אתמול בישרנו לכם על מכונית התצוגה החדשה של אופל, "אינסיגניה", ללא יותר מדי פרטים נוספים. עכשיו התפנינו להביא את הסיפור המלא של המכונית המעניינת הזו – שהיא יותר GM מאשר אופל, מתברר.
לא בכדי התייצבו ראשי GM על הבמה בפרנקפורט כדי להשיק את ה"אינסיגניה". מכונית-תצוגה זו מבשרת על משפחה כלל-עולמית של מכוניות חדשות בגדול בינוני וגדול שבכוונת GM להשיק, על בסיס אותה פלטפורמת הנעה-אחורית. המשפחה צפויה לכלול מכוניות נוסעים ו'קרוסאובר' עם פוטנציאל ייצור גלובלי בארבע יבשות שונות – אמריקה, אירופה אסיה ואוסטרליה. ואת כל זה אמר במפורש בוב לוץ בעצמו, המשנה ליו"ר והאחראי על המוצרים ב-GM. בינתיים לא נקב לוץ בשם לפלטפורמה החדשה, אלא תיאר אותה פשוט כ"ארכיטקטורת-פרימיום עם הנעה אחורית בה יעשה שימוש ברחבי העולם". המכוניות עליהן מדובר ינועו בגודלן בין מרצדס C- או E-קלאס ועד ל-S-קלאס. ארבעה או חמישה מותגים נמצאים ברשימה העשויה להשתמש בפלטפורמה החדשה – והם כוללים את שברולט, פונטיאק, אופל/ווקסהול והולדן. שמא גם סאאב, אולי? המכוניות יכנסו לייצור החל מ-2005 או 2006.מכונית הקונספט החדשה מעוצבת בתצורת קופה, אבל עם ארבע דלתות – נשמע מוכר? על הדלתות עוד נדבר בהמשך. מצויידת במנוע קורבט, V8 בנפח 5.7 ל' עם הספק צנוע של 344 כ"ס. מדובר במכונית גדולה בהחלט: בסיס גלגלים של 2.92 מ', אורך כללי של 4.80 מ', רוחב 1.91 מ' וגובה 1.41 מ', כצפוי עם חישוקים גדולי-קוטר – "21. למרות שבגודלה החיצוני היא קרובה למכוניות פלטפורמת סיגמה הנוכחית של GM – קדילאק CTS ו-SRX – הרי שמדובר כמובן במשהו שונה לגמרי. למעט המנוע, כל היתר חדש, מקורי ומעניין בהחלט. לתשומת לב מיוחדת ראויות הדלתות האחוריות, הפועלות על פי עקרון ה"פנטוגרף" – הדלת נפתחת במעין תנועה מקבילית בדומה לדלתות מיניואן, אך ללא המסילות החיצוניות. במקומן נשענת הדלת על מבנה מסובך בן ארבעה חיבורים. אופל גאים מאד בפטנט שלהם, ש"יבלבל" צופים רבים שלא יבינו כיצד העסק פועל... הדלת האחורית נפתחת במקביל לגג באמצעות מבנה מקבילית קונבנציונלי יותר, ומופעלת חשמלית – כך שהיא ניתנת לפתיחה גם כאשר המכונית צמודה לקיר מאחוריה, למשל. מנועים חשמליים מפוזרים בכל המכונית, 45 במספר.
עוד טכנולוגיה מעניינת היא התאורה. מעל 405 מנורות-LED, שאורן מכוון ומתועל באמצעות פריזמות, מספקות את התאורה הקדמית הראשית, כל הפנסים האחוריים, תאורת פנים, תאורת לוח-המחוונים וכן הלאה. טכנולוגיה זו פותחת ערוצים ואפיקים חדשים בתכנון מכוניות, כך אופל, מאחר והן בעלות אורך-חיים מופלג, וכמעט ואינן תופסות מקום. עם זאת, הן מגיעות לטמפרטורות-עבודה גבוהות, כך שקירור יעיל היה אחת המטלות הקשות שעמדו בפני מתכנני הרכב.
עיצוב הפנים מקורי גם הוא. במחוונים, למשל, המחוגים נעים מאחורי לוחות-השעונים – שהם שקופים, ומוארים שוב באמצעות LED-ים. המכונית היא בת 4 מושבים בדדרך כלל, עם תעלה מרכזית המפרידה בין המושבים האחוריים – אבל ניתן להחביא את התעלה מאחור ובמקומה לפרוס, באופן חשמלי, מושב חמישי בעת הצורך.
מבחינה דינמית האינסיגניה היא קובנציונלית למדי – עצמות-עצה כפולות מלפנים, מיתלה רב חיבורי מאחור, כאשר בנוסף מצויידת המכונית במערכת איזון-עצמי הידראולית.
אופל עצמה זקוקה מאד למכונית הנעה-אחורית חדשה שתחליף את האומגה המזדקנת – וטרם החליטה אם האיסניגניה תהיה זו שתישא במשימה. אבל ברור, כפי שכבר אמרנו, שהמכונית הזו עתידה לשחק תפקיד חשוב באסטרטגיה הגלובלית של GM. עוד נשמע עליה...