התאונה המחרידה בצומת כפר יונה שהתרחשה בשבוע שעבר יכלה להיגמר בפציעות קלות בלבד אילו היו טורחים להציב גדר הפרדה במקום. לפני הכל נפתח בגילוי נאות. אני תושב כפר יונה ומתגורר סמוך מאד לצומת בה אירעה התאונה המחרידה, בה קיפחו את חייהם שלושה ילדים ועשרות נפצעו. כך שהאסון תופס גם ממד אישי. כביש 57 המחבר בין נתניה ליישובי עמק חפר הדרומי הפך בשנים האחרונות, עם פתיחתו של כביש 6, לציר תנועה מרכזי וסואן במיוחד. בהתאם לכך עובר הכביש במשך השנים עבודות שדרוג והרחבה שנמתחות עד אין קץ – וכאן אנחנו נוגעים בנקודה כאובה ושמה תשתית. הררי מילים נכתבו על מפגעי תשתית של מע^צ שלא מטופלים ועל תכנון תשתיות לוקה בחסר. ואם לא נלך רחוק, רק לפני כשבוע פורסמה כתבה מקיפה במוסף 'סופשבוע' של מעריב על תוצאות מחקר שקובע ש-44% מהתאונות היו יכולות להיגמר באופן חמור הרבה פחות אילו התשתיות היו תקניות. באותה כתבה היה גם חלק נרחב שהוקדש למעקות ה^בטיחות^ שסובלים מכשלי תכנון חמורים. אם היינו צריכים עוד הוכחה לכישלון של מע^ץ קיבלנו אותה אתמול כתובה בדמם של שלושה ילדים. בואו נוציא לרגע מהמשוואה את הגורם האנושי, שללא ספק היה לו חלק נכבד בתאונה שנחקרת כרגע, ונתמקד בפרט שנראה לנו שולי. כל כך שולי שהתקשורת אפילו לא טרחה לציין אותו, והעדיפה להטיל את מלוא האשמה על נהג האוטובוס ולדון (סוף סוף) בסוגיה האם צריכים נוסעי האוטובוס לחגור חגורות בטיחות. הביטו בתמונות ותראו אי תנועה צר באורך עצום שמתקרב ל-200 מטרים. אי התנועה הזה הוא כל שמפריד בין שני נתיבי הכביש הסואן ולא גדר הפרדה רגילה או מעקה בטון ^ניו ג'רסי^ שנהוג כמקובל. לא צריך להיות מהנדס תנועה או כתב רכב בשביל לראות את המחדל, צריך רק היגיון פשוט: מעקה בטיחות היה עשוי למנוע את התהפכות האוטובוס ומעברו לנתיב הנגדי. לאחר שהאוטובוס פגע בג'יפ הצבאי הוא סטה שמאלה, עלה על אי התנועה והתהפך. אילו היה מעקה בטיחות האוטובוס היה מתחכך במעקה ונעצר בסופו של דבר, אך כיוון שבמקום ישנו אי תנועה, לא הייתה לאוטובוס בעיה לעלות עליו, והזווית של אבן השפה רק עודדה את התהפכות האוטובוס – שהתגלגל ונעצר רק בגדר ההפרדה של הנתיב לנוסעים מערבה. לא רק זה, בנס לא היו מכוניות נוספות בנתיב אליו סטה האוטובוס שיכלו להיגרר ולהימחץ תחתיו. ההגיון הפשוט אומר: אם היה מעקה בטיחות תקני במקום אי תנועה אווילי, האוטובוס לא היה מתהפך ואם האוטובוס לא היה מתהפך לא היו נהרגים שלושת הילדים והתאונה הייתה נגמרת בפציעות קלות בלבד. ולמה במקום מעקה בטיחות העדיפו למתוח אי תנועה מפלצתי באורכו ? אולי סיבות תקציב, אולי שיקולי נוחות, אולי משיקולי תחזוקה. אבל השורה התחתונה היא שאילו הושקעה קצת יותר מחשבה בתכנון הכביש, התאונה הנוראית היתה מסתיימת בתוצאות הרבה פחות טרגיות – ואולי היו נחסכים חייהם של שלושה ילדים.