טנדרים המיועדים לביצועים אינם דבר חדש עבור האמריקנים. סיפור האהבה האפי של האמריקנים עם הפיקאפ מוצא את ביטויו במגוון רחב של דרכים – כולל הנמכה, הקשחה ומנועים יורקי-אש, לא פחות מהגבהות וצמיגי-ענק. היצרנים עצמם מספקים את הרעב לטנדרים מיוחדים, ולא מהיום: אם נלך אחורה 35 שנים נמצא למשל את האל-קמינו 454SS, שבין היתר כיכב גם אצלנו לא מכבר; המספר 454, כדי שלא תהיה טעות, מסמל את נפח המנוע באינצ‘ים מעוקבים, ובעברית זה יוצא 7.4 ל‘ של V8 נוהם. אותו מספר בדיוק שימש לבדו ככינוי של טנדר-ביצועים של שברולט בראשית שנות ה-90, מפלצת של שני טון-פלוס על בסיס סדרת ה-C/K הגדולה, שוב עם מנוע V8 ענק שהגיע, בגרסתו החזקה ביותר, ל-255 כ"ס. GMC הלכה בינתיים לכיוון מעט שונה: על בסיס הסונומה דאז, הקטנה והקלה יותר, פותח ה"סייקלון" הדרמטי, עם מנוע V6 בנפח 4.3 ל‘ שקיבל הגדשת-טורבו והרבה חלקים שנלקחו מהקורבט. להבדיל מה-454, הסייקלון היה בעל הנעה כפולה שאפשרה לו להאיץ ל-60 מייל לשעה בפחות מ-5 שניות למרות שימוש בתיבה אוטומטית.
אחרי הצמד של GM הגיע תור פורד, עם ה‘לייטינינג‘ – גרסת ביצועים של ה-F-150, עם מנוע V8 מוגדש (5.4 ל‘ ו-380 כ"ס בגרסה האחרונה). תשובה חלקית של שברולט תגיע השנה עם גרסת SS של הסילברדו הגדול, עם הספק צנוע יחסית של 345 כ"ס. בתערוכת דטרויט הציגה פורד גרסת-קונספט של לייטינינג חדש וקיצוני עוד יותר, עם 500 כ"ס, על בסיס ה-F-150 החדש שהושק באותה תערוכה – אבל כאמור, רק כדגם קונספט.
ועכשיו דודג‘ הקדימה את פורד, ודוחפת את המעטפת הרחק קדימה. קבלו בבקשה את הראם SRT-10, הטנדר הסדרתי החזק ביותר אי-פעם. גרסת התצוגה שלו הוצגה לפני שנה בתערוכת דטרויט 2002; עכשיו, בתערוכת שיקגו, הושקה גרסת הייצור הסדרתית, שתצא לשוק לקראת סוף השנה הנוכחית כדגם 2004.
המספרים של ה-SRT באמת מוגזמים. בחרטום הסופר-טנדר שוכן המנוע האימתני של הדור האחרון של הוייפר, V10 עם 8.3 ל‘, 500 כ"ס ומומנט של 72.5 קג"מ. באמריקאית זה יוצא יותר טוב – 505 אינץ‘ מעוקב, 500 כ"ס, 525 ליברה-רגל (ויש גם מערכת שמע מתקדמת עם 500 וואט, להשלמת הפיקנטריה המספרית). ההנעה אחורית כמו שצריך, והכוח מועבר דרך תיבה ידנית 6 הילוכים, שנלקחה גם היא מהוייפר. הטנדר כולו הונמך והוקשח, קיבל את הבלמים הגדולים ביותר המותקנים בטנדר סדרתי כלשהו, ומתגלגל על צמיגי פירלי מיוחדים במידות 305/40. אלו מותקנים על חישוקי-ענק בקוטר "22 – שוב, הגדולים ביותר בטנדר סדרתי כלשהו. עזרים אוירודינמיים מסייעים למראה כמו גם להתנהגות במהירויות של 240 קמ"ש ומעלה אליהם מיועד להגיע הראם-בו הזה.
לנו לא נותר אלא לשאול: מהו נתון צריכת הדלק? ומה הגדרת שווי השימוש?