הסל רק חשוד, הפצצה בכביש אמיתית לגמרי), אבל מע^צ חיכתה ל'אחרי החגים'. הגשם הראשון ירד, הפתיל הוצת, והפצצה התחילה לתקתק, מחכה לנהג לא-כל-כך מיומן.... אם דווקא מחפשים את מי יש לעצור, להאשים, להעמיד לדין; אם דווקא מחפשים ידיים כדי למצוא עליהן דם של 17 קורבנות, הרי שברור שיש להפנות את זרקורי החקירה לכיוונה של מע^צ. בכל גשם ראשון יש הרוגים, שוליים נמוכים מדי גורמים להתהפכויות; מעקה בטיחות המוצב בצורה נכונה ובמקום הנכון עשוי כמעט תמיד להציל חיים. גם שלט שמזהיר באותיות קידוש לבנה: 'הכביש בקטע זה מאוד חלק', עשוי למנוע תאונה (בתנאי שיוסר אחרי הסרת המפגע, אחרת יהפוך ל'שקוף'). אבל במקרה ספציפי זה, מע^צ הוזהרה. ואם מישהו שם במע^צ לא התרשל בכך שהתעלם מהמכתב ומהאזהרה, אז איני יודע התרשלות מהי^. *** את זה כתבתי לפני חמש שנים תמימות. מאז, מי שהיה מנכ^ל מע^צ בתקופת התאונה, בן ציון סלמן, מונה למנכ^ל משרד התחבורה וגם מי שהיה מנהל המחוז הצפוני של מע^צ אז, קודם וקיבל תחת ניהולו גם את מחוז המרכז. אין לי מושג למה דווקא עכשיו התעוררה חברת החדשות של הערוץ השני לחקור את הנושא, אבל טוב שהתעוררה. המסקנות אליהן הגיעו תחקירני מחלקת החדשות אינן שונות בהרבה ממה שכתבנו אז, אבל בעוד האינפורמציה שלנו נקלטת בציבור לאט ומחלחלת לאט עוד יותר, הצפייה במהדורה של יום שישי בערב היא רבת תפוצה ורבת עוצמה עוד יותר. תחקירני החדשות התפזרו ותארו מחדלים רבים של מע^צ אך התמקדו באחריותו של אדם אחד – מנהל המחוז הצפוני מר יצחק הרשקוביץ ז^ל. יצחק לא עמד בלחץ ההאשמות והתאבד ובכך עלה מספר קורבנות התאונה הנוראה ההיא ל-18. אני מקווה שמותו יצליח לעשות את מה שמותם של ה-17 לא עשה עד היום – יביא לתודעת הבריות את המחדלים האמיתיים שהביאו לאסון ההוא ולאסונות נוספים בכבישים (בחדשות הערוץ ציטטו מחקר שלפיו, ניתן להציל כ-50% מהקורבנות בכבישים באמצעות תשתית סלחנית וטובה יותר). בין אם ההערכה נכונה ובין אם מופרזת, אין ספק שצריך לבוא שינוי מסיבי בדרך סלילת הכבישים בארץ וחשוב עוד יותר, בהתיחסות לבטיחות בעת תכנון וביצוע עבודות כבישים. *** כדאי גם לתת את הדעת לתגובה המוזרה מאוד של שר התחבורה המכהן (מר מאיר שטרית, למי שלא יודע) לשידור התחקיר בו הושמעה בקורת חריפה ביותר על מע^ץ, על מי שעמד בראשה והיום מכהן כמנכ^ל משרדו - מר בן ציון סלמן, ועל מי ששימש עד לבוקר שלאחר שידור הכתבה כמנהל שני מחוזות של מע^ץ, מר הרשקוביץ ז^ל. הוא קבל שהטלוויזיה ביצעה במר הרשקוביץ ז^ל ^חיסול ממוקד^. חיסול ממוקד? האם אין זה המינוח בו משתמשת ממשלת ישראל כשהיא יורה והורגת פעילי טרור פלשתינים, פעילים אותם היא מגדירה כ^פצצות מתקתקות^? אם מר שטרית היה קורא את דברי מלפני חמש שנים, היה יודע מן הסתם שהפצצה המתקתקת במקרה הזה היא מצב הכבישים. ממש כמו הפצצה ההיא שהתפוצצה וקטלה 17 קורבנות, מסתתרות בכבישנו עוד עשרות פצצות כאלו. חלקן מתפוצצות בעוצמה וברעש כך שברור מדוע נהרגו לידן אנשים, וחלקן מתפוצצות בשקט, קוטלות נהגים תמימים וממשיכות לארוב לקורבנות נוספים...מול פצצות מתקתקות שכאלו, הלוואי שממשלת ישראל תפעיל חיסול ממוקד. שתכוון היטב, תפגע ותחסל מפגע אחר מפגע. תשדיר הטלוויזיה לא היווה חיסול ממוקד של אדם, אלא הסתער בצורה לא ממוקדת ולא ממש מכוונת על סדרה של פשלות חמורות עליהן משלמים הרבה מאוד אנשים בחייהם מידי שנה. גם אם ההתמקדות של הכתבה באדם אחד הייתה מופרזת משהו לטעמי, הרי שהסך הכול, הצביע על מחדלים חמורים של גוף גדול מאוד הגורמים למוות. ורק להזכיר לשר התחבורה: יותר אנשים נהרגו בכבישים מאשר בפעולות הטרור והמלחמות גם יחד. אז בבקשה ממך אדוני שר התחבורה, אל תדבר על חיסולים ממוקדים כשמישהו בתקשורת מעז לתקוף את מע^ץ – ותפנה אצבע מענישה, תחוקק חוקים דרקוניים כחליטת רכבים, ותאשים שוב ושוב את הנהג האומלל שמתענה בכבישים האיומים והמסוכנים שבונה לו מע^ץ בכספו, כן – בכספו. *** ובהקשר לאותן שתי התאונות שהוזכרו בכתבת הטלוויזיה איפה לעזאזל הייתה המשטרה? האם אף שוטר לא עבר בקטע הכביש ליד כפר סבא מהרגע בו הוא סומן בלילה ועד לתאונה הקטלנית שאירעה בבוקר בגלל הסימון הזה? האם אף שוטר לא זיהה עד כמה המצב מסוכן? ובתאונה של האוטובוס ליד צומת גולני, האם רק נהגי אגד זיהו את הסיכון בכביש והשוטרים לא? מסופקני שהשוטרים שמבלים עשרות ומאות שעות על הכבישים מידי חודש לא היו מסוגלים לזהות את הסיכונים בעוד מועד. להפך, אני בטוח שחלקם אף זיהה את המלכודת ואת הסכנה. אבל, תכנתו את אנשי המשטרה ^להילחם בתאונות^ באמצעות אקדחי לייזר. לימדו אותם לחפש את האשם ולרשום לו דוח. כאילו שאלפי דוחות היו מונעות מנהג האוטובוס להידרדר לתהום ולקורבן התאונה בכפר סבא להתנגש בנהג שבא מולו...המשטרה חייבת לסגור קטעי כביש מסוכנים ולא לאפשר לנהגים ולהסתכן בהם. גם זה ואולי בעיקר זה תפקידה.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.